ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

با اصول یک استعفای حرفه‌ای آشنا شوید

برخی تصور می‌کنند در زمان استعفا از شرکت یا سازمان باید تمام خشم فرو خورده خود در سال‌های گذشته را خالی کنند، باوری فوق العاده خطرناک و اشتباه که می‌تواند تا سال‌های سال اثرات مخربی ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۰

برخی تصور می‌کنند در زمان استعفا از شرکت یا سازمان باید تمام خشم فرو خورده خود در سال‌های گذشته را خالی کنند، باوری فوق العاده خطرناک و اشتباه که می‌تواند تا سال‌های سال اثرات مخربی روی حرفه و اعتبار شغلی آنها داشته باشد.

استعفا می‌تواند دلایل مختلفی مثل نارضایتی از میزان دستمزد تا آزمایش فرصت‌های جدید و تغییر محل زندگی داشته باشد اما فارغ از این دلایل اگر به شکلی حرفه‌ای صورت نگیرد، به اعتبار کاری شما لطمه خواهد زد. اگر به دنبال استعفا از شرکت هستید، برای جدایی به بهترین شکل از راهکارهای زیر استفاده کنید.

از دستورالعمل‌ها پیروی کنید

قبل از اینکه به صورت رسمی مدیر یا مسئول بخش را از تصمیم خود برای جدایی از شرکت مطلع نکرده‌اید آنرا با دیگران در میان نگذارید چرا که ممکن است خبر را سهوا یا عمدا پخش کنند و حتی کمی آب و تاب آنرا بیشتر کنند. اعلام این تصمیم هم بسته به جایگاهی که در شرکت دارید باید حدود دو هفته زودتر به اطلاع سازمان برسد تا نفر جانشین شما را آماده در دست گرفتن امور کنند. همچنین در حین دنبال کردن فرایند و پس از آن باید به تمام قوانین استعفا نظیر عدم افشای اطلاعات محرمانه و قرارداد عدم رقابت پایبند بمانید.

دلیل استعفا را رشد در آینده عنوان کنید

طبیعتا پس از اینکه تصمیم خود را بیان کردید مدیر درباره دلایل آن از شما سوال می‌کند. پاسخ به این سوال باید روشن، متقاعد کننده، جامع و معطوف به آینده باشد. در واقع باید طوری پاسخ خود را بیان کنید که مدیر درک کند شما نه برای فرار از موقعیت کنونی بلکه برای دستیابی به فرصت رشد در حال ترک شرکت هستید.

این موارد می‌تواند شامل بر عهده گرفتن نقشی بزرگتر، فراگرفتن مهارت‌های جدید، فعالیت در زمینه‌ای جدید، تغییر مکان و یا موارد دیگر باشد. اگر واقعا تصمیم خود را برای جدایی گرفته‌اید دیگر نباید بهانه‌هایی مثل حقوق بیشتر را مطرح کنید چرا که ممکن شرکت با پیشنهاد رقمی بالاتر توپ را در زمین شما بیندازد.

درباره پیشنهادات متقابل شرکت خوب فکر کنید

در صورتی که شرکت سعی کرد با ارائه پیشنهادات متقابل شما را از استعفا منصرف کند،پیش از پذیرفتن درباره آنها خوب فکر کنید. بر اساس تحقیقات موسسه Robert Half بیش از نیمی از کارفرماها برای حفظ نیروها حاضر به ارائه پیشنهادهای جذابتر هستند اما اغلب کارکنانی که آنرا پذیرفته‌اند حتی دو سال هم در شرکت باقی‌ نمانده و در نهایت جدا شده‌اند. بنابراین اگر فرصتی جذابتر در انتظارتان است آنرا به خاطر پیشنهاد جدید از دست ندهید.

از طرف دیگر این پیشنهاد ممکن است شامل شرایطی برای بازگشت دوباره شما به کارتان پس از استعفا باشد. هیچ کس از آینده خبر ندارد و ممکن است در کار جدید شرایط آنطور که انتظار داشتید پیش نرود. بنابراین در صورتی که این پیشنهاد روی میز گذاشته شد، با تاکید روی مهارت‌ها و تجارب جدیدی که در شغل آتی یاد می‌گیرد به مدیران بگویید که ارتباط خود را با شرکت ادامه داده و فرصت بازگشت به شرکت را بررسی خواهید کرد.

مسئولیت‌‌ها و مدارک را تمام و کمال منتقل کنید

جدایی شما ممکن است روی افراد بسیاری از جمله همکاران، تیم مدیریت و سایرین تاثیر بگذارد. سعی کنید حرکت بعدی خود را به گونه‌ای مدیریت کنید تا امور برای آنها تا جای ممکن تسهیل شود و روابط خوبتان پایدار بماند.

تمام زیر و بم فرآیند جابجایی خود را بسنجید؛ مطمئن شوید همه مسئولیت‌ها و پروژه ها به خوبی منتقل شده و مدارک مهم در اختیار کسانی است که به آنها نیاز پیدا می‌کنند. حتما هم به دیگر افراد تاکید کنید می‌توانند در آینده در رابطه با امور اداری با شما تماس بگیرند. با تسهیل کارها برای همکارانتان مطمئن خواهید بود که از شما رضایت دارند و در آینده می‌توانید روی آنها حساب کنید.

بازخوردهای خود را بسنجید

بعد از جدایی فرصت مناسبی برای اعلام انتقادات نیست؛ اگر طی مکالمات قبلی و به صورت رودررو انتقادات سازنده و پیشنهاداتی که ممکن بوده به شرکت کمک کند را ارائه نداده‌اید، حالا دیگر وقتش نیست. به عبارتی نگه داشتن انتقادات و اعتراضات برای زمان جدایی به هیچ عنوان مفید نخواهد بود، نه برای شما به عنوان یک کارمند، نه برای سازمان.

اگر هم تصور کردید مدیر مستقیمتان به خاطر جدایی شما عصبی است یا مقاومت می‌کند، با خونسردی رفتار کنید. اگر حتی اعتراضاتی منطقی داشتید، سعی کنید همواره در جریان مذاکرات احساس یکدلی خود را لحاظ نمایید. در هر حالتی سعی کنید از خراب کردن شرایط حاکم دوری کرده و روابط را خوب نگه دارید.

ارتباطات خود را حفظ کنید

صفحه لینکدین خود را به روز نگه دارید یا اطلاعات تماس همکاران و مدیران را حفظ کنید تا روشی برای ادامه برقراری ارتباط در دسترس باشد. به این طریق نه تنها شما با آنها در تماس باقی خواهید ماند، بلکه از تغییرات شغلی آنها نیز باخبر خواهید شد. معلوم نیست شاید روزی دوباره مسیرتان به یکدیگر خورد. ساخت و حفظ شبکه‌ای از ارتباطات، معمولا راهی مناسب برای ترقی در آینده خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • sorena
    sorena | ۱۳ مرداد ۱۳۹۹

    این مطلب چرتو ازکجات در اوردی ؟ گور پدر تک تک کسایی که بعد من میخوان بیان جام

    • X3lmorgan
      X3lmorgan | ۱۳ مرداد ۱۳۹۹

      هیچ وقت پلای پشت سرتو خراب نکن، دنیا خیلی کوچیکه

مطالب پیشنهادی