ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

معرفی و بررسی خودرو

بررسی موتورسیکلت احسان GY 200؛ مزایا، معایب و قیمت بازار

موتورسیکلت تریل احسان GY 200 یکی از گزینه‌های نسبتا  معروف و خوش قیمت در دسته تریل‌های موجود در بازار کشورمان است که با توجه به سابقه خوب مدل‌های قدیمی‌تر احسان نظیر جی وای 250 توانسته ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۷ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰

موتورسیکلت تریل احسان GY 200 یکی از گزینه‌های نسبتا  معروف و خوش قیمت در دسته تریل‌های موجود در بازار کشورمان است که با توجه به سابقه خوب مدل‌های قدیمی‌تر احسان نظیر جی وای 250 توانسته خیلی زود خود را به مشتریان بشناساند و نظر علاقه‌مندان به موتورسیکلت‌های تریل اقتصادی را به سوی خود جلب سازد.

احسان GY 200 توسط شرکت نیرو موتور شیراز روانه بازار ایران شده و یکی از گزینه‌های مناسب مشتریانی است که توانایی خرید تریل‌های گران‌قیمت ژاپنی یا اتریشی را ندارند. در ادامه مطلب بر آن شدیم تا این تریل ‏ ۲۰۰ سی سی را از لحاظ طراحی ظاهری، مشخصات فنی، مزایا و معایب و ... مورد بررسی و نقد قرار دهیم. بنابراین اگر تمایل به کسب اطلاعات تکمیلی پیرامون این موتورسیکلت تریل خوش سیما دارید لطفاً در ادامه با دیجیاتو همراه شوید.

طراحی ظاهری موتورسیکلت احسان GY 200

پس از مواجهه با این موتورسیکلت تریل ۲۰۰ سی سی نسبتا جمع‌وجور، ‌تزیینات مختلف و نسبتا مهیج به کار گرفته شده در مزین کردن قسمت‌های مختلف آن از جمله گلگیرها، باک و کایت‌ها می‌تواند خیلی زود نظر مثبت شما را نسبت به طراحی ظاهری این محصول تا حد زیادی جلب نماید.

استفاده از پنل‌های سه بعدی که با استفاده از خطوط عمدتا صاف و زوایای شکسته شکل گرفته‌اند، موجب به وجود آمدن ظاهری هیجان برانگیز، امروزی و نسبتا جذاب برای این موتور تریل شده است که حس مناسبی در بیننده پدید خواهد آورد.

در قسمت جلو از یک چراغ با سایز نسبتا کوچک استفاده شده که به خوبی در میانه قاب‌های پلاستیکی نمای روبرو جای گرفته و چهره‎ای ستیزه جویانه برای احسان 200 در کنار طرح زیبای شلگیر جلو پدید آورده است. استفاده از کمک‌فنرهای طلایی رنگ نیز موجب ارتقای وجه ظاهری احسان شده است.

در نمای بغل اولین نکته‌ای که نظرات را به خود جلب خواهد کرد، قطعات بدنه با طراحی بسیار مدرن به حالت سه بعدی است که به طرز مناسبی زینت‌بخش این قسمت از احسان جی وای 200 شده‌اند. از طرف دیگر هیچ‌گونه فلاپ خاصی روی بخش‌های فنی انجین و گیربکس مشاهده نمی‌شود و شرکت سازنده با رنگ‌آمیزی این بخش‌ها به صورت مشکی سعی در مرموز‌تر و تهاجمی‌تر جلوه دادن نمای ظاهری محصول خود داشته است.

زین این موتورسیکلت نیز از لحاظ ابعاد و نرمی وضعیت قابل قبولی داشته و موجب می‌شود که در سفرهای طولانی خستگی و کوفتگی کمتری به سرنشینان وارد آید؛ حداکثر تا سه سرنشین روی این زین جای بگیرند.

حالت خاص دیسک‌های ترمز به همراه طراحی زیبای منبع اگزوز با رنگ کروم موجب جذابیت بصری بیشتر احسان gy 200 از نمای بغل گردیده است؛ در ضمن حفاظ استیل روی منبع اگزوز موجب عدم انتقال حرارت بیش از حد به پای سرنشین خواهد شد.

نمای پشت موتور تریل احسان ۲۰۰ مزین به یک دستگیره ویژه سرنشین عقب به رنگ آلومینومی با طراحی جذاب و چراغ عقب زیبا بوده که از لحاظ بصری هماهنگی بسیار مناسب و قابل قبولی را با سایر بخش‌ها ایجاد کرده‌اند.

رکاب‌های تاشونده با سایز نسبتا بزرگ و صفحه کیلومتر دیجیتال به‌علاوه نشانگر آنالوگ سوخت نیز موجب ارتقای نمای ظاهری این محصول شده‌اند. سیستم ضد سرقت واقع شده در محل سوئیچ هم در نوع خود جالب توجه بوده و امکان دستکاری جایگاه سوئیچ را به حداقل می‌رساند.

به طور کل می‌توان عنوان داشت که طراحی ظاهری موتورسیکلت تریل احسان جی وای ۲۰۰ در مقایسه با محصولات مشابه موجود در بازار چیزی کم نداشته به خوبی می‌تواند از لحاظ بصری مورد توجه عمده مشتریان اینگونه موتورسیکلت‌های تریل قرار بگیرد.

البته کیفیت قطعات ظاهری آن شاید نتواند رضایت مشتریان را به طور کامل به ویژه در مقایسه با سری‌های قدیمی‌تر موتورسیکلت‌های تریل احسان جلب نماید، اما با توجه به رده قیمتی این محصول می‌توان کیفیت متریال بیرونی این موتورسیکلت را در مقایسه با قیمت آن تقریبا قابل قبول ارزیابی می‌شود.

مشخصات فنی احسان GY 200

این موتورسیکلت تریل شهری قوای محرکه خود را مدیون یک انجین با حجم ۱۹۶ سی سی است. این پیشرانه تک سیلندر از نوع ارتقا یافته نمونه‌های ۱۲۵ سی سی موتورسیکلت‌های هوندا است که حدود 12.87 اسب بخار نیرو در 7500 دور در دقیقه ایجاد خواهد کرد. حداکثر گشتاور حاصل از این انجین نیز برابر با 11.7 نیوتن متر خواهد بود که در دور موتور 6800 دور در دقیقه ایجاد می‌شود.

احسان GY 200

این میزان نیرو توسط یک جعبه دنده پنج سرعته به چرخ عقب انتقال می‌یابد. سیستم سوخت‌رسانی موتورسیکلت از نوع کاربراتوری بوده اما اخیرا نمونه‌های انژکتوری آن نیز وارد بازار شده است. سیستم استارت احسان از نوع هندلی برقی است و یک باتری ۱۲ ولت ۶.۵ آمپرساعت وظیفه تامین برق را بر عهده دارد.

همچنین باک سوخت احسان جی وای ۲۰۰ دارای ظرفیت 9 لیتر بوده و میانگین مصرف سوخت آن به طور متوسط در حدود 2.8 لیتر در هر 100 کیلومتر است. شتاب ۰ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت این موتورسیکلت تریل چیزی در حدود ۱۸.۵ ثانیه عنوان شده که برای یک موتورسیکلت تریل تقریبا رقم قابل قبولی به نظر می‌رسد.

حداکثر سرعت رسمی احسان جی وای ۲۰۰ برابر با 100 کیلومتر بر ساعت است که البته تا حدود 110 کیلومتر بر ساعت نیز قابلیت افزایش را خواهد داشت. دیسک‌های ترمز خنک شونده نیز موجب ارتقاء کیفیت ترمزگیری این محصول در قیاس با نمونه‌های کاسه‌ای شده است.

دینامیک سواری و تجربه رانندگی

احسان جی وای ۲۰۰ چندان سریع نیست اما به عنوان یک موتورسیکلت تریل عملکرد تقریبا قابل قبولی از لحاظ شتابگیری داشته و می‌تواند رضایت نسبی مشتریان را جلب سازد. عملکرد نرم جعبه دنده نیز موجب کاهش لرزش موتور شده است.

از سوی دیگر مسلما مهمترین هدف از ساخت موتورسیکلت‌های تریل رانندگی با آنها در جاده‌های آفرود است و عملکرد سیستم تعلیق در این بین بسیار حائز اهمیت خواهد بود؛ از لحاظ نرمی سیستم تعلیق باید اظهار داشت که میزان نرمی کمک فنرهای احسان GY 200 برای جاده‌های ناهموار چندان کافی نیست اما در جاده‌های خاکی روستایی می‌تواند سواری نسبتا راحت و نرمی را به راکب و سرنشین خود ارائه دهد.

همچنین قدرت و کشش موتورسیکلت در مسیرهای شیبدار تقریبا رضایت‌بخش است و عملکرد قانع‌کننده‌ای را از خود به نمایش می‌گذارد. میزان لرزش موتور در جاده‌های خاکی کمی زیاد است اما در جاده‌های آسفالت این نقیصه تا حد زیادی برطرف می‌شود. مانور‌دهی احسان ۲۰۰ در جاده‌های خاکی نیز متقاعدکننده برآورد می‌شود اما میزان قدرت مانور آن در ترافیک و مسیرهای شهری تا حد بیشتری کاهش می‌یابد.

از لحاظ پایداری در پیچ‌ها نیز می‌توان نمره نسبتا مناسبی را برای احسان GY 200 در مسیرهای آسفالت متصور شد اما پایداری این موتورسیکلت تریل در جاده‌های خاکی و حین عبور از پیچ‌ها کاهش یافته و موتورسواران باید جانب احتیاط بیشتری را حین عبور از پیچ‌های خاکی رعایت کنند.

همچنین انجام پرش‌های به طول بیش از یک متر با موتورسیکلت اصلا توصیه نمی‌شود؛ چرا که احتمال وارد آمدن ضربه به شاسی و ترک برداشتن این قسمت بسیار زیاد است و نمی‌توان روی انجام مانورهای این‌چنینی با جی وای ۲۰۰ حساب ویژه‌ای باز کرد.

مزایا و معایب احسان GY 200

از جمله مهمترین مزیت‌های احسان جی وای ۲۰۰ می‌توان به طراحی ظاهری بسیار مناسب، سواری نرم، عملکرد تقریبا قابل قبول در جاده‌های خاکی، قدرت پیشرانه متقاعدکننده و مصرف سوخت متعادل اشاره کرد. از طرف دیگر کیفیت ظاهری پایین‌تر از رقبا، تکنولوژی نسبتا قدیمی پیشرانه به ویژه در مدل کاربراتور و کارایی نه چندان مطلوب در مسیرهای صعب العبور از جمله ضعف‌های احسان ۲۰۰ در نظر گرفت.

احسان GY 200

جمع‌بندی

به طور کل می‌توان اظهار داشت که موتورسیکلت تریل احسان ۲۰۰ از لحاظ ظاهری یکی از زیباترین موتورسیکلت‌های تریل موجود در بازار کشورمان است اما از لحاظ قابلیت آفرود ‌نمی‌توان از آن به طور دائم در مسیرهای بسیار صعب‌العبور استفاده کرد. بنابراین افرادی که احتیاج به یک موتورسیکلت تریل برای مصارف شهری یا نهایتا جاده‌های خاکی روستایی با قیمت نسبتا مقرون به صرفه (بین 30 تا 35 میلیون تومان) دارند، می‌توانند روی احسان GY 200  حساب کرده و این گزینه را در لیست گزینه‌های مورد نظر خود قرار دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • آریا
    آریا | ۹ مرداد ۱۳۹۹

    اسم قحط بود؟

  • reza almasi
    reza almasi | ۸ مرداد ۱۳۹۹

    به کجا رسیدیم که ۳۵ میلیون برای یک موتور رده پایین شده مقرون به صرفه

مطالب پیشنهادی