ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

آیا استفاده از ماسک حس امنیت کاذب به افراد می‌دهد؟

استفاده از ماسک تبدیل به مهم‌ترین بحث در زمینه شیوع ویروس کرونا شده و در حالی که کشورهای زیادی در سراسر جهان پوشاندن صورت را اجباری کرده‌اند، هنوز صحبت‌هایی درباره آن در جریان است. یکی ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۷ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۰

استفاده از ماسک تبدیل به مهم‌ترین بحث در زمینه شیوع ویروس کرونا شده و در حالی که کشورهای زیادی در سراسر جهان پوشاندن صورت را اجباری کرده‌اند، هنوز صحبت‌هایی درباره آن در جریان است. یکی از مواردی که برخی افراد به آن اشاره می‌کنند، انتقال حس امنیت کاذب به افرادی است که از ماسک استفاده می‌کنند.

در حقیقت به اعتقاد برخی، ماسک می‌تواند منجر به عدم رعایت سایر موارد برای جلوگیری از ابتلا به کرونا مانند حفظ فاصله اجتماعی یا شستشوی دستان شود. سازمان بهداشت جهانی در توصیه کنونی خود برای کووید-۱۹ اعلام کرده که پوشیدن ماسک می‌تواند حس امنیت کاذب به فرد منتقل کند و مانع از انجام کامل دیگر اقدامات پیشگیرانه شود.

با وجود چنین گفته‌هایی، تحقیق اخیر که توسط محققان دانشگاه کمبریج و «کینگز کالج» لندن صورت گرفته و در ژورنال «BMJ» منتشر شده، نشان می‌دهد که مدرکی برای پشتیبانی از چنین ایده‌ای وجود ندارد. در حقیقت پژوهشگران اعلام کرده‌اند که مدرکی مبنی بر اینکه استفاده از ماسک باعث کاهش تبعیت از سایر اقدامات پیشگیرانه می‌شود، وجود ندارد.

در این مقاله ابتدا یک تئوری روانشناسی رایج با نام «ریسک جبران خسارت» مورد بررسی قرار گرفته که بیان می‌کند با اقدامات ایمنی اعمال شده، تمایل افراد به رفتارهای پرخطر افزایش پیدا می‌کند. برای مثال استفاده اجباری از کلاه کاسکت در هنگام دوچرخه سواری، می‌تواند منجر به سرعت بالاتر افراد شود. در تحقیق جدید تاریخچه چنین رفتارهای مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده که مدارک کافی برای پشتیبانی از این تئوری وجود ندارد.

در این پژوهش محققان ۲۲ بررسی سیستماتیک را تحلیل کردند و به این موضوع پی بردند که استفاده از ماسک، میزان شستن دستان توسط فرد را کاهش نمی‌دهد. به گفته پژوهشگران، دو تحقیق تجربی نشان می‌دهد که نرخ شسشتوی دست در میان افرادی که از ماسک استفاده می‌کنند، بالاتر است.

تا به امروز مقاله‌ای درباره ارتباط میان استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی منتشر نشده، با این حال محققان به سه مقاله‌ای اشاره کرده‌اند که هنوز در مرحله بررسی قرار دارند. بر اساس این پژوهش‌ها، مردم از افرادی که ماسک به صورت دارند، فاصله می‌گیرند و مدرکی مبنی بر عدم حفظ فاصله اجتماعی در صورت پوشاندن صورت وجود ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی