ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استون هنج
علمی

کشف معمای استون هنج بعد از چهار قرن

استون هنج یکی از بناهای تاریخی مرموز دنیاست که در انگلستان قرار دارد. این بنای بسیار معروف که احتمالا تصاویرش را دیده اید از تعدادی خرسنگ سارسن (ماسه سنگ بزرگ) ساخته شده است که به شکل دروازه ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

استون هنج یکی از بناهای تاریخی مرموز دنیاست که در انگلستان قرار دارد. این بنای بسیار معروف که احتمالا تصاویرش را دیده اید از تعدادی خرسنگ سارسن (ماسه سنگ بزرگ) ساخته شده است که به شکل دروازه روی هم قرار داده شده اند. قرنهاست که دانشمندان در تلاشند بدانند این سنگ های بزرگ از کجا به این مراتع آورده شده اند و این بزرگ ترین معما در مورد استون هنج است.

حالا تیمی از محققان به سرپرستی دیوید نش از دانشگاه برایتون انگلستان پاسخ این سوال دیرینه در مورد منشاء سنگ های بزرگ استون هنج را پیدا کرده اند. این تیم ظاهرا رد این سنگ ها را در محدوده ای به نام وست وودز در شهرستانی به نام Wiltshire پیدا کرده اند که حدودا ۲۴ کیلومتر تا بنای استون هنج فاصله دارد.

استون هنج

دیوید نش مولف ارشد مقاله ای است که همین هفته در مورد این بنا در نشریه پیشرفت های علمی منتشر شده است. تیم محققان با کمک دیتای ژئوشیمیایی نشان دادند که از ۵۲ سنگ به کار رفته در استون هنج، ۵۰ عدد آن ترکیبات شیمیایی یکسانی دارند و ظاهرا از منبع یکسانی تهیه شده اند.

دانشمندان برای پیدا کردن منشاء بنای استون هنج از نمونه ای کمک گرفتند که در سال ۱۹۸۵ از مرکز یکی از این تخته سنگ ها گرفته شده. آنها همچنین به بررسی سنگ ها در محل خود بنا پرداختند. دیتای به دست آمده در ادامه نقش نوعی اثر انگشت را ایفا کرد و پژوهشگران از روی آنها دریافتند که خرسنگ های موجود در استون هنج با ژئولوژی خاص سنگ های موجود در منطقه وست وودز برابری می کنند.

استون هنج

همانطور که در ابتدا گفته شد در طول قرن های گذشته تحقیقات زیادی روی استون هنج انجام شده و محققان مرتبا به کشفیات تازه ای در رابطه با آن پی می برند. چندی پیش دانشمندان دریافتند برخی از سنگ های کوچک موجود در این بنا از ولز آمده اند. مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۹ انجام شد نیز نشان داد که سازندگان این بنا احتمالا از خوک برای حمل سنگ ها و آوردنشان به این نقطه استفاده کرده اند.

بزرگ ترین معما در رابطه با استون هنج به لطف پژوهش اخیر محققان برایتون پاسخ داده شد اما هنوز هم پرسش های زیادی در رابطه با این بنا باقیست و تحقیقات روی این بنا ادامه دارد. به گفته دیوید نش باستان شناسان و زمین شناسان بالغ بر چهار سده است که تلاش می کنند منشاء سنگ های بزرگ استون هنج را پیدا کنند و حالا به لطف کشف جدید میتوان پی برد که این بنا چطور ساخته شده و سنگ های آن چطور به این موقعیت انتقال داده شده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • ʜ ᴏ ᴊ ᴀ ᴛ
    ʜ ᴏ ᴊ ᴀ ᴛ | ۱۱ مرداد ۱۳۹۹

    اینهمه خوندم آخرش معلوم نشد از کجا اومده
    تیتر الکی

  • Mr. Saxobeat
    Mr. Saxobeat | ۱۱ مرداد ۱۳۹۹

    کاربردش چی مشخص نشده؟
    نگاه من به شکوه این اثر اصلا شک ندارم.ولی خدایی نکاه کنید یه مشتی سنگ گذاشتن روی هم یه مشتی افسانه هم درست کردن براش که این سنگ ها از کجا امده و کاربرد این مکان چیست و چه ربطی به فلان و فلان افسانه داره،جواب هم داده کل دنیا میدونه.یه مشتی داستانهای ارتور و اکسکالیبر هم ساختن
    بعد شما بیا تخت جمشید رو ببین خدا شاهده میشه هزار برابر این مکان ازش افسانه ساخت.اصلا سربازها و لاماسو ها رو که میبینی میگی چجوری اینا رو تراشیدن بخدا سی ان سی به این تمیزی نمیتونه کار کنه.بعد یه خارجی پرسپولیس رو نمی شناسه.بخدا توی اثار باستانی مون هم داریم ظلم میکنیم.

  • هایزنبرگ
    هایزنبرگ | ۱۱ مرداد ۱۳۹۹

    این دیگه چه تیتر زرد و مقاله بی محتوایی بود.

  • مرگ بر آلبانیا ، مرگ بر آمریکا
    مرگ بر آلبانیا ، مرگ بر آمریکا | ۱۰ مرداد ۱۳۹۹

    جواب ندادن که ... فقط گفتن 24km فاصله داره ...

    • نیما
      نیما | ۱۰ مرداد ۱۳۹۹

      گفتن که در وست وودز هست
      یعنی 24km فاصله داره

مطالب پیشنهادی