ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ریزش شدید مو، جدیدترین پیامد ابتلا به کرونا در برخی بیماران

گزارش‌ها حاکی از آن هستند که برخی افراد حتی بعد از گذشت حدود دو ماه از ابتلای به ویروس کرونا، با معضل ریزش شدید و دنباله‌دار مو مواجه بوده‌اند. طبق گزارش Business Insider فردی به ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰

گزارش‌ها حاکی از آن هستند که برخی افراد حتی بعد از گذشت حدود دو ماه از ابتلای به ویروس کرونا، با معضل ریزش شدید و دنباله‌دار مو مواجه بوده‌اند.

طبق گزارش Business Insider فردی به اسم «پگی گورولی» حدودا سه ماه و نیم بعد از آنکه اولین علائم ابتلا به ویروس کرونا را در خود مشاهده کرد و حدود دو ماه پس از آنکه تستش مثبت شد، همچنان با مشکل ریزش شدید مو هنگام حمام کردن مواجه است.

او که ۵۶ سال سن دارد، احساس می‌کند هنوز به طور کامل خوب نشده؛ اولین علائم مشاهده شده در گورولی خستگی، گیجی، تپش قلب و تنگی نفس بوده‌اند، اما بعد از آنکه وی تا حدودی بهبود پیدا کرده، «بدتر از همه ریزش مو شروع شده است».

بدون شک او تنها کسی نبوده که با چنین عارضه جانبی مواجه شده؛ مجموعه‌ای از دیگر مبتلایان هم اذعان داشته‌اند که موهایشان ریزش دارد. دختر ۲۳ ساله گورولی هم که تست کرونایش مثبت شده، از مدتی قبل با معضل ریزش مو همراه بوده است.

در حال حاضر سازمان پیشگیری و درمان بیماری‌های آمریکا «ریزش مو» را به عنوان علامتی از ابتلای به ویروس کووید-19 نمی‌شناسد، اما برخی پزشکان به بروز چنین شرایطی در برخی بیماران اشاره‌هایی داشته‌اند. دکتر «نیت فاوینی» در این رابطه توضیح می‌دهد: «در برخی افراد که بیماری کرونا شدت داشته، آثار ریزش دنباله‌دار مو دیده شده است.»

فاوینی تاکید دارد در انسان‌های سلامت در طول شبانه روز به طور متوسط حدود ۱۰۰ مو به شکل طبیعی می‌ریزد، اما با ابتلا به نوعی از اختلال در سیستم تلوژن، ممکن است این اتفاق در هر روز حدودا سه برابر شود. شواهد حاکی از آن هستند که ویروس کرونا می‌تواند در بدن انسان چنین شرایطی را ایجاد کند. اختلال در سیستم تلوژن غالبا حدود شش ماه طول می‌کشد تا برطرف شود و در همان مدت زمان فرد تقریبا نیمی از تراکم موی خودش را از دست می‌دهد.

فاوینی در این رابطه اضافه می‌کند: «در شرایط عادی ما به مردم می‌گوییم معمولا بعد از سه تا شش ماه روند ریزش مو کاهش پیدا می‌کند و همه چیز نرمال می‌شود. اما نمی‌دانیم این موضوع آیا در مورد کرونا هم صدق می‌کند یا خیر. همان گونه که همیشه گفته‌ایم، واقعا کرونا ویروس ناشناخته‌ای است که هنوز به طور کامل آن را نمی‌فهمیم».

تحقیقات نشان داده این نوع از عوارض جانبی ابتلا به کووید-19 در بین افراد سنین ۴۰ تا ۶۰ سال بیشتر دیده شده، اما طبق گفته فاوینی «معلوم نیست آیا دوباره موهای آنها رشد خواهد کرد یا نه». او ضمن اشاره به کاهش روند ریزش موی گورولی تاکید دارد «در حال حاضر صبر تنها راه حل است».

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی