ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی نماد «رافزا»: آنچه باید درباره سهم شرکت رایان هم افزا بدانید

رافزا نماد شرکت رایان هم افزا در بازار دوم فرابورس ایران است که به تازگی در تیر ۹۹ عرضه اولیه شد و بیش از ۴.۵ میلیون سهامدار حقیقی و حقوقی در خرید سهام این شرکت، ...

علی زمانی
نوشته شده توسط علی زمانی | ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰

رافزا نماد شرکت رایان هم افزا در بازار دوم فرابورس ایران است که به تازگی در تیر ۹۹ عرضه اولیه شد و بیش از ۴.۵ میلیون سهامدار حقیقی و حقوقی در خرید سهام این شرکت، اقدام کردند. رافزا ۲۰۰ میلیون قطعه سهم است و از شرکت های کوچک گروه رایانه و فعالیت های وابسته بازار سرمایه محسوب می شود.

در ادامه سلسله گفتارهای معرفی و بررسی نمادهای گروه رایانه در بورس، نگاهی داریم به سهم رافزا. اگر شما مخاطب گرامی، از سهامداران رافزا هستید یا نظر و دیدگاهی درباره سایر سهام بورس ایران دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای این گفتار به اشتراک بگذارید.

این شرکت، از شرکت‌های جدیدالورود به فرابورس بوده و طراحی و مدیریت و ساماندهی نرم افزار معاملات آنلاین کارگزاری های بورسی را بر عهده دارد. سایت شرکت رایان هم افزا برای اطلاع از وضعیت پروژه های قبلی، حال و آینده این شرکت سهامی عام در نشانی: rayanhamafza.com در دسترس است. این شرکت در سال ۱۳۸۴ تاسیس شده است و در تابستان ۹۹، نخستین معاملات آن در بورس انجام گردید.

فعالیت های اصلی این مهمان جدید فرابورس ایران در گروه رایانه، تولید نرم‌افزار برای شرکت‌های کارگزاری بورس و صندوق های سرمایه‌گذاری مشترک و شرکت‌های سبدگردانی است. به ۶۵ کارگزاری بورس در ۱۴ سال اخیر طبق گزارش فعالیت ۱۲ ماهه هیات مدیره رافزا که اردیبهشت ۹۹ روی کدال منتشر شد، خدمات داده و یکصد و شصت وهفت صندوق سرمایه‌گذاری مشترک و ۱۰ بانک نیز از خدماتش استفاده کرده‌اند.

از فعالیت‌های آتی رافزا، حوزه API است که با راه اندازی تیم های توسعه دهنده نرم افزار اختصاصی در عرصه هوش تجاری و CRM در کنار اقدامات رافزا در حوزه توسعه سامانه معاملات همراه (رایان همراه)، قصد تداوم و توسعه حضور در بازار نرم افزار های مالی ایران دارد.

سامانه خدمات تحلیلی و سامانه معاملات بر خط اکسیر و سامانه رکسار از جمله محصولات رافزا محسوب می‌شود که احتمالا برخی از سهامداران فعلی بازار سرمایه با آن‌ها آشنایی دارند. در سال ۹۸،  ۷۳ درصد بازار طراحی و مدیریت سامانه جامع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک در اختیار این شرکت بود.

سهامداران عمده رافزا

سهامداران عمده شرکت رایان هم افزا در تابستان ۹۹ به شرح زیر است. این لیست می تواند هر زمان تغییر کند و برای کسب جدیدترین اطلاعات بایستی به سامانه کدال یا تابلو رافزا در آدرس: tsetmc.com مراجعه کنید:

  • شرکت تامین سرمایه نوین مالک ۲۸.۸ درصد سهام رافزا
  • شرکت تامین سرمایه سپهر مالک ۲۳.۸۶ درصد سهام رافزا
  • شرکت آدورا مشاور مالک ۱۶.۹۸ درصد سهام رافزا
  • شرکت کارگزاری تدبیرگران فردا مالک ۱۵.۱۴ درصد سهام رافزا

شرکت کارگزاری تدبیرگران فردا تنها کارگزاری بورس است که سهامدار عمده رافزا است. این شرکت، ۱.۴۷ درصد سهام کارگزاران بورس اوراق بهادار و ۶ درصد کل صندوق سرمایه گذاری جسورانه رویش لوتوس را نیز در اختیار دارد. اطلاع از ترکیب سهامدار عمده و پرتفو آن ها، شما را با بخشی از رفتار سهامدار عمده و بازیگردان سهم آشنا می‌کند.

هیات مدیره رافزا

  • شرکت تامین سرمایه نوین
  • شرکت تامین سرمایه سپهر
  • شرکت گروه آدورا مشاور
  • شرکت کارگزاری تدبیرگران فردا
  • شرکت مشاور سرمایه گذاری تامین سرمایه نوین

وضعیت سود دهی مهمان جدید فرابورس در خرداد  و تیر ۹۹

بررسی اطلاعات و صورت‌های مالی میان دوره‌اای دوره ۳ ماهه سال ۹۹ حسابرسی نشده رایان هم افزا نشان می‌دهد که  افزایش ۲۲۷ درصدی درآمدهای عملیاتی سه ماهه ۱۳۹۹ در مقایسه با دوره مشابه (از مبلغ ۱۰۶,۰۴۳ میلیون ریال به مبلغ ۳۴۶,۴۸۹ میلیون ریال رسیده است) رخ داده است. هم‌چنین، افزایش ۳۰۹ درصدی سود ناخالص سه ماهه ۱۳۹۹ در مقایسه با دوره مشابه رایان هم افزا (از مبلغ ۶۷,۵۲۰ میلیون ریال به مبلغ ۲۷۶,۴۶۵ میلیون ریال رسیده است)، اتفاق افتاده است.

افزایش ۳۵۴ درصدی سود عملیاتی ۳ ماهه ۱۳۹۹ رافزا در مقایسه با دوره مشابه سال ۱۳۹۸ (از مبلغ ۵۵,۷۶۶ میلیون ریال به مبلغ ۲۵۳۳۵۵ میلیون ریال رسیده است) در کنار افزایش ۴۸۲ درصدی سود خالص ۳ ماهه ۱۳۹۹ و تحقق سود ۱۲۴۸ ریالی به ازاء هر سهم (از مبلغ ۴۲,۹۲۱ میلیون ریال به مبلغ ۲۴۹۶۸۵میلیون ریال رسیده است) از دیگر اتفاقات مالی رافزا در بهار سال جهش تولید بود.

طبق گزارش فعالیت ماهانه دوره ۱ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۰۴/۳۱ در سال مالی منتهی به: ۱۳۹۹/۱۲/۳۰، درآمد شناسایی شده طی دوره یک ماه ۱۳۹۹/۰۴/۳۱، ۴۶ درصد بالاتر از متوسط درآمد شناسایی شده رافزا طی ۳ ماه گذشته بوده است. از طرفی،  متوسط درآمد ماهیانه شناسایی شده طی ۴ ماهه رافزا منتهی به ۱۳۹۹/۰۴/۳۱ بالغ بر ۱۲۸,۷۴۹ میلیون ریال بوده، درحالی که متوسط درآمد ماهیانه شناسایی شده طی ۱۲ ماهه سال گذشته بالغ ۲۸,۸۷۵ میلیون ریال بوده است.

توجه داشته باشید که درآمد شناسایی شده رافزا طی دوره ۱ ماهه ۱۳۹۹/۰۴/۳۱ بالغ بر ۱۶۸,۵۰۵ میلیون ریال می‌باشد. علاوه بر این، جمع درآمد شناسایی شده ۴ ماهه رافزا منتهی به ۱۳۹۹/۰۴/۳۱ بالغ بر ۵۱۴,۹۹۴ میلیون ریال اعلام شده است.

طبق گزارش فعالیت ماهانه دوره ۱ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۰۴/۳۱ در سال مالی منتهی به: ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ رافزار، درآمد شناسایی شده طی دوره یک ماه ۱۳۹۹/۰۴/۳۱، ۴۶ درصد بالاتر از متوسط درآمد شناسایی شده طی ۳ ماه گذشته بوده است. متوسط درآمد ماهیانه شناسایی شده طی ۴ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۰۴/۳۱ بالغ بر ۱۲۸,۷۴۹ میلیون ریال بوده، درحالی که متوسط درآمد ماهیانه شناسایی شده طی ۱۲ ماهه سال گذشته بالغ ۲۸,۸۷۵ میلیون ریال بوده است.

درآمد شناسایی شده رافزا طی دوره ۱ ماهه ۱۳۹۹/۰۴/۳۱ بالغ بر ۱۶۸,۵۰۵ میلیون ریال و جمع درآمد شناسایی شده ۴ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۰۴/۳۱ رافزا بالغ بر ۵۱۴,۹۹۴ میلیون ریال است.

تابلوخوانی رافزا

یکی از موضوعات مهم در بررسی نمادها، مقوله تابلوخوانی است که باید با تکنیک‌های تابلوخوانی صورت بگیرد. تکنیک تابلوخوانی سبب می شود تا شما با بازی بازیگردان سهم آشنا شوید. افزایش معنادار حجم معاملات را بررسی کنید. میزان حجم روزانه معاملات با میانگین حجم ماهانه را بررسی کنید. کد به کد ها را تشخیص دهید. اطلاعات خوبی از جدول حجم قیمت و ریز معاملات بدست آورید. با صف های خرید و فروش صوری آشنا شوید. قدرت خریدار و فروشنده را تشخیص دهید.

رافزا
تابلو معاملاتی رافزا در اول مرداد ۱۳۹۹

همان‌طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، رافزا، دارای ۲۰۰ میلیون قطعه سهم در تابستان ۹۹ بود. حجم مبنای این سهم تازه وارد به بازار فرابورس، ۲ میلیون قطعه است. میانگین حجم ماهانه ۱ میلیون و ۲۳۶ هزار سهم است. دامنه نوسان رافزا چون در بازار پایه رنگی نیست، بالای ۱ تا ۳ درصد بوده و هم اینک ۵ درصد است.

یعنی هر روز، رافزا می‌تواند تا ۵ درصد نسبت به قیمت پایانی روز معاملاتی قبل، نوسان داشته باشد. طبق اطلاعات عکس بالا، EPS رافزا عدد ۲۴۰۹ ریال  و میزان P/E‌نیز ۱۰.۷ را نشان می دهد.

قیمت رافزا در اول مرداد ۹۹ به ۲۵۷۸ تومان رسید که احتمالا تا پایان سال ۹۹ از این مبلغ فراتر رود. چون تازه عرضه شده است، داده‌هایی برای تحلیل تکنیکال رافزا در دسترس نیست. لذا سابقه معاملاتی نیز برای رافزا جهت بررسی روند قیمتی نداریم.

رافزا در کدال

شرکت های بورسی و فرابورسی به خصوص شرکت هایی که مثل رافزا ، جدیدا ثبت نماد شده و با عرضه اولیه راهی بازار فرابورس شده‌اند، بهتر است لینک کدال آن ها برای بررسی صورت های مالی و گزارشات آن ها، بوک مارک شود. به این URL رفته و در جریان افشای اطلاعات با اهمیت، گزارش فعالیت دوره ۱ ماهه و ۳ ماهه و ۶ ماهه رافزا و هم‌چنین گزارش صورت های مالی دوره ۱۲ ماهه رافزا و اطلاعات مجامع و تقسیم سود و گزارش توجیهی افزایش سرمایه آینده در زمان انتشار، قرار بگیرد.

رافزا
تصویر صفحه رافزا در سامانه جامع ناشران ایران (کدال)

رافزا شرکت تازه واردی است و به نظر می‌رسد با افزایش شمار دارندگان کد بورس و شکست انحصار اعطای مجوز کارگزاری به واجدان شرایط و رونق عرضه اولیه ها و بزرگ شدن بورس، کسب و کار این شرکت و شرکت های همتراز رافزا در ایران عصر ۱۴۰۰، توسعه یابد. اگر در عرضه اولیه رافزا بودید، سهامداری را توصیه می کنیم.

در سال ۹۹، شاهد بیش از ۲۰ عرضه اولیه از سهام شرکت‌های نیروگاهی، پتروشیمی، پالایشگاه، فناوری اطلاعات و حتی ورزشی خواهیم بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی