ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

MTN‌ سهام خود را در گروه اسنپ می‌فروشد [بروز رسانی: پاسخ اسنپ]

به روز رسانی: ساعت ۲۱:۵۰ - ۱۹ مرداد: روابط عمومی اسنپ به دیجیاتو می‌گوید که شرکت MTN ایرانسل در حال حاضر قصد خروج از گروه سهام‌داران اسنپ را ندارد. با تصمیم گروه MTN برای خروج از ایرانسل ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۱:۵۰

به روز رسانی: ساعت ۲۱:۵۰ - ۱۹ مرداد: روابط عمومی اسنپ به دیجیاتو می‌گوید که شرکت MTN ایرانسل در حال حاضر قصد خروج از گروه سهام‌داران اسنپ را ندارد.


با تصمیم گروه MTN برای خروج از ایرانسل و به طور کلی خروج از بازار خاورمیانه، این شرکت بزرگ مخابراتی اعلام کرده که قصد فروش سهام خود در گروه اسنپ را هم دارد.

آنطور که بلومبرگ گزارش کرده، «راب شوتر» مدیرعامل شرکت MTN اواخر هفته گذشته اعلام کرد این شرکت قصد دارد از بازار خاورمیانه خارج شده و در بازار آفریقا متمرکز شود. حال «رالف موپیتا»، مدیر ارشد مالی MTN اعلام کرده با اینکه اسنپ در بازار حمل و نقل مسافر آنلاین در ایران بازیگر اصلی است و رکورد ۲ میلیون سفر روزانه را در اختیار دارد، اما کسب‌وکاری نیست که به هسته‌ی اصلی MTN نزدیک باشد.

هنوز مشخص نیست دقیقا برنامه‌ی MTN برای فروش سهامی که در گروه اسنپ دارد چه خواهد بود. اما مسئله مهم اینجاست که در چند سال اخیر و تشدید تحریم‌ها، خروج پول از ایران برای این شرکت تبدیل به کاری سخت شد. اگرچه MTN توانسته بود پیش از دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران و سیاست‌های جدید ترامپ علیه ایران (یعنی تا ماه می ۲۰۱۸) حدود یک میلیارد دلار از سرمایه خود را ایران خارج کند.

موپیتا اعلام کرده که آنها هم‌اکنون ۴۳ درصد سهام اسنپ را در اختیار دارند. مدیرعامل ایرانسل در مهر ۹۸ گفت که نزدیک به ۶۰ درصد از سهام گروه اسنپ متعلق به «MTN و ایرانسل» است:

«طبیعتاً با راهبری و مدیریت مجموعه ایرانسل، این سرویس‌ها در داخل کشور توسعه پیدا می‌کند. مجموعه اسنپ در بحث سرویس حمل‌ونقل سرویس مناسبی می‌دهد و روزانه ۲ میلیون سفر دارد و ۱.۵ میلیون راننده ثبت نام شده در این پلتفرم وجود دارد و در خود اسنپ بیشتر از ۱۳۰۰ نفر مشغول به کار هستند.»

او اعلام کرد که بر اساس ادعای خود اسنپ، این تاکسی اینترنتی ۸۰ درصد سهم بازار این حوزه را در اختیار دارد. به گفته «بیژن عباسی آرند» گروه اسنپ متشکل از چندین تیم بوده که آخرین آمار هر یک از این مجموعه‌ها توسط وی اعلام شد؛ آماری که در تصویر زیر می‌توان جزییات آن را مشاهده کرد. توجه کنید که این آمارها در مهر ۹۸ ارائه شده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، گروه MTN به دنبال واگذار کردن دارایی‌های فرعی و یکپارچه کردن فعالیت‌هایش و تهیه نقدینگی برای کاهش بار بدهی خود است.

اسنپ که بر اساس تعداد سفر، در میان ۵ تاکسی آنلاین بزرگ دنیا قرار می‌گیرد، از معدود استارتاپ‌های ایرانی است که ترکیب سهامداران بین‌المللی و ایرانی در شکل‌گیری آن نقش داشته‌اند. گروه MTN و هایپراستار از سرمایه‌گذاران اسنپ هستند، هرچند همیشه عنوان شده که «راکت اینترنت» هم در بین سهام‌داران خارجی اسنپ است،‌ اما این شرکت در سال‌های اخیر بارها این موضوع را تکذیب کرده است.

محمد خلج، مدیرعامل جدید اسنپ.

چندی پیش «ژوبین علاقبند» از مدیریت اسنپ کناره‌گیری کرد و یکی از مدیران ارشد در ایرانسل به نام «محمد خلج قاسم آبادی» کنترل و هدایت اسنپ را بر عهده گرفت. باید دید با خروج MTN از این مجموعه، اسنپ چگونه توسط مدیرعامل جدید و سرمایه‌گذار جدیدش (که هنوز مشخص نیست چه مجموعه‌ای خواهد بود) هدایت می‌شود و مسیر خود را به کدام سمت پیش خواهد برد.

در گذشته، اسنپ یکبار رسما اعلام کرده بود که ارزش مالی‌اش بیش از یک میلیارد دلار شده و این شرکت اولین یونیکورن ایرانی به شمار می‌رود، آمار و ارقامی که البته بیشتر حاصل تحلیل سایر شرکت‌های بزرگ تاکسی اینترنتی در منطقه و جهان و حاصل یک برآورد بودند تا واقعیتی که در بازار بورس قابل مشاهده باشد یا دست کم خرید و فروشی بر اساس در بازار خصوصی انجام شده باشد. با این حال، باید گفت بر اساس آخرین گزارش اسنپ بیش از ۳۰ میلیون مسافر دارد و در نهایت حتی اگر یونیکورن هم نباشد، یکی از شانس‌های اصلی ایران برای داشتن یونیکورن در حوزه فناوری است.

همچنین آنطور که مدیرعامل ایرانسل اعلام کرده، امروزه بیش از ۳ هزار نفر در گروه اسنپ به شکل مستقیم استخدام شده‌اند که ۹۹ درصد آن‌ها ایرانی هستند. او همینطور گفت که این گروه به شکل غیر مستقیم برای ۱.۵ میلیون نفر اشتغالزایی کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • ali_mlk
    ali_mlk | ۲۰ مرداد ۱۳۹۹

    با این وضعیت نرخ ارز محاله که MTN بخواد از بازار ایران بره و ضرر هنگفتی رو متحمل بشه، قطعا قصد داره از بازار پر نوسان و پر ریسک ایران بره،ولی در زمانی مناسب که بتونه سرمایه قابل توجهی رو با خودش ببره،اگه الان بخواد بره به نفعش نیست،مثلا اگه قرار بوده سهام هاشو ۲ میلیارد دلار بفروشه الان باید ۱ میلیارد دلار بفروشه یا اگه به پول ایران ۲۰ هزار میلیارد بفروشه میشه تقریبا ۱ میلیارد دلار که نصف میشه

  • Ahmad
    Ahmad | ۲۰ مرداد ۱۳۹۹

    ۳ پا نخره صلوات

  • Amir
    Amir | ۱۹ مرداد ۱۳۹۹

    وضعیت شرکتهای به اصطلاح خصوصی جمهوری خلق ایران

  • kamyar
    kamyar | ۱۹ مرداد ۱۳۹۹

    یعنی الان آپ هم مال گروه اسنپ هستش ??

    • حمید
      حمید | ۱۹ مرداد ۱۳۹۹

      فکنم باید میزاشتن اسنپ پی

    • Ahmadreza8
      Ahmadreza8 | ۱۹ مرداد ۱۳۹۹

      چجوری به این نتیجه رسیدی؟؟?

مطالب پیشنهادی