ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کاهش میل به خودکشی با افزودن اندکی لیتیوم به آب آشامیدنی

لیتیوم در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارد و اگر مقدار آن کم باشد، برای سلامتی نیز مفید است. محققان اخیرا اعلام کرده‌اند که وجود این ماده در آب نرخ خودکشی در جامعه را کاهش می‌دهد. ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۷ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۰

لیتیوم در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارد و اگر مقدار آن کم باشد، برای سلامتی نیز مفید است. محققان اخیرا اعلام کرده‌اند که وجود این ماده در آب نرخ خودکشی در جامعه را کاهش می‌دهد.

از اثرات مثبت این عنصر روی سلامت روانی اطلاع داریم و بیشتر برای درمان اختلال دوقطبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، با این وجود می‌دانیم که دوز بالای آن می‌تواند سمی باشد و برای افراد دردسر ایجاد کند و به همین علت امروزه تنها برای دارو و تحت نظر پزشک تجویز می‌شود.

بر اساس تحقیقات که شمار آن‌ها رو به افزایش است، لیتیوم که از منابع طبیعی بدست می‌آید، می‌تواند اثرات مفیدی داشته باشد. تعدادی از مطالعات اپیدمیولوژیک جوامع محلی با مقدار بالاتر از حد میانگین لیتیوم در منابع آب را مورد بررسی قرار داده‌اند و به این موضوع برده‌اند که میان سطح بالای لیتیوم و کاهش زوال عقل، خشونت و همچنین خودکشی رابطه وجود دارد.

چند ماه پیش دانشمندان دانشگاه میک‌گیل یک فرمولاسیون میکرودوز جدید از لیتیوم را به نمایش گذاشتند که پیشرفت بیماری آلزایمر را کند می‌کرد، البته هنوز این دارو در مرحله پیش از آزمایش‌های بالینی قرار دارد و نمی‌توان آن را روی انسان آزمایش کرد. حالا پژوهشگران چندین تحقیق در این زمینه را مورد بررسی قرار داده‌اند.

به گزارش New Atlas، در مقاله جدید ۱۵ پژوهش قبلی مورد بررسی قرار گرفته و یکی از نویسندگان آن اعلام کرده:

«تحلیل تمام شواهد موجود یافته‌های قبلی را تایید می‌کند و از ارتباط قابل توجه میان میزان بالای لیتیوم در آب و نرخ پایین خودکشی خبر می‌دهد. هم اکنون سطح لیتیوم موجود در آب آشامیدنی بسیار پایینتر از میزانی است که در داروها مورد استفاده قرار می‌گیرد، با این حال فرد با مصرف آب برای مدت زمان بسیار طولانی‌تری این ماده را دریافت می‌کند.»

لیتیوم

در نهایت این پژوهش نشان می‌دهد که افزودن مقدار کمی لیتیوم به منابع آب محلی می‌تواند سلامت روانی جامعه را افزایش دهد، همانگونه که برای بهبود وضعیت دندان مردم از مقداری فلوراید در آب استفاده می‌شود. با وجود چنین موضوعی، هنوز دوز مناسب آن را نمی‌دانیم و در آینده باید تحقیقات و آزمایش‌هایی در این زمینه صورت بگیرد.

یکی از پیشنهادات اخیر در این زمینه، اضافه کردن این عنصر به آب آشامیدنی افرادی است که بیش از سایرین تمایل به خودکشی دارند که برای مثال می‌توان به ملوانان ناوهای جنگی اشاره کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • Arsin
    Arsin | ۸ مرداد ۱۳۹۹

    شکر خدا 85 میلیون جمعیت مازاد بر نیاز در کشور داریم که اگر 40 میلیون نفر هم خودکشی کنند باز 40 میلیون حداقل جایگزین دارند. فعلا نیازی به داروی ضد خودکشی نداریم.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی