ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان کره‌ای با کشف آنزیم ضدپیری ایده افزایش طول عمر را مطرح کردند

محققان مؤسسه علم و فناوری پیشرفته کره (KAIST) با انجام تحقیق جدید به بینش‌های تازه‌ای در مورد انرژی سلولی و افزایش طول عمر دست یافتند. این تحقیق که روی سلول‌های انسانی و کرم‌ها انجام شده ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

محققان مؤسسه علم و فناوری پیشرفته کره (KAIST) با انجام تحقیق جدید به بینش‌های تازه‌ای در مورد انرژی سلولی و افزایش طول عمر دست یافتند. این تحقیق که روی سلول‌های انسانی و کرم‌ها انجام شده ایده ساخت داروهای ضدپیری را مطرح می‌کند.

پروتئین کیناز فعال شده با AMP، آنزیمی است که نقش بسیار مهمی در سوخت و ساز بدن بازی می‌کند. محققان از آن به عنوان «اکسیر» یاد کرده‌اند که مزایای گسترده‌ای همچون بهبود سلامت قلب و عروق و افزایش طول عمر دارد. این آنزیم در واکنش به سطوح انرژی سلولی کم حین ورزش کردن یا پیروی از رژیم غذایی محدودیت کالری (caloric restriction) فعال می‌شود.

مطالعات قبلی نشان می‌دهند فعال کردن پروتئین کیناز فعال شد با AMP در حیوانات سبب افزایش قابل توجه طول عمر آنها می‌شود، به همین دلیل محققان توجه خود را معطوف تحقیقات بیشتر پیرامون این آنزیم کردند.

محققان مؤسسه KAIST کره با تحقیق روی کرم الگانس (Caenorhabditis Elegans) به دنبال بررسی امکان افزایش طول عمر بوسیله این آنزیم بودند. آنها در جریان مطالعه آنزیمی به نام VRK-1 را کشف کردند که در همکاری با AMPK فرآیندهای انرژی سلولی را تنظیم می‌کند.

افزایش فعالیت آنزیم VRK-1 در کرم الگانس با تحریک فعالیت AMPK طول عمر این جاندار را افزایش و جلوگیری از فعالیت آنزیم سبب کاهش طول عمر آن شد. محققان با آزمایش روی سلول‌های آزمایشگاهی دریافتند مکانیزم اثرگذاری VRK-1 بر AMPK در سلول‌های انسانی نیز رخ داده و احتمال افزایش طول عمر وجود دارد.

محققان قصد دارند در قدم بعدی تأثیرات تعدیل-تنظیم فعالیت آنزیم VRK-1 را در جانداران پیچیده تر مثل موش‌ها آزمایش کنند. به گفته آنها وجود مکانیزم اثرگذاری آنزیم VRK-1 بر AMPK در سلول‌های انسانی از احتمال وجود آن در حیوانات پیچیده‌تر خبر می‌دهد، اما هنوز نمی‌توان از داده‌های این تحقیق برای توسعه دارو استفاده کرد.

یافته‌های این تحقیق در ژورنال Science Advances منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی