ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

گربه‌ها کرونا را به یکدیگر انتقال می‌دهند

تحقیقی که به تازگی انجام شده نشان می‌دهد گربه‌ها پس از گذشت دو روز از ابتلا به ویروس کرونا می‌توانند آن را به گربه‌های دیگر انتقال دهند. البته در هیچ کدام از گربه‌های این تحقیق ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰

تحقیقی که به تازگی انجام شده نشان می‌دهد گربه‌ها پس از گذشت دو روز از ابتلا به ویروس کرونا می‌توانند آن را به گربه‌های دیگر انتقال دهند. البته در هیچ کدام از گربه‌های این تحقیق علایم شدید بیماری کووید-۱۹ شناسایی نشد؛ مساله‌ای که نشان می‌دهد گربه‌سانان در مقایسه با انسان‌ها احتمالاً مقاومت بیشتری در برابر این بیماری دارند.

محققان شش گربه سالم که کمتر از شش ماه داشتند را به ویروس کرونا مبتلا کرده و یک روز بعد دو گربه سالم را در کنار آنها قرار دادند. آنها گربه‌ها را به مدت ۲۱ روز تحت نظر گرفته و برخی از آنها را به منظور مطالعه دقیق‌تر اثرات ویروس کرونا کالبدشکافی کردند.

تمامی گربه‌های گروه اول ۱ تا ۱۰ روز پس از قرارگیری در معرض ویروس کرونا به بیماری دچار شدند. دو گربه‌ای که بعداً به این گروه ملحق شدند نیز پس از دو روز قرار گرفتن در کنار آنها به ویروس کرونا دچار شدند. محققان چهار روز پس از ابتلای گربه‌ها به کرونا، آثار این ویروس را در بینی، گلو، ریه‌ها و مقعد آنها شناسایی کردند.

به گفته محققان یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد گربه‌سانان به کرونا مبتلا شده و می‌توانند ناقل پنهان این ویروس باشند. یافته‌های این تحقیق نشان داد که گربه‌ها هیچ گونه علایم بالینی بیماری کووید-۱۹ را بروز نداده و تنها علایم خفیف مثل التهاب در ریه‌ها و مجاری تنفسی آنها مشاهده شد. در بدن تمامی گربه‌ها یک هفته پس از ابتلا به ویروس کرونا پادتن ایجاد شد؛ مساله‌ای که به گفته محققان نشان می‌دهد گربه‌ها احتمالاً دوباره به کووید-۱۹ دچار نمی‌شوند.

یافته‌های این تحقیق با مشاهدات دامپزشکان مطابقت دارد. روز پنج شنبه محققان دانشگاه A&M تگزاس ابتلای دو گربه خانگی به ویروس کرونا را در این ایالت تأیید کردند که هیچ علایمی از بیماری کووید-۱۹ نداشتند. به گفته محققان این گربه‌ها احتمالاً ویروس کرونا را از صاحبان خود گرفته‌اند.

محققان می‌گویند هنوز سوالات زیادی در مورد نحوه عملکرد ویروس کرونا در بدن گربه‌ها و دیگر حیوانات خانگی وجود دارد. به گفته آنها برای اطمینان از اینکه گربه‌ها (خصوصاً گربه‌های پیر) نمی‌توانند مثل انسان‌ها به نوع شدید بیماری کووید-۱۹ دچار شوند، به تحقیقات بیشتر و جامع تری نیاز است. آنها می‌گویند انتقال آسان ویروس کرونا در بین گربه‌ها مساله نگران کننده‌ای است.

«Juergen Richt»، محقق دانشگاه ایالتی کانزاس در این رابطه می‌گوید: «انتقال آسان ویروس بین گربه‌های خانگی نشان می‌دهد تحقیقات جامعی برای بررسی احتمال انتقال ویروس از انسان به گربه و از گربه به انسان باید انجام شود. علاوه بر این باید به صاحبان حیوانات خانگی آموزش‌های پیشگیرانه لازم داده شود تا از ترس و نگرانی و رهاسازی حیوانات خانگی در خیابان‌ها جلوگیری شود.»

انجمن پزشکی دامپزشکی (AVMA) و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC) به بیماران مبتلا به ویروس کرونا توصیه کرده‌اند تا از تماس نزدیک با حیوانات خانگی خودداری کنند.

یافته های این تحقیق در ژورنال biorxiv منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی