ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان بزرگترین و پیچیده‌ترین ساختار سیستم CRISPR-Cas را ترسیم کردند

محققان دانشگاه کپنهاگ در مطالعه‌ای جدید بزرگترین و پیچیده ترین سیستم CRISPR را ارائه کردند. آنها معتقدند از این سیستم می‌توان در زمینه‌های زیست‌‌پزشکی و زیست‌فناوری استفاده کرد. فناوری CRISPR در ویرایش ژن‌ها بکار گرفته ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۰

محققان دانشگاه کپنهاگ در مطالعه‌ای جدید بزرگترین و پیچیده ترین سیستم CRISPR را ارائه کردند. آنها معتقدند از این سیستم می‌توان در زمینه‌های زیست‌‌پزشکی و زیست‌فناوری استفاده کرد.

فناوری CRISPR در ویرایش ژن‌ها بکار گرفته می‌شود و پس از معرفی انقلابی در دنیای علم به پا کرد. سیستم کریسپر انواع مختلفی دارد که CRISPR-Cas9 یکی از مشهورترین آنها به شمار رفته و از آن به عنوان «قیچی ژن‌ها» یاد می‌شود. حال محققان دانشگاه کپنهاگ دانمارک ساختار اتمی یکی از پیچیده ترین سیستم‌های CRISPR را نقشه برداری و تحلیل کردند.

محققان بزرگترین و پیچیده ترین مجموعه CRISPR-Cas را ترسیم کردند. Guillermo Montoya یکی از نویسندگان تحقیق و استاد دانشگاه کپنهاگ می‌گوید آنها حالا نحوه کارکرد این سیستم در مقیاس سلولی را درک کرده‌اند. محققان مجموعه‌ای پیچیده به نام Cmr-β متعلق به زیرگروه مجموعه‌هایی موسوم به type III-B CRISPR-Cas را مطالعه کرده و یافته‌های خود را به شکل عمومی منتشر کردند.

محققان در این تحقیق نقش کمپلکس‌های Cmr را در سیستم ایمنی و مکانیزم‌های زیربنایی ایمنی آن علیه انواع مختلف ویروس‌هایی که به باکتری‌ها حمله کرده و آنها را از بین می‌برند (باکتریوفاژها) و همچنین چگونگی تنظیم آن بررسی کردند. سیستم Cmr که در این مطالعه محققان نقشه آن را ترسیم کردند، ممکن است RNA و DNA تک رشته‌ای را حذف کند که البته بسیار مشکل خواهد بود.

سیستم Cmr در آینده ممکن است همچنان کلید درک واکنش ایمنی باکتری بوده و احتمال دارد از آن برای مبارزه علیه مقاومت آنتی بیوتیکی استفاده شود.

یافته‌های این تحقیق در ژورنال Molecular Cell منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی