ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قدرت ذهنی
کسب و کار

چطور در شرایط سخت از نظر ذهنی قوی بمانیم؟

از بالا رفتن قیمت دلار گرفته تا انفجار بیروت و گران شدن کالاها این روزها همه ما در معرض هزاران خبر ناخوشایند قرار گفته‌ایم که فشار روانی شدیدی را با خود به همراه می‌آورد. اگر ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۲

از بالا رفتن قیمت دلار گرفته تا انفجار بیروت و گران شدن کالاها این روزها همه ما در معرض هزاران خبر ناخوشایند قرار گفته‌ایم که فشار روانی شدیدی را با خود به همراه می‌آورد. اگر عادت به مرور اخبار در رسانه‌های مختلف داشته باشید، این اثر منفی به مراتب بیشتر هم خواهید شد. از سوی دیگر در کنار این مشکلات چالش‌های دیگری مثل بیماری، استرس‌های کاری، مشکلات خانوادگی و غیره هم داریم که غلبه بر آنها کار ساده‌ای نیست. برخی در این شرایط از ترس بدتر شدن اوضاع منفعل می‌مانند و عده دیگری هم با دست و پا زدن‌های بیهوده شرایط را بدتر می‌کنند.

در طرف مقابل اما افراد با قدرت ذهنی بالا با قبول مشکلات روحیه خود را حفظ کرده و سعی در کنترل اوضاع خواهند داشت. البته حفظ روحیه و قدرت ذهنی در این شرایط چندان آسان نیست اما با در پیش گرفتن برخی راهکارها می‌توان سپر قدرتمندی در برابر امواج منفی ایجاد کرد. در ادامه مطلب «Amy Morin»، روان درمانگر، مربی پرورش ذهن و نویسنده چندین کتاب پر فروش روش‌هایی را برای حفظ روحیه در شرایط سخت ارائه کرده است.

۱. قدرت درونی خود را باور کنید

تفکراتی مثل «هرگز از این وضع خلاص نمی‌شوم» یا «نمی‌توانم از عهده آن برآیم» توانایی شما را سرکوب خواهد کرد. افراد با ذهن قوی اما زمانی که این فکرها به سراغشان می‌آیند، آنها را پس زده و به خود نهیب می‌زنند که من از این فکرهای منفی قوی‌تر هستم. آنها با یادآوری شرایط سختی که در گذشته بر آن غلبه کرده‌اند اعتماد به نفس کافی برای عبور از دوران سخت کنونی را هم پیدا می‌کنند. در یک کلام باید سخت جانی خود ایمان بیاورید.

۲. مراقب خودتان باشید

جعبه ابزار: معرفی شش اپلیکیشن برتر موبایل برای ورزش در خانه

انسان‌های قوی حتی در زمان سختی‌ها هم مراقبت از خودشان را در اولویت قرار می‌دهند چرا که می‌دانند با روان و جسمی پریشان و بیمار نمی‌‌توان به جنگ سختی‌ها رفت. آنها رژیم غذایی سالمی دارند، به اندازه کافی استراحت کرده و حتی ورزش می‌کنند تا ذهن و بدنشان آماده مقابله با چالش‌های دشوار باشد

۳. روی چیزی تمرکز کنید که قدرت کنترلش را دارید

این افراد وقت خود را برای تکرار دوباره و دوباره مکالمات بیهوده، نگرانی درباره پیامدهای فجیع یا این آرزو که ای کاش شرایط جور دیگری بود، هدر نمی‌دهند چرا که می‌دانند چنین چیزهایی تنها توان ذهنی را تحلیل برده و فرصت حل مشکلات را از آنها می‌گیرد. بنابراین شما هم منابعتان را روی تنها چیزی که در کنترل شماست متمرکز کنید؛ حتی اگر این چیز فقط طرز تفکرتان باشد.

۴. اولویت‌هایتان را تغییر دهید

یک ذهن قدرتمند درک می‌کند که بر اساس شرایط ممکن است نیاز باشد اولویت‌ها جایگزین شوند و در این شرایط نباید به جای اینکه برای بچه‌ها وقت نگذاشته یا دست رد به سینه دوستتان زده‌اید خود را شماتت کنید. در چنین شرایطی باید درک کنید که پرداخت بدهی‌ها، پیدا کردن کار جدید یا رفتن به پزشک نسبت به مسائل دیگر از اهمیت به مراتب بیشتری برخوردار است.

۵. دست روی دست نگذارید

یک فرد قوی وقت زیادی را به زانوی غم بغل کردن و کنج خانه عزا گرفتن هدر نمی‌دهد. آنها به جای فرار از مشکلات مستقیم سراغ چالش‌ها رفته و سعی در حل آنها دارند. حتی اگر مشکل قابل حل شدن نباشد (مثل بیماری لاعلاج عزیزان) به جای غصه خوردن هر کاری که از دستشان برآید برای بهتر کردن شرایط انجام می‌دهند.

۶. از نظر روانی انعطاف پذیر باشید

10 راه برای افزایش قدرت ذهنی و هوش هیجانی

سماجت روی موضوعی خاص مثل اینکه به خود بگویید این مساله باید همانطور که من می‌خواهم بشود یا  اینکه نباید حس خاصی داشته باشید، وضعیت را بدتر می‌کند. افرادی که از نظر روانی قوی هستند، می‌دانند که باید منعطف باشند. آن‌ها حاضر به تغییر الگوهای شناختی، عاطفی و رفتاری خود برای انطباق با چالش‌های جدید هستند.

۷. به دنبال فرصت‌های جدید باشید

فرقی نمی‌کند مشکل از دست دادن شغل یا مسائل مربوط به سلامتی باشد، افراد با روحیه قوی از این موضوع اطلاع دارند که شرایط سخت ممکن است آن‌ها را مجبور به تغییر ‌کند. آن‌ها می‌دانند که تغییر ترسناک و البته هیجان انگیز است. این افراد پذیرای فرصت‌های جدید هستند و تلاش می‌کنند مشکلات را تبدیل نکات مثبت کنند.

۸. شکرگزاری را فراموش نکنید

این افراد در شرایط سخت نیز شکرگزاری را تمرین می‌کنند. این موضوع به معنای نادیده گرفتن درد و رنج‌ها نیست. آن‌ها از زخم‌های احساسی خود اطلاع دارند، با این حال نکات مثبتی که در زندگی دارند و منابعی که می‌توانند برای مدیریت شرایط سخت از آن‌ها استفاده کنند را به خود یادآوری می‌کنند.

۹. به درس هایی که گرفته‌اند فکر می‌کنند

در حالی که چندین بار تکرار خاطرات دردناک کار مفیدی محسوب نمی‌شود، فکر کردن درباره آنچه شرایط دشوار به شما آموخته، می‌تواند در غلبه بر آن و رشد بیشتر به شما کمک کند. افرادی که از نظر روانی و ذهنی قوی هستند، می‌دانند که در سخت‌ترین شرایط می‌توانند خود را بهتر بشناسند و به همین دلیل درباره آنچه از چالش‌ها آموخته‌اند، فکر می‌کنند.

۱۰. از درخواست کمک ابایی نداشته باشید

این افراد می‌دانند که درخواست کمک از دیگران بجای اینکه نشان‌دهنده ضعف باشد، از قدرت آن‌ها خبر می‌دهد. آن‌ها می‌دانند که نباید تمام کارها را خودشان به تنهایی انجام دهند و بجای این کار به سراغ افرادی می‌روند که به آن‌ها برای عبور از این شرایط سخت کمک کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۲۰ مرداد ۱۳۹۹

    متن خیلی کاربردی بود، کاش یاد می‌گرفتیم، مهارت های فردی رو یاد بگیریم و بخونیم، تا به خودمون و اطرافیانمون بیشتر کمک کنیم

مطالب پیشنهادی