ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

راهکار جدید محققان برای درمان طاسی ۹۰ درصد مو را در دو هفته بازمی‌گرداند

ریزش مو یکی از معضلات همیشگی انسان‌ها است و معمولا به دغدغه‌ای لاینحل برای مردم تبدیل می‌شود، به خصوص اخیرا که شواهد نشان داده یکی دیگر از عوارض جانبی ابتلا به ویروس کرونا به شمار ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰

ریزش مو یکی از معضلات همیشگی انسان‌ها است و معمولا به دغدغه‌ای لاینحل برای مردم تبدیل می‌شود، به خصوص اخیرا که شواهد نشان داده یکی دیگر از عوارض جانبی ابتلا به ویروس کرونا به شمار می‌آید. اما حالا دستاوردی پزشکی در زمینه درمان ریزش مو کشف شده که طبق آزمایش‌ها می‌تواند رشد مجدد ۹۰ درصدی موی سر را تنها در پانزده روز موجب شود.

محققین دانشگاه کارولینای شمالی موفق به شناسایی میکرو آر‌ان‌ای (miRNA) تازه‌ای شده‌اند که به رشد دوباره مو کمک می‌کند. این مولکول که miR-218-5p نام دارد در آزمایش‌های اولیه نتایج مثبتی از خود نشان داده و می‌تواند گزینه‌ای ایده‌آل برای طراحی داروهای موثر رشد موی سر در آینده باشد.

این روش درمانی جدید به دنبال مطالعاتی تازه صورت گرفته که نشان می‌دهد با وجود بروز کچلی در برخی افراد، فولیکول‌های مو به طور کامل از بین نمی‌روند. در واقع آنها به خاطر کاهش جریان خون در آن منطقه تحلیل می‌روند. این یعنی سلول‌های پوستی محتوی مو می‌توانند دوباره پر شده و توانایی خود را بازیابی کرده و به تولید و رشد مجدد مو بپردازند.

محققین با تحریک سلول‌های پوستی در نمونه‌های آزمایشگاهی موفق شده‌اند به فرمتی دست یابند که به رشد مو با سرعت قابل توجهی ادامه یاری برساند. در نمونه‌های مبتنی بر موش‌های آزمایشگاهی، درمان مورد بحث منجر به رشد مجدد ۹۰ درصدی مو در فاصله تنها پانزده روز شده که نتیجه‌ای خارق‌العاده به شمار می‌آید.

به صورت دقیق‌تر لازم به توضیح است در جریان آزمایشات، افزایش نرخ miR-218-5p نه تنها باعث افزایش کارایی فولیکول‌ها شده، بلکه در عین حال مانع از عواملی می‌شود که جلوی کار کردن فولیکول‌ها را می‌گیرد. طبق ادعای محققین این پروژه، دوز کوچکی از این درمان می‌تواند به دارویی موثر جهت درمان طاسی تبدیل شود. حالا پزشکان در صدد هستند این مجموعه تحقیقات را در آینده نزدیک به فاز آزمایش انسانی برسانند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • behnamastaraki
    behnamastaraki | ۱۲ مرداد ۱۳۹۹

    دمشون گرم.امیدوارم واقعیت داشته باشه

    • Erfaan Zandii
      Erfaan Zandii | ۱۳ مرداد ۱۳۹۹

      چطوری کچل ؟

مطالب پیشنهادی