ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

روسیه به دنبال تولید راکت فضایی چند بار مصرف با قابلیت انجام ۱۰۰ پرتاب

موفقیت‌های خیره کننده «اسپیس ایکس» در توسعه راکت‌های چند بار مصرف باعث انقلابی در صنعت فضایی شده و آژانس‌های فضایی مختلف به دنبال توسعه مدل‌های مشابه هستند. پیش از این «آژانس فضایی اروپا» از طرح‌های ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۰

موفقیت‌های خیره کننده «اسپیس ایکس» در توسعه راکت‌های چند بار مصرف باعث انقلابی در صنعت فضایی شده و آژانس‌های فضایی مختلف به دنبال توسعه مدل‌های مشابه هستند. پیش از این «آژانس فضایی اروپا» از طرح‌های برای دستیابی به فناوری مشابه خبر داده بود و حالا روسیه هم از پروژه توسعه راکتی پرده برداشته که به گفته آنها باید دستکم قابلیت ۱۰۰ بار استفاده مجدد را داشته باشد.

ناسا به لطف آزمایش موفق کپسول دراگون اسپیس ایکس از اتکای به سایوز روس‌ها بی‌نیاز شده و دیگر ناچار به پرداخت هزینه هنگفت ۸۰ میلیون دلاری برای پرتاب هر فضانورد نیست. کاهش هزینه‌های سفر به فضا با کرو دراگون از یک سو و از سوی دیگر ظرفیت بیشتر آن نسبت به سایوز روس‌ها را وادار به توسعه فناوری جدید برای حفظ توان رقابتی کرده است.

تداوم وابستگی ناسا به فضاپیمای سایوز روسیه

«دیمیتری راگوزین»، رییس سازمان فضایی روسیه «روسکاسموس» طی مصاحبه‌ای برنامه‌های آینده این آژانس برای توسعه راکت جایگزین سایوز را علنی کرده است:

«ما در حال ساخت موشکی با سوخت متان هستیم که جایگزین سایوز-۲ می‌شود. قصد داریم مرحله اول راکت را طوری بسازیم که حداقل قابلیت استفاده مجدد برای ۱۰۰ پرتاب را داشته باشد.»

راگوزین همچنین تاکید کرد که هرچند آنها فعالیت‌های آمریکایی‌ها را زیر نظر دارند اما نه تنها به دنبال کپی برداری نیستند بلکه مهندسان روس قصد پشت سر گذاشتن فناوری اسپیس ایکس را دارند. یکی از ویژگی‌های قابل ارتقا از نظر راگوزین نحوه فرود این کپسول است که به جای خشکی در آب فرود می‌آید.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که روسکاسموس امکان بازگشت به سیاره زهره را دوباره فراهم کند. راگوزین بر این باور است که این سیاره به خاطر برخی شباهت‌ها به زمین امکان مطالعه و درک بهتر تغییرات اقلیمی را فراهم خواهد کرد و گزینه ای جذابتر از مریخ است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲۱ مرداد ۱۳۹۹

    این تا بیاد بسازه .ایلان ماسک روی مریخ برج سازی میکنه

  • آریا
    آریا | ۲۰ مرداد ۱۳۹۹

    درود بر ایلان ماسک

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی