ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

معرفی رسمی ابرخودرو T50؛ شاهکار جدید گوردن میوری با برچسب قیمت 84 میلیارد تومانی

گوردن میوری طراح شهیر و مطرح صنعت خودروسازی بالاخره از ابرخودرو جنجالی خود خود پرده برداری کرد. این سوپر اسپرت تازه که با نام T50 شناخته می شود، به نوعی جانشین آخرین شاهکار پرفسور موری ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

گوردن میوری طراح شهیر و مطرح صنعت خودروسازی بالاخره از ابرخودرو جنجالی خود خود پرده برداری کرد. این سوپر اسپرت تازه که با نام T50 شناخته می شود، به نوعی جانشین آخرین شاهکار پرفسور موری در صنعت خودروسازی محسوب می شود، سوپر اسپرت مشهور مک لارن F1 که به عنوان سریع ترین خودروی قرن 20 میلادی نیز شناخته می شود.

پیش از این در مطالب مختلفی به این ابرخودرو مورد انتظار اشاره کرده بودیم. این ابرخودرو در شهر سوری انگلستان و در محل کارخانه شرکت گوردن میوری پرده برداری شد و قرار است اولین T50 در سال 2022 به دست مالکان خوش شانس و ثروتمند آن برسد.

https://static.digiato.com/digiato/2020/08/1310AD14-0ACE-4131-84C4-74227E6F9135.jpeg

از نمای جلو، پی‌بردن به شباهت‌های تی 50 با مک‌لارن F1 به‌عنوان یکی از پروژه‌های مشهور و افسانه‌ای گوردون موری دشوار نیست. هر دو مدل دارای دماغه کوتاه، ظاهر طراحی صاف و ورودی‌های باریک در گوشه‌ها هستند. شیشه جلوی گرد و گسترده، پنجره‌های بزرگ در درها و پنل‌های شفاف در سقف یک گلخانه بسیار زیبا برای این ابرخودرو ایجاد می‌کند. ورودی هوای کوچک و ظریف در سقف ابرخودرو، هوا را به سمت پیشرانه V12 هدایت می‌کند و قسمت‌های صاف مربوط به پنل عقب درهای گالوینگ به گونه‌ای است که تأثیر کمی روی طراحی سیستم تعلیق در زیر بدنه داشته باشد.

این تشابه طراحی تقریبا در دیگر جزییات و تناسبات کلی پیکره خودرو و حتی سبک بازشو درب‌ها نیز تا حدی به چشم می‌خورد هرچند متناسب با زمان، رنگ و رویی مدرن‌تر به خود گرفته است.

تمامی بدنه و شاسی این مدل از فیبرکربن ساخته شده برای همین تی 50 گوردون موری خودرویی سبک وزن است و بنابر اعلام سازنده وزن کلی پانل‌های بدنه و سازه در حدود 150 کیلوگرم است.

گوردن میوری برای توصیف این خودرو به این جمله بسنده کرد:

«خالص ترین، سبک ترین و راننده محور ترین سوپرخودرویی که تا به حال ساخته شده است.»

T50 در واقع پنجاهمین خودرویی است که توسط گوردن میوری طراحی شده است و به طور جالب در پنجاهمین سالگرد فعالیت او در صنعت خودروسازی رونمایی شده است.

این مدل از فن‌آوری جدید موسوم به "فن‌کار" گوردن میوری بهره می‌برد که پیش از این برای اولین بار در خودروی فرمول یک برابهام BT46B در مسابقات فصل 1978 استفاده شد. اگرچه استفاده از این فن‌آوری در خودروهای فرمول یک در همان سال ممنوع اعلام شد. این قابلیت به وجود یک فن عظیم در بخش انتهایی خودرو مربوط می شود که می‌تواند هوای زیرین بدنه را مکیده و از بخش انتهایی خودرو خارج کند، وجود این فن باعث بهبود چسبندگی خودرو به سطح مسیر و افزایش کارایی قطعات آیرودینامیکی می‌شود.

این فن 15.75 اینچی به همراه دیفیوزر و اسپویلر فعال عقب خودرو می‌تواند به هنگام حرکت تا 50 درصد و در زمان ترمزگیری به میزان 100 درصد نیروی فشار رو به پایین را برای حفظ پایداری و فرمانپذیری بهتر خودرو فراهم آورد.

T50 از موتوری به قدرت 650 اسب بخار نیرو می‌گیرد که یک واحد 4 لیتری ساخت شرکت کازورث است. این موتور V12 بدون استفاده از هر گونه پرخوران (توربوشارژر و..) این نیرو را در حداکثر دور موتور 12.100 rpm تولید می‌کند.

تنها 100 دستگاه از مدل T50 با قابلیت استفاده شهری ساخته خواهد شد و هر کدام قیمتی برابر با 2.36 میلیون پوند دارند. گرچه با اضافه کردن مالیات قیمت نهایی به 2.8 میلیون پوند خواهد رسید که با برابری 30 هزار تومانی پوند به معنای قیمت 84 میلیارد تومانی این سوپر اسپرت به وجه رایج کشور ماست.

در حال حاضر خریداران اصلی در حدود 600 هزار پوند به شرکت گوردن میوری پرداخت کرده اند و مرحله بعدی معادل 750 هزار پوند خواهد بود که در زمان تعیین مشخصات نهایی از نظر سطح تجهیزات و آپشن به این شرکت پرداخت خواهد شد.

گوردن میوری شخصا دوست دارد تا 25 نسخه تمام مسابقه‌ای از T50 نیز تولید کند اما به علت مشخص نبودن قوانین مسابقات تا آن زمان تنها هدف فعلی شرکت او تولید 100 دستگاه مدل شهری تا پایان سال 2022 میلادی است.

در این خودرو نیز همانند مک لارن F1 راننده در مرکز کابین قرار می‌گیرد که شبیه به جت‌های جنگنده طراحی شده است. T50 حتی از یک پورشه 911 نیز کوچک‌تر است و وزن آن از سبک ترین محصول اسپرت حال حاضر بازار یعنی آلپاین 110 نیز سبک تر است.

برای کم شدن عرض بدنه آینه‌های جانبی به طور کامل حذف شده‌اند و از دوربین و صفحه نمایش در داخل اتاق استفاده شده است. در نتیجه عرض خودرو تنها برابر با 1.85 متر است.

فن کار شده در بخش انتهایی برای تولید نیروی رو به پایین در محور عقب کار شده است این فن که ابعادی برابر با 400 میلی متر دارد توسط یک موتور الکتریکی 48V به حرکت در می‌آید.

با استفاده از فن، دیفیوزر، آئروفویل سطح توانایی آیرودینامیکی این ابرخودرو به مرحله‌ای رسیده است که تا پیش از این در هیچ یکی از سوپرخودروها و ابرخودروها مشاهده نشده است. T50 دارای 6 حالت قابل تنظیم آیرودینامیکی است که دو حالت اصلی آن "فعال" و "ترمزگیری" است. این دو حالت بر حسب شرایط خودرو و نحوه رانندگی تنظیم می‌شود. حالت‌های دیگر شامل"حداکثر نیروی رو به پایین"،"حداکثر سرعت" و... می‌شود.

در حالت "حداکثر سرعت" ژنراتور 30 اسب بخاری کار شده در موتور V12 به مدت 3 دقیقه حداکثر توان تولیدی خود را در اختیار موتور V12 قرار می‌دهد و در نتیجه در سرعت بالای 240 کیلومتر بر ساعت موتور با استفاده از ورودی هوای کار شده در بالای سقف حداکثر توانی برابر با 700 اسب بخار خواهد داشت.

فضای داخل اتاق به طور شگفت انگیزی از اتاق مک لارن F1 نیز جادارتر است. سعی شده تا از طرح های ساده‌ای برای اتاق اما با دقت ساختی به اندازه ساعت‌های سوئیسی استفاده شود.

دو محفظه جانبی در کنار موتور نیز امکان جایگذاری ساک و چمدان را دارند در نتیجه از نظر استفاده روزمره T50 چیزی کم نخواهد داشت. T50 را باید نسخه تمام و کمال و مدرن مک لارن F1 دانست.

گوردن میوری در زمان طراحی این مدل مک لارن F1 را به عنوان محک اصلی در ذهن خود قرار داده است چراکه پس از گذشت 28 سال از زمان عرضه مک لارن F1 دیگر شاهد عرضه هیچ خودروی مشابه با آن نبوده‌ایم. یک سوپراسپرت فوق سبک، با قرارگیری صندلی راننده در مرکز اتاق و مجهز به یک موتور V12 بدون توربوشارژر و جعبه دنده دستی.

Gordon Murray in front of the McLaren F1 XP1, December 23rd, 1992.
23 دسامبر 1992؛ گوردون مورای در کنار یک دستگاه مکلارن F1 XP1

وزن خشک T50 تنها 986 کیلوگرم است. به طور مثال تمام بخش شاسی و پنل‌های بدنه کمتر از 150 کیلوگرم وزن دارند. تمامی پیچ و مهره‌ها، بست‌ها که تعداد آنها به بیش از 900 عدد نیز می‌رسد برای صرفه جوی حداکثری در وزن خودرو به صورت سفارشی ساخته و در این مدل قرار داده شده است.‌

جعبه دنده 6 سرعته دستی ساخته شده توسط شرکت Xtrac با روش جدیدی تولید شده که امکان نازک سازی جداره پوسته آن فراهم می‌شود. در نتیجه این جعبه دنده در حدود 10 کیلوگرم سبک‌تر از جعبه دنده استفاده شده در مک لارن F1 است.

همچنین موتور V12 ساخت شرکت کازورث در حدود 60 کیلوگرم سبکتر از موتور مک لارن F1 ساخت بی ام و M Power است. صندلی راننده تنها 7 کیلوگرم وزن دارد و دو صندلی سرنشینان نیز هر کدام 3 کیلوگرم وزن دارند.

در نتیجه نسبت قدرت به وزن T50 در حد اندازه های یک سوپرخودرو 1000 اسب بخاری است. حجم دقیق موتور نیز برابر با 3994 cc است.

با این حال میوری قصد ندارد تا رکورد سرعت در پیست نوربرگ رینگ یا رکورد حداکثر سرعت را با T50 بشکند و تمرکز او بر روی تجربه رانندگی با T50 است که قرار است هیچ یک از ضعف های رقبا را نداشته باشد. در واقع T50 احتمالا آخرین امضای گوردن میوری در دنیای سوپراسپرت هاست، عصاره ای از 50 سال تجربه ناب در مهندسی خودرو که شاید بتواند باردیگر موفقیت های مکلارن اف1 را تکرار کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • نیما
    نیما | ۱۷ مرداد ۱۳۹۹

    اگه بدون برچسب قیمت میدن خریدارم??

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی