ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

توقف تولید میتسوبیشی پاجرو رسما اعلام شد؛ خداحافظی با یک محصول اسطوره‌ای

شرکت میتسوبیشی آوریل گذشته با ارایه نسخه Final Edition از پاجرو، این شاسی‌بلند نام‌آشنا را در سرزمین مادری بازنشسته کرد. با وجود این، پاجرو هنوز روی خط تولید قرار داشته و در برخی بازارها کماکان ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۸ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰

شرکت میتسوبیشی آوریل گذشته با ارایه نسخه Final Edition از پاجرو، این شاسی‌بلند نام‌آشنا را در سرزمین مادری بازنشسته کرد. با وجود این، پاجرو هنوز روی خط تولید قرار داشته و در برخی بازارها کماکان به فروش می‌رسد.

اما اگر گزارش اخیری که در یکی از نشریات ژاپنی منتشر شده صحیح باشد، به زودی شاهد خداحافظی کامل با میتسوبیشی پاجرو خواهیم بود. آنطور که نشریه Nikkei گزارش کرده، میتسوبیشی قصد دارد پس از بازنگری در ماموریت کارخانه Gifu، به تولید پاجرو پایان دهد. این کارخانه ماموریت ساخت پاجرو را بر عهده دارد و در سال‌های گذشته همواره با کاهش تیراژ تولید مواجه بوده است. این روند باعث شده تا ادامه فعالیت کارخانه مذکور، با زیان همراه باشد.

ناگفته پیداست که تعطیلی کارخانه گیفو به مرگ پاجرو منجر خواهد شد. طبق گزارش Nikkei این اتفاق بالاخره سال آینده خواهد افتاد و پاجرو برای همیشه به تاریخ می‌پیوندد. تاکنون میتسوبیشی واکنشی رسمی نسبت به این گزارش از خود نشان نداده، اما پیش‌بینی می‌شود خودروساز ژاپنی به زودی آن را تایید کند.

نسل فعلی میتسوبیشی پاجرو در نمایشگاه خودروی پاریس 2006 معرفی شده و از آن تاریخ تاکنون بی‌وقفه تولید می‌شود. این در حالی است که عمر هر نسل از خودروهای مدرن امروزی به حدود 8 سال کاهش پیدا کرده و حتی برخی خودروسازان در بازه‌های زمانی کمتر نسبت به معرفی نسل جدید مدل‌های مختلف خود اقدام می‌کنند.

با چنان عمر زیادی، این نسل از پاجرو یکی از معدود مدل‌هایی است که حدود 15 سال بدون تغییر نسل تولید می‌شود. البته میتسوبیشی با ارایه نسخه فیس‌لیفت در سال‌های 2009، 2010، 2012 و 2015 سعی کرده این شاسی‌بلند آفرود را در چرخه رقابت حفظ کند.

میتسوبیشی که ششمین خودروساز بزرگ ژاپن محسوب می‌شود، تنها 700 دستگاه از نسخه Final Edition پاجرو را تولید کرده است. در روزگاری نه چندان دور این خودروی شاسی‌بلند به واسطه شاسی مستقل از بدنه و در نتیجه توانایی‌های آفرود بالا بسیار محبوب و پرطرفدار بود، اما با گذشت زمان توسط رقبا به حاشیه رانده شد، طوری که در سال 2018 آمار فروش آن کمتر از 1000 دستگاه بود.

اصلی‌ترین دلیل افت محبوبیت میتسوبیشی پاجرو را می‌توان مصرف سوخت بسیار زیاد آن دانست که قابل مقایسه با هم‌خانواده‌هایی چون اوتلندر PHEV و اکلیپس کراس نیست.

ناگفته نماند میتسوبیشی به خاطر شیوع ویروس کرونا ضرر مالی 1.33 میلیارد دلاری را تا پایان سال مالی منتهی به مارس 2021 پیش‌بینی کرده است. این رقم در 18 سال گذشته بی‌سابقه بوده و انتظار می‌رود برای مقابله با آثار آن میتسوبیشی بخش قابل توجهی از نیروی کار را تعدیل و نمایندگی‌های زیان‌ده را تعطیل کند. کم‌رنگ‌تر شدن حضور در ایالات متحده و اروپا و تمرکز بر بازارهای آسیا از دیگر تصمیمات میتسوبیشی برای مقابله با اوضاع نامساعد کنونی خواهد بود.

گفتنی است که میتسوبیشی پیش از این تولید خودروهای مشهور دیگری نظیر گالانت، لنسر و سری مخوف EVO را نیز متوقف کرده بود و در پی ضرر و زیان اقتصادی در نهایت حالا به عنوان بخشی از هولدینگ بزرگ رنو-نیسان به کار خود ادامه خواهد داد، اما قطع تولید مدل شاسی بلند پاجرو، می تواند نشانی از ادامه بحران بزرگ میتسوبیشی باشد، به شکلی که احتمالا از این به بعد محصولات این شرکت به کلی با نمونه‌های ساخت گروه رنو- نیسان مشابهت خواهند داشت و احتمالا طی سال‌های آینده، جز برند، چیزی از کمپانی میتسوبیشی افسانه‌ای که به ساخت خودروهای اسپرت و جذاب شهرت داشت، باقی نمی‌ماند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • ali_mlk
    ali_mlk | ۹ مرداد ۱۳۹۹

    خب مشخصه که وقتی راه خودرو سازان ایرانی رو پیش گرفته و هر چند سال یکبار یه تغییر کوچیک به اسم فیس لیفت انجام بده،از رقبا جا میمونه و از چرخه رقابت کنار میره،اگه مدیران این شرکت در زمانی که این خودرو محبوب بود این محبوبیت رو با نسخه های بروز و زیبا جایگزین میکردن بصورت سالانه ،شاید الان از لندکروزر هم معروف تر و پرفروش تر بود،هر چند لندکروز هم همین راهو انجام داده و بزودی تولیدش متوقف میشه،چون از لحاظ موتور و زیبایی خیلی سطح پایینی داره از رقبا و فقط در ایران و چندتا کشور عربی طرفدار داره،توی آمریکا هیچ شانسی نداره

  • Hossein MI
    Hossein MI | ۹ مرداد ۱۳۹۹

    حیف این اسطوره ?

مطالب پیشنهادی