ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

غول‌های فناوری آمریکا در شش ماه بیش از ۳۰ میلیون دلار صرف لابی‌گری کرده‌اند

طبق گزارش جدیدی که از سوی CNBC منتشر شده، کمپانی‌های بزرگ فعال در حوزه تکنولوژی مانند فیسبوک، آمازون، اپل و گوگل طی شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی بیشتر از ۳۰ میلیون دلار در راستای ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۰

طبق گزارش جدیدی که از سوی CNBC منتشر شده، کمپانی‌های بزرگ فعال در حوزه تکنولوژی مانند فیسبوک، آمازون، اپل و گوگل طی شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی بیشتر از ۳۰ میلیون دلار در راستای لابی‌گری هزینه کرده‌اند.

یعنی این شرکت‌ها با صرف هزینه‌های هنگفت تلاش داشته‌اند نفوذ خود را در برخی رگولاتوری‌ها و دستگاه‌های حکومتی گسترش دهند و با اعمال تاثیر روی نمایندگان و مسئولان، قوانینی دلخواه را به تصویب برسانند، و در نهایت نیز در افکار عمومی، به خصوص در دوران شیوع ویروس کرونا، وجهه مناسب‌تری پیدا کنند.

اخیرا معلوم شده کمپانی گوگل تمرکزش در تاثیرگذاری روی قوانین فدرال را به اندازه قابل توجهی افزایش داده؛ به عنوان مثال فاش شد در سال ۲۰۱۷ آنها حدود ۱۷ میلیون دلار صرف لابی‌گری کرده‌اند. در سوی دیگر گفته می‌شود فیسبوک هم در اروپا برای رفع برخی مشکلات مرتبط با حریم خصوصی، لابی کرده است.

بر اساس اطلاعات این گزارش جدید، آمازون و فیسبوک طی شش ماه گذشته بیشترین فعالیت را در زمینه لابی‌گری داشته‌اند؛ طوری که شنیده شده کمپانی تحت مدیریت مارک زاکربرگ حدود ۱۰ میلیون دلار در این زمینه خرج کرده و آمازون هم به اندازه مشابهی هزینه کرده است.

به نظر می‌رسد تمرکز اصلی آنها پیرامون وضع قوانین اقتصادی تازه‌ای در واکنش به شیوع ویروس کرونا بوده؛ در واقع اقدام اصلی این شرکت‌ها شامل کمپین Cares هم می‌شده که در واقع جنبشی جهت کمک مالی به شرکت‌های کوچک و ارائه وام دولتی به آنها است. کنگره ایالات متحده اروپا تاکنون تاییدیه اعطای میلیاردها دلار وام را صادر کرده است.

در سوی دیگر ماجرا، گنکره، کمیسیون ارتباطات فدرال و مجمع وکلای ایالتی آمریکا در رابطه با رفتار اخیر شرکت‌های بزرگ حوزه تکنولوژی ابراز نگرانی کرده‌اند. آنها مدعی هستند لابی‌گری‌های صورت گرفته توسط این کمپانی‌های متمول عملا قانون رقابت عادلانه را زیر سوال می‌برد. به همین ترتیب تمام مدیران شرکت‌های یاد شده می‌بایست این هفته در کنگره حاضر شده و به سوالات پاسخ دهند.

هیچ کدام از این شرکت‌ها تاکنون واکنشی نسبت به ادعاهای یاد شده نشان نداده‌اند و معلوم نیست هدف اصلی آنها از لابی‌گری چه بوده است. تنها سخنگوی فیسبوک یک بار در گفت‌و‌گویی اذعان داشت آنها می‌خواهند از تجارت‌های کوچک حمایت کنند، اما صحبت دیگری در این رابطه به میان نیامده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی