ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گلکسی نوت ۲۰ و نوت ۲۰ اولترا معرفی شدند؛ کهکشانی‌های جدید در آسمان سامسونگ

سامسونگ در دومین رویداد آنپکد سال ۲۰۲۰ از جدیدترین پرچمداران خود یعنی گلکسی نوت ۲۰ و گلکسی نوت ۲۰ اولترا رونمایی کرد. این دو گوشی با نمایشگرهای بزرگ و قلم جذاب S Pen راه خانواده ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۸:۴۸

سامسونگ در دومین رویداد آنپکد سال ۲۰۲۰ از جدیدترین پرچمداران خود یعنی گلکسی نوت ۲۰ و گلکسی نوت ۲۰ اولترا رونمایی کرد. این دو گوشی با نمایشگرهای بزرگ و قلم جذاب S Pen راه خانواده محبوب نوت را ادامه می‌دهند، ضمن اینکه با دوربین‌های حرفه‌ای و پشتیبانی از شبکه 5G نیم‌نگاهی به آینده دارند.

گلکسی نوت ۲۰ و گلکسی نوت ۲۰ اولترا از بسیاری جهات شبیه یکدیگرند، ولی تفاوت‌هایی هم دارند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم. همچنین امسال واژه «اولترا» جایگزین «پلاس» شده تا گلکسی S20 اولترا جانشین شایسته‌ای در سری نوت داشته باشد.

گلکسی نوت ۲۰ اولترا

گلکسی نوت ۲۰ اولترا با نمایشگر ۶.۹ اینچی بزرگ‌ترین نوت شرکت کره‌ای و یکی از بزرگ‌ترین گلکسی‌های این شرکت محسوب می‌شود. وزن این گوشی ۲۰۸ گرم است، یعنی ۱۲ گرم سنگین‌تر از نوت ۱۰ پلاس. البته همچنان اولترای سری S با وزن ۲۲۰ گرم سنگین‌ترین گلکسی محسوب می‌شود.

سامسونگ در نوت ۲۰ اولترا از نمایشگر دینامیک امولد 2X با رزولوشن +QHD یعنی ۱۴۴۰‍×۳۰۸۸ پیکسل استفاده کرده که همانند سری گلکسی S20 نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی هم دارد. این نمایشگر با تراکم ۴۹۶ پیکسل در هر اینچ وضوح فوق‌العاده‌ای دارد و با پشتیبانی از فناوری +HDR10 محتوای ویدیویی جذابی را به نمایش می‌گذارد. حفره دوربین سلفی در بالای صفحه جا خوش کرده و با کاهش حاشیه‌های اطراف صفحه، نسبت نمایشگر به بدنه به حدود ۹۱ درصد رسیده است. همچنین پوشش محافظ گوریلا گلس ۷ برای اولین بار با اولترای جدید سامسونگ به بازار راه می‌یابد.

طراحی کلی نوت ۲۰ اولترا را می‌توان ترکیبی از S20 اولترا و نوت ۱۰ پلاس دانست. لبه‌های گوشی و نمایشگر انحنای کمتری نسبت به سری S20 دارند و همانند نسل قبل، مستطیلی‌تر هستند. از طرفی ماژول بزرگ و مستطیلی دوربین را پشت بدنه می‌بینیم که مشخصه سال ۲۰۲۰ در دنیای موبایل است. نوت ۲۰۲۰ اولترا با ۱۶۴.۵ میلی‌متر ارتفاع و ۸.۱ میلی‌متر ضخامت در دسته گوشی‌های بزرگ بازار قرار می‌گیرد و احتمالاً چندان خوش‌دست نیست.

قلم S Pen تغییر خاصی نکرده و حدود ۳ گرم وزن دارد. باتری لیتیوم-تیتانات این قلم تا ۲۴ ساعت در حالت آماده به کار دوام می‌آورد. خود قلم نیز از ۴۰۹۶ سطح فشار پشتیبانی کرده و نوک آن نیز ۰.۷ میلی‌متر ضخامت دارد.

قلب تپنده نوت ۲۰ اولترا چیپست اگزینوس ۹۹۰ است که با فناوری ۷ نانومتری (پلاس) تولید شده و بر اساس تجربه ما با سری S20 عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. سامسونگ این چیپست را از نظر کارآیی، بهره‌وری انرژی و مدیریت گرما بهبود داده تا احتمالاً شاهد عملکرد بهتر سری نوت ۲۰ در مقایسه با سری S20 باشیم. مدل 5G این گوشی از ۱۲ گیگابایت رم و ۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی بهره می برد و مدل LTE نیز ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی دارد.

در زمینه دوربین، سامسونگ کمی عجیب عمل کرده است. دوربین اصلی این گوشی از همان سنسور بزرگ ۱۰۸ مگاپیکسلی S20 اولترا بهره می‌برد که به فوکوس خودکار و لرزشگیر اپتیکال نیز مجهز شده است. برای دوربین تله‌فوتو سنسور ۱۲ مگاپیکسلی انتخاب شده که به مراتب ضعیف‌تر از سنسور ۴۸ مگاپیکسلی S20 اولتراست اما به‌جای ۴ برابر، ۵ برابر بزرگ‌نمایی اپتیکال را به شکل پریسکوپی فراهم می‌کند. دوربین فوق عریض هم همان ۱۲ مگاپیکسلی همیشگی است. دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی نیز هم‌چنان به قوت خود باقیست.

گلکسی نوت ۲۰ اولترا باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی دارد که طبق تجربه ما با دیگر اولترای سامسونگ، نهایتاً یک روز با نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی دوام می‌آورد. البته شاید سامسونگ توانسته مصرف انرژی صفحه و سخت‌افزار دستگاه را کاهش دهد تا شارژدهی بهتری داشته باشیم. این گوشی از شارژ سریع ۴۵ واتی، شارژ وایرلس سریع ۱۵ واتی و شارژ وایرلس معکوس یا PowerShare هم پشتیبانی می‌کند.

گلکسی نوت ۲۰ اولترا علاوه بر رنگ‌های مشکی و سفید، رنگ جذاب برنزی هم دارد و به زودی با قیمت حدود ۱۳۵۰ یورو وارد بازار جهانی خواهد شد.

گلکسی نوت ۲۰

همان‌طور که گفتیم گلکسی نوت ۲۰ شباهت‌های زیادی با مدل اولترا دارد و به همین دلیل در ادامه بیشتر روی تفاوت‌ها تمرکز خواهیم کرد. طراحی کلی این دو گوشی شباهت زیادی به هم دارد اما سامسونگ در اقدامی عجیب از پلاستیک برای ساخت پنل پشتی این گوشی استفاده کرده است و خبری از گوریلا گلس ۷ نیز نیست.

گلکسی نوت ۲۰ کمی سبک‌تر از مدل اولتراست و ۱۹۲ گرم وزن دارد. نمایشگر ۶.۷ اینچی این گوشی هم برخلاف مدل اولترا از نوع سوپر AMOLED  پلاس است، لبه‌های خمیده (Edge) ندارد و مسطح طراحی شده است. رزولوشن نمایشگر فول‌اچ‌دی پلاس یعنی ۱۰۸۰×۲۴۰۰ پیکسل است اما با تراکم ۳۹۳ پیکسل در هر اینچ همچنان محتوای واضحی را به نمایش درمی‌آورد. متاسفانه نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز هم فقط در مدل اولترا دیده می‌شود و نوت ۲۰ از این ویژگی بی‌بهره است.

چیپست گلکسی نوت ۲۰ همانیست که در مدل اولترا به کار گرفته شده، یعنی اگزینوس ۹۹۰ اما سامسونگ ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی را برای این گوشی انتخاب کرده است. بنابراین اگر ۱۲ گیگابایت رم یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی یا هردو را می‌خواهید، باید به سراغ مدل اولترا بروید.

در زمینه دوربین هم تفاوت‌های زیادی را بین نوت ۲۰ و مدل اولترا شاهد هستیم، یعنی تقریباً همان تفاوت‌هایی که بین S20 اولترا و دو مدل دیگر وجود داشت. دوربین اولتراواید و سلفی این دو گوشی یکی هستند، ولی دوربین اصلی به جای سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی از سنسور ۱۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کند. البته این سنسور ابعاد بزرگی دارد و نسبت به نسل قبل، تصاویر بسیار بهتری را تحویل شما می‌دهد. دوربین تله‌فوتو اما ۶۴ مگاپیکسلی انتخاب شده که برخلاف نامش، زوم اپتیکال ندارد و نهایتاً ۳ برابر زوم هیبریدی و ۳۰ برابر زوم دیجیتال ارائه می‌کند.

از دیگر تفاوت‌های نوت ۲۰ و مدل اولترا می‌توان به ظرفیت باتری اشاره کرد که ۲۰۰ میلی‌آمپر ساعت کمتر شده و به ۴۳۰۰ میلی‌آمپر ساعت رسیده. این گوشی از شارژ ۲۵ واتی، شارژ سریع وایرلس ۱۵ واتی و شارژ معکوس نیز پشتیبانی می‌کند.

رنگ‌بندی گلکسی نوت ۲۰ نیز با مدل اولترا تفاوت دارد و شاهد رنگ‌های سبز، برنزی و خاکستری خواهیم بود. این گوشی با قیمت ۱۰۰۰ دلار به‌زودی در بازارهای جهانی عرضه می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • saanaz
    saanaz | ۱۸ مرداد ۱۳۹۹

    فقط قیافش خوبه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی