ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چرا نباید از مایکروویو برای گرم کردن چای استفاده کرد؛ علم توضیح می دهد

دستگاه های مایکروویو به خاطر سرعت عمل بالایی که دارند این روزها بسیار پرکاربرد شده اند و برخی حتی برای دم کردن چای نیز از آنها استفاده می کنند. البته هواداران چای معتقدند که این ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۰

دستگاه های مایکروویو به خاطر سرعت عمل بالایی که دارند این روزها بسیار پرکاربرد شده اند و برخی حتی برای دم کردن چای نیز از آنها استفاده می کنند. البته هواداران چای معتقدند که این نوشیدنی وقتی در کتری حاضر شود طعم دیگری دارد و حالا پژوهشی انجام شده که نشان میدهد این گفته چندان هم بی پایه نیست و نباید چای را از طریق مایکروویو گرم کرد.

در واقع وقتی آب درون یک کتری و روی اجاق گاز گرم می شود فرایندی به نام همرفت رخ می دهد؛ بدان معنای که آب در بخش انتهایی کتری که گرم شده و تراکم کمتری دارد به تدریج شروع به حرکت به سمت بخش بالایی ظرف می کند. در نتیجه این اتفاق آب سردتری که در بخش بالایی کتری است پایین می آید و شروع به گرم شدن میکند. به همین خطر نیز آب به صورت یکنواخت گرم می شود و چای شما دمای یکسانی دارد.

محققان دانشگاه علوم برق و فناوری چین دریافته اند که آب در نزدیکی سطح ظرفی که درون مایکروویو قرار داده شده است به مراتب داغ تر از آبی است که در بخش پایینی ظرف قرار دارد. علت هم این است که برخلاف کتری، کل لیوان یا فنجان چای شما درون مایکروویو گرم می شود و حرارت صرفا به بخش پایینی آن وارد نمی شود. بنابراین اصطلاحا در چند قلپ اول آب گرمتر است و بعد وقتی به انتهای نوشیدنی می رسید سرد می گردد.

با این همه، محققان این پژوهش خاطرنشان کردند که راه اندک دشواری برای گرم کردن چای در ماکروویو وجود دارد. به گفته آنها با قرار دادن نوعی صفحه خاص ساخته شده از نقره در نزدیکی دیواره های مایکروویو به نحوی که حکم سپر را برای آب ایفا کند میتوان جلوی گرم شدن آب از سطح بالایی لیوان را گرفت. در نظر داشته باشید که از قرار دادن فلزات درون مایکروویو در منزل خودداری کنید.

دانشمندان برای جلوگیری از جرقه زدن و آتش گرفتن صفحه نقره درون مایکروویو محاسبات هندسی بسیار دقیقی را پیاده کردند. آنها بعد از طراحی سازه فلزی یاد شده در اندازه مناسب آن را در بخشی از مایکروویو قرار دادند که میدان ضعیف تری در آن قرار داشت و امکان آتش گرفتن صفحه فلزی در آن پایین بود.

انتظار می رود که در آینده از این یافته محققان در حوزه های وسیع تری به غیر از گرم کردن چای استفاده شود. آنها در حال حاضر تلاش می کنند با کمک یافته های خود لوازم جانبی جدیدی برای گرم کردن مایعات در مایکروویو بسازند.

با این حال ساختن ظروفی که غذا را به صورت یکنواخت در مایکروویو گرم کنند به مراتب دشوارتر است. غذاهای جامد مانند مایعات پیرو قانون همرفتی نیستند و از طرفی روشهای ابداعی برای گرم کردن یکنواخت غذا در این دستگاه ها بسیار گران تمام می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • fayyaz.saeed
    fayyaz.saeed | ۱۶ مرداد ۱۳۹۹

    راه حل: یک قاشق چای خوری

  • fayyaz.saeed
    fayyaz.saeed | ۱۶ مرداد ۱۳۹۹

    یعنی واقعا یک قاشق چای خوری و دوتا همزدن انقذه سخته ک نیاز ب اینهمه دنگ و فنگ هس؟؟

مطالب پیشنهادی