ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نحوه استفاده از گوشی‌های هوشمند تیپ شخصیتی شما را فاش می‌کند

اطلاعاتی که از گوشی‌های هوشمند کاربران جمع آوری می‌شوند، می‌توانند برای شناسایی چهار تیپ شخصیتی بر اساس مدل «پنج عامل بزرگ شخصیت» مورد استفاده قرار بگیرند. مدل پنج عامل بزرگ شخصیت که البته با نام ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۷ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۰

اطلاعاتی که از گوشی‌های هوشمند کاربران جمع آوری می‌شوند، می‌توانند برای شناسایی چهار تیپ شخصیتی بر اساس مدل «پنج عامل بزرگ شخصیت» مورد استفاده قرار بگیرند.

مدل پنج عامل بزرگ شخصیت که البته با نام مدل «OCEAN» نیز شناخته می‌شود، اولین بار در دهه ۸۰ میلادی توسعه پیدا کرد و به صورت گسترده برای سازماندهی ویژگی‌های شخصیتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اخیرا محققان در دانشگاه «پرینستون» توانسته‌اند با استفاده از این اطلاعات، چهار نوع از تیپ‌های شخصیتی را تشخیص دهند.

بر اساس این مقاله، الگوی استفاده از گوشی‌های هوشمند می‌تواند باعث تشخیص عامل شخصیتی برونگرایی، پذیرا بودن تجربه، وجدان و ثبات عاطفی شود، البته نمی‌توان از آن برای شناسایی صفت توافق استفاده کرد.

این اطلاعات از ارتباطات و رفتار اجتماعی، گوش دادن به موسیقی، استفاده از اپلیکیشن، میزان فعالیت در روز و شب و همچنین میزان کلی استفاده از گوشی جمع آوری شده‌اند. برخی از این داده‌ها نسبت به سایرین مفیدتر هستند. برای مثال در پیش‌بینی «علاقه به نظم و احساس وظیفه» در عامل وجدان، میانگین سطح باتری زمانی که گوشی به شارژر وصل نیست، جزو اطلاعات مفید محسوب می‌شود.

محققان در این زمینه اعلام کرده‌اند:

«دقت این پیش‌بینی‌ها مشابه با پیش‌بینی‌های مبتنی بر استفاده از دنیای مجازی مانند پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی است. تحقیق اخیر امکان بدست آوردن اطلاعات درباره ویژگی‌های خصوصی افراد با استفاده از دیتاهای جمع آوری شده از گوشی‌های هوشمند را نشان می‌دهد.»

تیم دانشگاه پرینستون به نگرانی‌های اخلاقی پیرامون جمع آوری اطلاعات از گوشی‌ها نیز اشاره کرده:

«مقاله اخیر مزایا و خطرات استفاده گسترده از اطلاعات جمع آوری شده از دستگاه کاربران را ارائه می‌دهد.»

گوشی‌های هوشمند

پژوهشگران به این موضوع اشاره کرده‌اند که از این اطلاعات می‌توان بجای پرسشنامه‌ها در فرایند استخدام استفاده کرد. این تیم عنوان کرده:

«با وجود چنین موضوعی، ما نباید عواقب منفی احتمالی جمع آوری، مدل سازی و فروش غیرقابل کنترل اطلاعات شخصی کاربران را نادیده بگیریم. مدارک نشان می‌دهند که این اطلاعات می‌توانند برای تاثیرگذاری روی اقدامات افراد مانند تصمیم‌گیری در مورد خرید استفاده شوند که مربوط به ویژگی‌های شخصیتی می‌شود.»

علاوه بر این تحقیق، یک استارتاپ استرالیایی با نام «PredictiveHire» با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند احتمال تغییر موقعیت شغلی توسط کارکنان را تشخیص دهد. در حقیقت این استارتاپ با توجه به زبان فرد در هنگام پاسخ به سوالات مربوط به وضعیت و رفتار گذشته می‌تواند احتمال تغییر موقعیت شغلی را پیش‌بینی کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Moghaddasan
    Moghaddasan | ۸ مرداد ۱۳۹۹

    این مقاله رو اگر میشه ترجمه کنید بزارید
    من یکمش رو خوندم خودم ترجمه کردم حوصلم سر رفت?

  • keep quiet
    keep quiet | ۷ مرداد ۱۳۹۹

    خسته نباشید آقای قریشی ممنون بابت مقاله های جالبتون??

مطالب پیشنهادی