ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

انحصارطلبی
تکنولوژی

جلسه رسیدگی به اتهام انحصارطلبی شرکت های بزرگ فناوری آمریکا برگزار شد

مدیرعامل های شرکت های اپل، گوگل، فیسبوک و آمازون صبح امروز در کنگره آمریکا حاضر شدند تا ضمن ادای برخی توضیحات، کمیته قضایی مجلس نمایندگان این کشور را قانع کنند که فعالیت هایشان در راستای ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۹ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۲

مدیرعامل های شرکت های اپل، گوگل، فیسبوک و آمازون صبح امروز در کنگره آمریکا حاضر شدند تا ضمن ادای برخی توضیحات، کمیته قضایی مجلس نمایندگان این کشور را قانع کنند که فعالیت هایشان در راستای ایجاد انحصار ضد رقابتی نیست. اتفاق دیروز یکی از بزرگترین جلسات رسیدگی و نظارت بر شرکت های بزرگ فناوری آمریکا بوده که طی سال های اخیر برگزار شده است.

جف بزوس مدیرعامل آمازون، مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک، تیم کوک مدیرعامل اپل و ساندار پیچای مدیرعامل گوگل و آلفابت همگی از حاضران این جلسه بودند و دفاعیات خود را ارائه کردند. آنها اظهار داشتند شرکت هایشان محصولات سودمندی را در بازار رقابتی امروز تولید می کنند و مقیاس بالای این محصولات نوعی برتری را برای آنها به وجود آورده است.

البته این گفته ها با پرسشگری بسیاری از نمایندگان آمریکایی روبرو شد.

برای مثال دیوید سیسیلین رئیس کمیته فرعی قانون آنتی تراست، تجارت و مدیریت صحبت هایش را با هشدار نسبت به تاثیر گذاری بالای شرکت های بزرگ فناوری آمریکا در بازار آغاز کرد:

چون این شرکت ها نقشی کلیدی در زندگی امروز ما دارند، کسب و کار و تصمیماتشان هم تاثیری عظیم روی اقتصاد و دموکراسی جامعه آمریکایی گذاشته است. تک تک اقدامات این شرکت ها حالا می تواند به طرق مختلف و برای مدتی طولانی روی زندگی صدها میلیون از ما تاثیر بگذارد.

او به تبیین الگوهای مشترک این چهار شرکت پرداخت و گفت:

هرکدام از آنها روی یکی از کانال های کلیدی توزیع خدمات و محصولات سلطه دارد؛ یکی اپ استور دارد و دیگری بازار تبلیغ اختصاصی! هر کدامشان هم از دیتا و ابزارهای نظارتی شرکت های دیگر برای حفاظت از قدرت خرید و کپی رقبای بالقوه و حذف احتمالی آنها استفاده می کند. این پلتفرم ها همگی از کنترل خود روی تکنولوژی های فعلی بهره می گیرند تا قدرت خود را گسترش دهند. توانایی آنها برای دیکته کردن قوانین به نوعی معرف یک دولت خصوصی است. این شرکت ها به زودی حتی دیگر جلوی شاه هم سر تعظیم فرود نمی آورند. پس ما هم نباید در مقابل امپراطورهای اقتصاد آنلاین سر تعظیم فرود بیاوریم.

یکی دیگر از اعضای کنگره آمریکا که رویکرد منعطف تری در قبال همکارش داشت در ادامه چنین گفت:

بزرگ بودن به خودی خود بد نیست و بلکه برعکس خوب هم هست. در آمریکا به شرکت ها بابت موفقیت شان پاداش می دهند و حالا ما اینجاییم تا بهتر نقش شما و شرکت تان در بازار دیجیتال و مهم تر از آنها تاثیری که روی مشتریان و جامعه می گذارید را درک کنیم.

جلسه رسیدگی به انحصار طلبی بزرگان تکنولوژی آمریکا کاملا تحت تاثیر پاندمی کووید ۱۹ بود. بعد از تاخیر یک ساعته برای تمیز کردن محیط، شاهدان که به صورت از راه دور در جلسه حضور داشتند قسم خوردند که جواب های دیکته شده از سوی نمایندگان را بر زبان نمی آورند و در همین حین یکی از اعضای کمیته قضایی به خاطر نداشتن ماسک اخطار گرفت.

بزوس، پیچای، کوک و زاکربرگ همگی نطق های پنج دقیقه ای خود را که شب قبل نسخه چاپی شان تهیه و در اختیار نمایندگان قرار داده شده بود، خواندند و دفاعیات شان را مطرح کردند. جف بزوس مدیرعامل آمازون و ساندار پیچای مدیرعامل آلفابت حرف هایی احساسی از نحوه تربیت شدنشان در این جلسه بیان کردند؛ مادر بزوس در دهه ۱۹۶۰ و زمانی که یک دختر مدرسه ای بود او را به دنیا آورده بود و پیچای از تغییراتی گفت که دسترسی به کامپیوتر در زندگی اش در هندوستان به وجود آورد. تیم کوک مدیرعامل اپل هم از اپل با نام یک شرکت خاص آمریکایی یاد کرد و زاکربرگ وعده داد که فیسبوک ارزشهای آمریکایی را به دنیا صادر کند.

سیسیلین صحبت های خود را با پرسشگری در مورد اقدامات گوگل در زمینه سرچ آغاز کرد:

چرا گوگل محتوا را از کسب و کارهای صادق می دزدد؟ آیا تناقضی بین هدف گوگل برای هدایت کاربران به وبسایت های مرتبط و فروش تبلیغات و سرویس های اختصاصی آن وجود دارد؟

او همچنین سوال کرد که آیا گوگل از توانایی های نظارتی خود بر ترافیک سایت ها برای شناسایی رقبا و در هم کوبیدنشان استفاده می کند؟

پیچای در جواب گفت:

نمایندگان محترم ما هم درست مانند دیگر شرکت ها تلاش می کنیم ترندهای روز را از دیتای دریافتی مان شناسایی کنیم و با استفاده از آن محصولاتمان را برای کاربران خود بهبود بدهیم.

یکی از نمایندگان کنگره از زاکربرگ سوال کرد که آیا فیسبوک نظرات سیاسی را فیلتر می کند و چرا به صورت موقت حساب کاربری پسر ترامپ را به خاطر انتشار ویدیویی حاوی ادعاهای غلط در مورد ماسک و داروی هیدروکسی کلروکین تعلیق کرده است؟

زاکربرگ در جواب اعلام کرد که این اتفاق در توییتر رخ داده نه فیسبوک اما خاطرنشان کرد پست هایی که در آنها ادعاهای غلط پزشکی پیرامون کرونا ویروس مطرح شود از فیسبوک حذف می شوند زیرا میتوانند خطر آفرین باشند.

یکی از نمایندگان توییتر را با فیسبوک اشتباه گرفته بود

Jerrold Nadler یکی دیگر از نمایندگان کنگره به ایمیل هایی اشاره کرد که نشان می دادند فیسبوک برای جلوگیری از تبدیل شدن اینستاگرام به رقیب جدی اش آن را خریداری کرده است. زاکربرگ اما در پاسخ از این اقدام دفاع رد کرد و گفت این کاملا روشن بود که اینستاگرام بدون حمایت فیسبوک موفق می شد. خرید اینستاگرام نه تنها به خاطر نبوغ موسسان آن که به خاطر تقویت زیرساخت آن و بهبودش انجام شد.

Matt Gaetz نماینده دیگر از پیچای خواست که قسم بخورد سیاست سفت و سخت ضد پلیسی خود را دنبال نخواهد کرد که پیچای نیز گفت:

ما متعهد به همکاری با مراجع قانونی مطابق با قانون و فرایندهای آمریکا هستیم. این درخواست پس از آن مطرح می شد که هفته گذشته ۱۶۰۰ کارمند گوگل با انتشار نامه ای سرگشاده نسبت به بی رحمی پلیس آمریکا در قبال معترضان هشدار دادند.

نماینده دیگری به نام Jamie Raskin در مورد دخالت روسیه در انتخابات آمریکا از طریق فیسبوک سوال کرد و از نقش این شرکت در ترویج نژاد پرسی پرسید.

زاکربرگ در جواب گفت که فیسبوک سیستم های هوش مصنوعی پیشرفته ای را در اختیار گرفته تا سخنانی که نفرت پراکنی می کنند را از پلتفرم خود حذف کند.

از جف بزوس سوال شد که آیا این حقیقت دارد آمازون دیتای مربوط به فروشندگان ثالث روی پلتفرم خود را بررسی میکند تا محصولات رقابتی خود را بسازد؟ آیا آمازون در زمان اتخاذ تصمیمات کاری مهم به اطلاعات فروشندگان ثالث دسترسی دارد؟

بزوس این گفته ها را که در گزارش نشریه وال استریت ژورنال آمده بود رد نکرد و گفت:

من نمی توانم به این سوال آری یا خیر بگویم. آنچه میتوانم بگویم این است که ما سیاستی داریم که براساس آن نمی توانیم برای پیشبرد اهداف کاری خود از دیتای شرکت های ثالث استفاده کنیم اما نمی توانم تضمین کنم که این سیاست تا بحال زیر پا گذاشته نشده است و هم اکنون مشغول بررسی گزارش اخیر وال استریت ژورنال هستیم.

در نهایت بعد از یک جلسه پنج ساعت و نیمه قرار شد که کمیته قضایی کنگره آمریکا گزارشی در مورد نتیجه این جلسه و گام های بعدی آن منتشر کند. Cicilline خاطرنشان کرد که پس از این جلسه بر او روشن شده همگی این شرکت ها انحصار طلب هستند که برخی از آنها باید خرد شوند و برای برخی هم باید قوانین تازه ای تدوین شود و باید کاملا مسئولیت فعالیت هایشان را بپذیرند.

او گفت:

ما همچنین باید مطمئن شویم قانون آنتی تراست که یک صده پیش نوشته شده با شرایط عصر دیجیتالی همخوانی دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • yashar1
    yashar1 | ۹ مرداد ۱۳۹۹

    کاش ما هم یه همچین دادگاهی داشتیم
    برای :ایران خودرو / سایپا/ایرانسل/همراه اول/ پیام رسان های بومی و...

    • Modav
      Modav | ۹ مرداد ۱۳۹۹

      حاج آقا، کدوم یکی از اینایی که میگی خصوصین؟! (یا بهتر بگم واقعا خصوصین؟!)
      دادگاه تشکیل بشه، کیو بیارن بشونن و ازش سوال کنن؟!

      • yashar1
        yashar1 | ۹ مرداد ۱۳۹۹

        حاج خانوم مگه قراره خصوصی باشه ک بشه برای انحصار طلبی محاکمشون کرد یه نگاه به قانون اساسی بندازین میبینین قوه قضاییه توانایی دادگاهی کردن شخص،نهاد،سازمان،و... به جز رهبر که در باره ایشون مجلس خبرگان تصمیم میگیره رو داره

مطالب پیشنهادی