ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پلیس فتا: فعالیت لایکی در ایران ممنوع است؛ مسئولیت نظرات کاربران با صاحب اکانت است

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا اعلام کرده که فعالیت اپلیکیشن لایکی در ایران ممنوع است و مارکت‌های داخلی مجاز به ارائه این اپلیکیشن نیستند. اپلیکیشن لایکی یکی از جدیدترین ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۲

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا اعلام کرده که فعالیت اپلیکیشن لایکی در ایران ممنوع است و مارکت‌های داخلی مجاز به ارائه این اپلیکیشن نیستند.

اپلیکیشن لایکی یکی از جدیدترین شبکه‌های اجتماعی به شمار می‌رود که در همراستا با محبوبیت تیک تاک در دنیا محبوب شده و نوجوانان و جوانان بسیاری از آن استفاده می‌کنند. پلیس فتا در حالی درباره فعالیت غیرقانونی این شبکه در ایران اظهار نظر کرده که این اپلیکیشن در ایران فیلتر نیست و مشخص نیست ممنوعیت فعالیت لایکی دقیقا به چه معناست. البته «علی‌محمد رجبی» اعلام کرده که فیلترینگ این سامانه در حوزه اختیارات پلیس نیست و به نظر می‌رسد منظور او این بوده که «فعالیت و انتشار محتوای مجرمانه در لایکی» غیر قانونی است.

رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا اعلام کرده که اپلیکیشن لایکی توسط مارکت‌های داخل کشور با رصدهای انجام شده ارائه نمی‌شود و عمدتا از طریق گوگل پلی در دسترس قرار می‌گیرد: «این امر سبب شده تا کنترل این نرم افزار سخت‌تر شود و به شکلی گسترش پیدا کرده است. این محبوبیت به واسطه قابلیت‌های این نرم افزار در تنظیم و ویرایش عکس و فیلم است. فعالیت این نرم افزار در ایران ممنوع است و مارکت‌های داخلی مجاز به ارائه آن نیستند.»

این مقام انتظامی خاطرنشان کرده که در مقابله با چنین پدیده‌های غالبا چند اقدام می‌توان انجام داد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها بحث فیلترینگ است: «این امر در حوزه اختیارات پلیس نیست و مرکز ملی فضای مجازی، دادستانی و وزارت ارتباطات در رابطه با آن تصمیم‌گیری می‌کنند.»

او همچنین با اشاره به این مساله که قانونگذار برای عضویت در شبکه‌های مجازی مختلف جرم انگاری نکرده است، گفته که عضویت در این شبکه‌ها تخلف نیست اما رفتار مجرمانه و یا انتشار محتوای مجرمانه در هر شبکه اجتماعی از نظر قانون جرم تلقی می‌شود: «گاهی اوقات جرم نیاز به شاکی خصوصی و گاهی نیز جرم در فضای مجازی جنبه آشکار دارد و به عنوان مصادیق مجرمانه از طریق پلیس فتا مورد پیگرد قرار می‌گیرد و شخص متخلف و مجرم به مراجع قضایی معرفی می‌شود.»

او مسئله مهم دیگری که در اظهار نظر رجبی دیده می‌شود مربوط به درج نظرات کاربران در شبکه‌های اجتماعی است. او در مورد درج کامنت‌ها در شبکه‌های اجتماعی گفته که اگر کاربران می‌توانند کامنت‌ها را پاک کنند و از این کار را انجام ندهند، مسئول کامنت‌های توهین آمیز و مجرمانه هم هستند:

«اگر شخص بتواند آن را حذف کند و این اقدام را انجام ندهد مقصر و شریک در جرم شناخته می‌شود اما اگر تولیدکننده محتوا به نظرات و کامنت‌ها برای حذف کردن دسترسی نداشته باشد، مقصر نخواهد بود.»

این در حالیست که صفحات اجتماعی برخی افراد مشهور گاه تا صدها هزار کامنت از سوی کاربران دریافت می‌کند و به نظر می‌رسد از دیدگاه پلیس فتا، کاربر صاحب صفحه باید تمامی صدها هزار کامنت را رصد کرده و نسبت به غربال کردن آنها اقدام نماید. این مقام در پلیس فتا اعلام کرده که کاربران باید مراقب باشند تا بستر ارتباط آن‌ها با سایرین به محلی برای وقوع جرم تبدیل نشود: «زیرا آن‌ها نیز دخیل در این امر شناخته می‌شوند. نظر نهایی در این رابطه را مرجع قضایی و کارشناسان حقوقی اعلام می‌کنند اما باید کاربران مراقب بستر مجازی خود باشند تا دیگران از آن سوءاستفاده نکنند و با استفاده از آن مطالب توهین آمیز و مجرمانه منتشر نکنند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (70 مورد)
  • Mamad Shafi
    Mamad Shafi | ۱۶ مرداد ۱۳۹۹

    عجججججببببب ?

  • apple.
    apple. | ۱۵ مرداد ۱۳۹۹

    ل.ع.ن.ت بهتون کخ چیزای روزمره رو برامون ارزو کردید اون ئنیا جواب پس میدید

  • alireza kolbadi
    alireza kolbadi | ۱۵ مرداد ۱۳۹۹

    کلا خط کنترلتون به فیلتر اپ ها ختم شده

  • Soorena
    Soorena | ۱۴ مرداد ۱۳۹۹

    والا من چند روز تو لایکی بودم فقط دابسمش و کلیپ از هشتادیا دیدم حتما شماها چشم بصیرت دارید چیزای دیگه هم می‌بینید!!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی