ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

محققان از آسیب ماندگار کرونا به قلب اکثر بیماران خبر می‌دهند

مجموعه تحقیقاتی جدید نشان می‌دهد قلب اکثر افرادی که بعد از ابتلا به ویروس کرونا بهبود یافته‌اند، با آسیبی ماندگار همراه بوده‌اند. این مطالعات مدعی هستند ویروس مستقیما به عضلات بدنه قلب حمله کرده و ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۸ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۰

مجموعه تحقیقاتی جدید نشان می‌دهد قلب اکثر افرادی که بعد از ابتلا به ویروس کرونا بهبود یافته‌اند، با آسیبی ماندگار همراه بوده‌اند. این مطالعات مدعی هستند ویروس مستقیما به عضلات بدنه قلب حمله کرده و به آنها آسیب‌هایی جدی وارد می‌کند، حتی در مواردی که فرد مبتلا علائمی بسیار ساده از خود نشان داده و در بیمارستان بستری نشده باشد.

در حالی که بیشتر تمرکز مردم روی نرخ مرگ و میر ناشی از شیوع کووید-19 است و حالا شش ماهی می‌شود که درگیر پاندمی هستیم، محققین دریافته‌اند افرادی که بعد از ابتلا به صورت کامل بهبود یافته‌اند، نشانه‌هایی از آسیب دائمی به بدنه قلب خود به همراه دارند.

از همان ابتدای شروع پاندمی ویروس کرونا، پزشکان و متخصصان اذعان داشتند افرادی که ناراحتی قلبی دارند یا به نحوی عضله قلب آنها در گذشته آسیب دیده، در معرض مرگ بیشتری نسبت به دیگر مبتلایان به ویروس هستند. هرچند معلوم نبود دقیقا کووید-19 چه تاثیری روی قلب می‌گذارد و آیا اصلا به صورت مستقیم به آن حمله می‌کند یا خیر.

این مجموعه مطالعات روی بیش از ۱۰۰ بیماری که سلامتی خود را باز یافته‌اند (با متوسط سن ۴۹ سال) و طی بازه زمانی ۷۱ روز صورت گرفته؛ با استفاده از تصویربرداری تشدید مغناطیسی قلبی (CMR) منظم محققان به سادگی دریافتند حدود ۷۸ درصد از افرادی که بهبود پیدا کرده‌اند، علائمی در زمینه آسیب جدی به عضلات قلبی و ۶۰ درصد از آنها نیز التهاب عضله قلب داشتند. این در حالی است که تنها ۳۳ درصد از افراد مورد آزمایش قرار گرفته سابقا در بیمارستان بستری شده بوده‌اند.

مطالعات نشان می‌دهند ممکن است آسیب‌های وارد شده به عضله قلب، به خاطر وجود التهابی پیشین بوده که به خاطر حمله ویروس کرونا تشدید شده است. همچنین دقیقا معلوم نیست این آثار مشاهده شده برای همیشه ماندگار خواهند بود یا در طولانی مدت بهبود پیدا می‌کنند.

دومین بخش از مطالعات روی ۳۹ بیمار کووید-19 انجام شده که به طور دقیق‌تر بدنه قلب را مورد واکاوی قرار داده است. در بین بیمارانی با متوسط سن ۸۵ سال، علت اصلی مرگ ناشی از ابتلا به این ویروس، درگیری با ذات‌الریه بوده و در ۶۰ درصد از موارد نیز آسیب‌هایی جدی در بدنه قلب نیز رویت شده است. هرچند همچنان متخصصان تاکید دارند هیچ مدرکی مبنی بر ماندگار بودن این شرایط در افرادی که بهبود پیدا می‌کنند وجود ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • نیماا
    نیماا | ۸ مرداد ۱۳۹۹

    لطفا مرجع خبر را ذکر فرمایید

  • حمیدرضا مهدوی‌پناه
    حمیدرضا مهدوی‌پناه | ۸ مرداد ۱۳۹۹

    عنوان مقاله باید اصلاح بشه چون به طور غلطی از کلمه‌ی «ماندگار» در اون استفاده شده و این موضوع کاملا با ماهیت تحقیقی که مقاله بر اساس اون نوشته شده در تضاد است.

    • حمیدرضا مهدوی‌پناه
      حمیدرضا مهدوی‌پناه | ۸ مرداد ۱۳۹۹

      به طور کاملا صریح و مشخص در تحقیق علمی بیان شده که این تحقیق به هیچ وجه نشان‌دهنده‌ی تاثیر بلندمدت نیست:

      • حمیدرضا مهدوی‌پناه
        حمیدرضا مهدوی‌پناه | ۸ مرداد ۱۳۹۹

        These findings indicate the need for ongoing investigation of the long-term cardiovascular consequences of COVID-19.

مطالب پیشنهادی