ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بانک مرکزی اعلام کرد: کاهش ۸۵ درصدی فیشینگ با اجرای رمز دوم پویا

بانک مرکزی اعلام کرد که «افشای اطلاعات حساس کارت بانکی» و رخدادهای مرتبط با «فیشینگ درگاه‌های پرداخت» در اسفند ۹۸ نسبت به میانگین رخدادهای شناسایی‌شده در ماه‌های ابتدایی سال (پیش از اجرای رمز دوم پویا) ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۸ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۶

بانک مرکزی اعلام کرد که «افشای اطلاعات حساس کارت بانکی» و رخدادهای مرتبط با «فیشینگ درگاه‌های پرداخت» در اسفند ۹۸ نسبت به میانگین رخدادهای شناسایی‌شده در ماه‌های ابتدایی سال (پیش از اجرای رمز دوم پویا) به ترتیب قریب به ۹۰ و ۸۵ درصد کاهش داشته است.

روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرده که پس از پیاده سازی پروژه رمز پویا، رخدادهای سایبری شبکه بانکی کشور را رصد و پایش مداوم کرده تا از اثربخشی این پروژه اطمینان یابد. بر این اساس، نتایج رصد رخدادهای سایبری شبکه بانکی نشان می‌دهد «افشای اطلاعات حساس کارت بانکی» در ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۸ بسیار بالا بوده و از دی ماه (زمان اجرایی شدن رمز پویا) یک شیب کاهش شدیدی را پیدا کرده است؛ به طوری که رخدادهای رصد شده در این دسته، در اسفندماه قریب به ۹۰ درصد نسبت به زمان قبل از پیاده سازی رمز پویا کاهش داشته است.

در مورد پدیده فیشینگ نیز بانک مرکزی با ارائه آماری مشابه ذکر کرده از ابتدای سال ۹۸، روند افزایشی جرایم فیشینگ کاهش داشته و میزان این کاهش را ۸۵ درصد اعلام کرده است.

از سوی دیگر بانک مرکزی تاکید کرده با توجه به اطلاعاتی که این نهاد در خصوص تعداد دستورات قضایی ابلاغ‌شده به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در حوزه جرائم سایبری در اختیار دارد،  کاهش قابل‌توجه تعداد این دستورات، هم‌زمان با عملیاتی سازی رمز دوم پویا را نشان میدهد.

بانک مرکزی اعلام کرده که با توجه به رشد ۴۰۰ درصدی پرونده‌های تشکیل شده در پلیس فتا در ابتدای سال ۹۸، بر آن شده تا هرچه زودتر پروژه رمز دوم پویا را در دستور کار خود قرار داده و آن را پیاده سازی نماید تا این حجم از پرونده‌ها در آینده تبدیل به آمار بسیار نگران‌کننده‌ای نشوند. بانک مرکزی در گزارش خود درباره چگونگی نحوه اجرای این طرح چنین نوشته است:

«در این طرح سعی بر این بود که اقشار مختلف مردم با سطوح مختلفی از امکانات و سلایق و در سنین مختلف پوشش داده شوند؛ لذا راهکارهای مختلفی نظیر ارائه پیامکی رمز پویا در کنار برنامک‌های رمزساز و اعمال معافیت برای تراکنش‌های با مخاطره پایین (مبالغ زیر ۱۰۰ هزار تومان) به‌منظور ایجاد تعادل میان امنیت و سهولت کاربری طرح‌ریزی و اجرا شد.»

بانک مرکزی در گزارش خود اعلام کرده دشواری سوءاستفاده از کارت‌های بانکی، بزرگ‌ترین دستاورد پویاسازی رمزهای دوم کارت‌های بانکی است و این روند برای دشوارتر کردن فعالیت‌های سودجویانه ادامه خواهد داشت.

این نهاد همچنین از صبر و همراهی مردم برای پیاده‌سازی چنین طرحی تشکر کرده و از آنها خواسته تا فرهنگ استفاده از خدمات بانکی خود را با نهایت دقت و امنیت ادامه دهند تا کلاهبرداران ناکام بمانند. به نظر می‌رسد و صبر و بردباری که بانک مرکزی از آن صحبت به میان آورده مربوط به مشکلات متعدد پروژه رمز پویا در ماه‌های آغازین خود باشد، مشکلاتی که هنوز هم ادامه دارد و برخی از کاربران را درگیر خود ساخته است.

همچنین ناگفته نماند بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی نیز در زمان پیاده‌سازی این طرح ضررهایی محتمل شدند و برخی از مدیران عامل این استارتاپ‌ها در گفتگوی خود با دیجیاتو گفته‌اند که جرائم فیشینگ دوباره روند افزایشی به خود گرفته‌اند.

نظر شما درباره پروژه رمز پویا چیست؟ آیا تاکنون چالشی با این پروژه داشته‌اید؟ نظرات خود را با ما در بخش کامنت‌ها در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • zitanix
    zitanix | ۹ مرداد ۱۳۹۹

    ایرانی جماعت باید حتماً همین نهایت سخت‌گیری و نظارت روش باشه تا تخلف نکنه. دستشون درد نکنه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی