ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جاسوسی دولت آمریکا از کاربران با صدها اپ موبایل

بر اساس گزارشی که به تازگی منتشر شده یک شرکت آمریکایی با پنهان کردن ابزار ردیابی در صدها اپلیکیشن موبایل، داده‌های گوشی کاربران را به شکل ناشناس جمع آوری کرده و سپس آنها را به ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۱

بر اساس گزارشی که به تازگی منتشر شده یک شرکت آمریکایی با پنهان کردن ابزار ردیابی در صدها اپلیکیشن موبایل، داده‌های گوشی کاربران را به شکل ناشناس جمع آوری کرده و سپس آنها را به دولت آمریکا می‌فروشد.

روزنامه وال استریت ژورنال گزارشی منتشر کرده که نحوه ردیابی کاربران آمریکایی از طریق موبایل را شرح می‌دهد. بر اساس این گزارش حداقل یک شرکت آمریکایی نرم افزار ردیابی دولت آمریکا را در بیش از ۵۰۰ اپلیکیشن موبایل پنهان کرده است.

این شرکت Anomaly Six LLC نام داشته و به توسعه دهندگان اپلیکیشن پول می‌دهد تا ابزار ردیابی آن را در اپلیکیشن‌های خود پنهان کنند. این شرکت سپس بوسیله ابزار یاد شده اطلاعات را به صورت ناشناس از گوشی‌ها جمع آوری کرده و آنها را به دولت آمریکا می‌فروشد.

وال استریت ژورنال می‌گوید ابزار ردیابی شرکت Anomaly Six در بیش از ۵۰۰ اپلیکیشن موبایل پنهان شده و این شرکت به دلیل قراردادی که با توسعه دهندگان اپلیکیشن دارد، از‌ فاش کردن نام اپ‌ها خودداری می‌کند.

مساله نگران کننده اینکه نمی‌توان با خواندن شرایط و مقررات سرویس دهی (Terms of Service) اپلیکیشن‌ها به وجود چنین ابزاری پی برد، چون توسعه دهندگان الزامی به اشاره کردن به آن ندارند. نتیجه چنین سیاستی نصب یک و یا حتی ده‌ها اپلیکیشن مجهز به ابزار ردیابی روی گوشی است.

آنطور که وال استریت ژورنال گزارش می‌کند، ابزار ردیابی شرکت Anomaly Six اطلاعات را به شکل ناشناس جمع آوری می‌کند، ولی با این حال به روش‌های متعددی می‌توان با استفاده از همین داده‌های «ناشناس» هویت مالک گوشی را شناسایی کرد.

برای مثال شب‌ها گوشی در یک مکان به مدت چندین ساعت ثابت باقی می‌ماند، بنابراین اطلاعات موقعیت مکانی که در شب به دست آمده به احتمال زیاد محل سکونت کاربر را نشان می‌دهد. با دانستن این موضوع می‌توان اطلاعات دیگری مثل محل کار، نوع وسیله نقلیه‌ای که کاربر با آن سفر می‌کند، رستورانی که کاربر به آن رفته و غیره را شناسایی کرد.

از آنجا که شرکت Anomaly Six وجود ابزار ردیابی دولتی خود را فاش نمی‌کند، امکان جلوگیری از جمع آوری داده (opt-out) وجود ندارد. به عبارت دیگر کاربر به شکل غیرمستقیم تحت نظر بوده و داده‌های گوشی او بدون اینکه کاری از دستش بربیاید به دولت آمریکا فروخته می‌شوند.

از آنجا که ردیابی موقعیت مکانی از طریق گوشی ایده تقریباً تازه‌ای است، قوانین و مقررات جامعی در مورد آن تعریف نشده است. همچنین از آنجا که شرکت Anomaly Six داده‌های گوشی را به صورت ناشناس جمع آوری کرده و از آنها برای اهداف تجاری مثل بازاریابی یا تبلیغات استفاده نمی‌کند، می‌تواند زیر سایه قانون به جمع آوری اطلاعات ادامه دهد.

ابهامات زیادی در مورد هدف دولت آمریکا از جمع آوری اطلاعات به این روش وجود داشته و ممکن است از آنها برای اهداف امنیتی، ضدتروریستی و حتی جاسوسی از شهروندان استفاده کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (37 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۸ مرداد ۱۳۹۹

    خوشت اومده اکانتهای ناشناس جدید حمله کردن؟
    این واقعت رو عوض نخواهد کرد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی