ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پیش‌بینی ناامید کننده سازمان بهداشت جهانی: اثرات کرونا تا دهه‌ها دست از سر ما برنمی‌دارد

هم اکنون در حال دست و پنجه نرم کردن با یکی از بزرگترین بحران‌های تاریخ بشریت هستیم و حالا مدیر سازمان بهداشت جهانی (WHO) از باقی ماندن اثرات ویروس کرونا در دهه‌های آینده خبر داده ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰

هم اکنون در حال دست و پنجه نرم کردن با یکی از بزرگترین بحران‌های تاریخ بشریت هستیم و حالا مدیر سازمان بهداشت جهانی (WHO) از باقی ماندن اثرات ویروس کرونا در دهه‌های آینده خبر داده است.

کرونا، ویروسی که تا به امروز بیش از ۱۸ میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده و جان نزدیک به ۶۹۰ هزار نفر را گرفته، در آینده نزدیک، حداقل تا زمانی که واکسن به صورت گسترده در دسترس قرار نگیرد، ما را راحت نخواهد گذاشت. در حال حاضر نمی‌دانیم واکسن کرونا به چه اندازه از ما در برابر این بیماری محافظت می‌کند یا چند ماه یا سال مصون باقی می‌مانیم، این احتمال وجود دارد که هر ۶ یا ۱۲ ماه یکبار دوباره به آن مبتلا شویم.

روسیه ظاهرا تبدیل به اولین کشوری می‌شود که نزدیک به دو ماه دیگر واکسیناسیون گسترده را آغاز می‌کند، اما مردم در کشورهای مختلف به این زودی به واکسن ویروس کرونا دست پیدا نخواهند کرد، چرا که تقریبا به ۱۵ میلیارد دوز واکسن نیاز است. در صورتی که این میزان واکسن نیز به تولید برسد، همچنان برخی به آن دسترسی پیدا نخواهند کرد.

کرونا

اگر واکسن‌های در حال توسعه کارآمد باشند، سال‌ها طول می‌کشد تا جمعیت جهان در برابر این ویروس مصون شوند. با توجه به این موارد، نباید منتظر از بین رفتن این ویروس در آینده نزدیک باشیم و باید مانند اکثر بیماری‌های مسری زندگی با آن را یاد بگیریم. چنین موضوعی چند ماه پیش توسط سازمان بهداشت جهانی عنوان شده بود، اما اخیرا این سازمان بدترین پیش‌بینی خود را اعلام کرده است.

رئیس WHO، «تدروس ادهانوم» اخیرا با خبرنگاران صحبت و وضعیت جهان را ۶ ماه پس از اعلام وضعیت اضطراری اعلام کرده. تدروس گفته:

«نزدیک به شش ماه پیش که وضعیت اضطراری اعلام شد، کمتر از ۱۰۰ نفر در خارج از چین به ویروس کرونا مبتلا شده بودند و تلفاتی نیز وجود نداشت. این همه‌گیری بحرانی است که یکبار در قرن رخ می‌دهد و اثرات آن در دهه‌های آینده نیز حس خواهند شد.»

تدروس به تاثیرات گسترده این بیماری روی اقتصاد و سلامت بیماران اشاره می‌کند. در ماه‌های گذشته پزشکان و محققان با عوارض جانبی متفاوت کرونا روی بیماران روبه‌رو شده‌اند. پیامدهای این بیماری بسیار متنوع هستند و افراد با مشکلات متعددی از آسیب دائمی به قلب تا ریزش شدید مو مواجه می‌شوند.

سازمان بهداشت جهانی و تدروس در ماه‌های اخیر درباره نحوه مدیریت بحران کنونی و همچنین نزدیکی به چین با انتقادهای زیادی مواجه شده‌اند و ایالات متحده آمریکا نیز از این سازمان خارج شد، با این حال WHO همچنان رهبری مبارزه با این بیماری کشنده را برعهده دارد.

تدروس در ادامه صحبت‌های خود به احتمال ابتلای مردم به این بیماری در آینده نزدیک اشاره کرده:

«نتایج اولیه مطالعات سرولوژی نشان می‌دهد که اکثر مردم جهان حتی در مناطقی که با شیوع گسترده کرونا مواجه شده‌اند، همچنان مستعد ابتلا به این بیماری هستند. بسیاری از کشورها که باور داشتند از بدترین شرایط ممکن عبور کرده‌اند، هم اکنون با موج جدید شیوع آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

کشورهایی که ابتدا با شمار کم مبتلایان روبه‌رو شده بودند، هم اکنون شاهد موارد بالای ابتلا و مرگ و مرگ هستند، البته برخی کشورها توانسته‌اند وضعیت را کنترل کنند.»

در نهایت تدروس به این موضوع اشاره کرده که واکسن کرونا با یک سرعت تاریخی در حال توسعه است، با این حال باید نحوه زندگی با آن را یاد بگیریم و از ابزارهای کنونی خود برای مبارزه با آن استفاده کنیم. با توجه به عدم دسترسی به داروی مخصوصی برای درمان این بیماری، بهترین راه حل جلوگیری از ابتلا به آن با راهکارهایی مانند رعایت فاصله اجتماعی، شستشوی مداوم دستان و استفاده از ماسک است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۲ مرداد ۱۳۹۹

    به چرت و پرت های سازمان بهداشت جهانی (چینی) زیاد اطمینان نکنید

  • eimanarenji
    eimanarenji | ۱۲ مرداد ۱۳۹۹

    به نظرم سازمان بهداشت جهانی با تناقض گویی و سهل انگاری های ابتدایی و همین اواخر خودش یکی از عوامل انتشار و اشتباه مردم شد، همین سازمان بهداشت جهانی میگفت ماسک واجب نیست، میگفت ویروس توی هوا فاصله زیادی و طی نمیکنه! و خلی سهل انگاری های متعدد و البته برنامه نا معلوم و مدون جهت آگاهی رسانی به مردم دنیا...

    • Majid Basafa
      Majid Basafa | ۱۲ مرداد ۱۳۹۹

      پروتوکل های بهداشتی درمانی باید مبتنی بر شواهد باشه و در زمانی که این اعلام نظر ها رو انجام داد شواهدی مبنی بر انتقال از هوا یا کفایت ماسک نبود و در لحضه کار درست انجام شد و به مرور اپدیت شده و میشه این یعنی کار اصولی و درست

      • ARIAN
        ARIAN | ۱۲ مرداد ۱۳۹۹

        برادر من اگر شواهد مبنی بر کفایت ماسک نبود پس چرا پزشکا و پرستارها از همون ۶ ماه پیش همه ماسک میزدن؟!اگر ماسک تاثیر نداشت تا الان کادر پزشکی تمام کشورها مبتلا میشدن و عده زیادی از کادر درمانی هم از بین میرفتن پس ماسک میتونسته جلوی گسترش و شیوع بیشتر این بیماری رو بگیره اما خیلی دیر اعلام شد اینکه سازمان بهداشت جهانی یه استدلال و نتیجه گیری به این سادگی نتونست داشته باشه واقعا مایه تاسفه

        • eimanarenji
          eimanarenji | ۱۲ مرداد ۱۳۹۹

          مسئله همینجاست که متاسفانه ما بیایم اشتباه و یا به هر دلیلی سهل انگاری یک سازمان و توجیه کنیم. خیلی راحت میشه الان هم کوتاهی این سازمان و توی نوع اطلاع رسانی هاش دید، خیلی راحت میشه یک سر به سایتش بزنید و ببنید که اطلاعاتی که مردم عادی دارند از مجموعه اطلاعات ارائه شده این سایت بیشتره،

      • eimanarenji
        eimanarenji | ۱۲ مرداد ۱۳۹۹

        برای رد و تایید یک اشتباه نه شما و نه بنده هیچ صلاحیتی نداریم که نظر بدیم اما میشه بردار عملکرد یک سیستم و مجموعه رو دید و اعلام نظر کرد، دقیقا مشکل اینجاست دوست عزیز. سازمان بهداشت جهانی همین الان هم داره کوتاهی میکنه به هر حال هر رفتاری یک عده موافق و یک عده مخالف داره

مطالب پیشنهادی