ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

قیمت گوشی هوشمند در کشورهای مختلف چند درصد حقوق ماهانه است؟

در سال ۲۰۲۰ به سر می بریم و حالا تلفن های هوشمند به جای آنکه کالای لوکس باشند نوعی ضرورت به حساب می آیند؛ در این برهه نداشتن گوشی هوشمند به معنای محروم شدن از ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰

در سال ۲۰۲۰ به سر می بریم و حالا تلفن های هوشمند به جای آنکه کالای لوکس باشند نوعی ضرورت به حساب می آیند؛ در این برهه نداشتن گوشی هوشمند به معنای محروم شدن از بسیاری مزایای اینترنت است با این حال میلیاردها نفر از مردم دنیا از این گجت کاربردی محرومند چرا که خرید آن هنوز برای خیلی ها از جمله شمار زیادی از ایرانیان گران تمام می شود.

براساس پژوهشی که نتایج آن روز سه شنبه این هفته توسط ائتلاف اینترنت ارزان (طرحی که بانی آن بنیاد وب تیم برنرزلی است) منتشر شد ۲.۵ میلیارد نفر از مردم دنیا در کشورهایی زندگی می کنند که خرید تلفن هوشمند در آنها برابر با یک چهارم یا مقدار بیشتر از درآمد ماهانه شان محسوب می شود. طبق این گزارش در برخی کشورها از جمله ایران خودمان هزینه یک دستگاه تلفن هوشمند حتی از حقوق ماهانه افراد نیز بیشتر است و به همین خاطر دسترسی به اینترنت در آن برای خیلی ها غیرممکن است. طبق اعلام وزیر آموزش و پرورش چهل درصد از دانش آموزان ایرانی به خاطر نداشتن گوشی و اینترنت از آموزش مجازی در دوران کرونا محرومند.

گوشی هوشمند

در هر حال طبق گزارش ائتلاف اینترنت ارزان برای مثال در سیرالئون یک فرد معمولی باید حقوق شش ماه خود را برای خرید یک تلفن هوشمند با قیمت ۲۵۶ دلار بپردازد. در هند که یک پنجم جمعیت دنیا را در خود جای داده ارزان ترین گوشی توسط اپراتوری به نام Jio عرضه می شود که ۳۴۶ دلار قیمت دارد حال آنکه این رقم بیشتر از دوبرابر متوسط درآمد ماهانه مردم عادی است. هزینه خرید اسمارت فون در بروندی واقع در مرکز آفریقا تنها ۵۶ دلار است که این رقم برابر با ۲۲۱ درصد متوسط درآمد ماهانه اغلب مردم این کشور است.

طبق این پژوهش که در ۷۰ کشور با درآمد کم یا متوسط انجام شده، اختلاف بالایی میان قیمت یک گوشی مقرون به صرفه در کشورهای مختلف وجود دارد. نتایج این تحقیق همچنین نشان می دهد که احتمال مالکیت تلفن هوشمند در زنان کمتر از مردان است؛ به طور دقیق تر احتمال داشتن تلفن همراه در مردان ۲۵ درصد بیشتر از زنان است. پایین بودن قدرت خرید زنان نسبت به مردان در این کشورها بدان معناست که حتی در صورت داشتن تلفن همراه، مدل گوشی خانم ها نسبت به مردان پایین تر است.

فراهم آوردن امکان دسترسی به اینترنت برای مردم دنیا از جمله اهداف بزرگ بنیاد وب، سازمان ملل متحد و بسیاری دولت هاست. دسترسی به اینترنت میتواند باعث بهبود آموزش شده و فرصت های شغلی بیشتری را فراهم بیاورد. علاوه بر این دسترسی به خدمات مهم و کلیدی و در نهایت تقویت اقتصاد از جمله مزایای غیرقابل انکار دسترسی به اینترنت محسوب می شوند.

در ماه آوریل (چهار ماه پیش) بنیاد وب گزارش داد که احتمالا یکی از اهداف بزرگ سازمان ملل متحد برای ایجاد دسترسی جهانی به اینترنت امسال محقق نمی شود؛ در عین حال دنیاگیری کووید ۱۹ هم نشان داد که دسترسی به اینترنت چقدر میتواند باعث حفظ کارایی جوامع شود.

تدی وودهاوس از مدیران تحقیقاتی این بنیاد گفت:

کووید ۱۹ نشان داد که دسترسی نداشتن به اینترنت به مثابه محروم شدن از توصیه های کلیدی بهداشتی، از دست دادن وسیله امرار معاش و قطع ارتباط با خویشاوندان و دوستان در شرایط فاصله گذاری اجتماعی است. اینترنت یک شاهراه حیات است و ما باید هرآنچه در توان داریم انجام دهیم تا موانعی که برسر راه دسترسی مردم به آن قرار دارد را از بین ببریم.

افزایش تعداد افرادی که توانایی اتصال به اینترنت جهانی را دارند به چندین عامل از جمله فراهم کردن دسترسی به اینترنت ارزان فارغ از موقعیت جغرافیایی یا وضعیت اجتماعی-اقتصادی شان بستگی دارد.  با این حال اینترنت ارزان چنانچه مردم نتوانند گوشی های مورد نیازشان را بخرند بی معنا خواهند بود!

طبق گفته وودهاوس گوشی های موبایل درگاه کلیدی برای دسترسی به اینترنت هستند. طیف وسیعی از افرادی که به زودی وارد دنیای مجازی می شوند از موبایل برای این کار استفاده می کنند و اگر ما می خواهیم مطمئن شویم که دسترسی آنها به اینترنت و مزایای بیشمارش فراهم می شود باید گوشی های ارزان تری داشته باشیم.

بنباد وب ضمن تایید این مساله که فاکتورهای زیادی روی قیمت نهایی یک گوشی اثر می گذارند با این حال خاطرنشان کرده که دولت ها با برخی اقدامات ساده از جمله کم کردن مالیات واردات میتوانند تا حدودی بار خرید یک گوشی موبایل را از دوش مردم کم کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • Mostafa
    Mostafa | ۱۷ مرداد ۱۳۹۹

    حقوق من 1.8 و خالص دریافتی 1.4. با این دستمزد فقط میشه شکمو سیر کرد.

    • sorena
      sorena | ۱۷ مرداد ۱۳۹۹

      داری دروغ میگی .چون با ۱.۴۰۰ قطعا نمیشه شکمو سیر کرد تو این شرایط

      • dr x dr xx
        dr x dr xx | ۱۷ مرداد ۱۳۹۹

        شکم یک نفر رو که دیگه میشه سیر کرد

  • Sina Elahi
    Sina Elahi | ۱۷ مرداد ۱۳۹۹

    والا تو یه ماه نوا ۵ ۴ میلون کشید بالا...‌

  • mobin34
    mobin34 | ۱۶ مرداد ۱۳۹۹

    حرف شما کاملا درسته ولی اگه واقعا بخواهیم اینکارو بکنیم باید بحث مالیات و تعداد ماشین ها و قیمت سوخت رو هم اضافه کرد که در این صورت واقعا هم مردم سود میبرند هم کشور با بهای کمتر و سریع تری پیشرفت میکنه اگه واقعا چه مردم چه مسئولین اینارو با هم لحاظ کنن ایران خیلی سریع تر پیشرفت میکنه

  • Hosi
    Hosi | ۱۶ مرداد ۱۳۹۹

    چرا خودمون رو با ترکیه یا کره جنوبی مقایسه نمیکنیم که فرایند مدرنیزه کردن کشوراشون تقریبا با ایران همزمان بوده.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی