ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فرانسیس الن
تکنولوژی

«فرانسیس الن» بنیان‌گذار برنامه‌نویسی مدرن در سن ۸۸ سالگی درگذشت

«فرانسیس الن» دانشمند علوم کامپیوتر و کسی که او را به عنوان بنیان‌گذار برنامه‌نویسی مدرن می‌شناسند، روز چهارم آگوست در روز تولد ۸۸ سالگی خود از دنیا رفت. الن اولین زنی است که توانسته جایزه ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۷

«فرانسیس الن» دانشمند علوم کامپیوتر و کسی که او را به عنوان بنیان‌گذار برنامه‌نویسی مدرن می‌شناسند، روز چهارم آگوست در روز تولد ۸۸ سالگی خود از دنیا رفت. الن اولین زنی است که توانسته جایزه ارزشمند «تورینگ» را دریافت کند.

به گزارش نیویورک تایمز، «فرانسیس الن» (Frances Allen) پنج روز پیش در روز تولد ۸۸ سالگی خود از دنیا رفته است. بسیاری از منتقدان علوم کامپیوتر او را به عنوان یکی از تأثیرگذارترین افراد این حوزه می‌دانند. مهمترین دستاورد او در طول زندگی کاری ۴۵ ساله، ساده و بهینه کردن فرایند کامپایل یا همان تبدیل نرم‌افزار به صفر و یک عنوان شده است.

الن پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد خود از دانشگاه میشیگان در سال ۱۹۵۷، به کمپانی IBM پیوست و فعالیت خود را در چندین پروژه آغاز کرد و به اعضای این کمپانی زبان فورتران را آموخت. در ادامه او به یکی از ۳ اعضای توسعه‌دهنده پروژه «Stretch-Harvest» تبدیل شد. فرانسیس الن سپس عضو پیوند زبان IBM و سازمان امنیت ملی آمریکا شد و با کمک به این سازمان، مقدمات ساخت زبان «آلفا» را فراهم کرد. کمپانی IBM عقیده دارد «آلفا یک زبان رمزگشای بسیار قدرتمندی است که می‌تواند زبان‌های جدیدی خلق کند که در مجموعه زبان‌های یک سیستم تعریف نشده‌اند».

فرانسیس الن

نیویورک تایمز در مقاله‌ای عنوان کرده بود که نرم‌افزار «Stretch-Harvest» به منظور تحلیل و بررسی مکالمه‌های شنود شده توسط جاسوس‌های آمریکایی به کار می‌رفت و نقش الن در توسعه کامپایلر و زبان برنامه‌نویسی آن، بسیار حیاتی بود. او در سال ۲۰۰۲ در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز از شک و تردیدها در رابطه با زبان فورتران و کارایی آن در ساده‌سازی و بهینه کردن برنامه‌نویسی گفته بود. او گفته بود:

«مقاومت بسیاری در این زمینه می‌شد. آن‌ها متقاعد شده بودند که هیچ زبان دیگری نمی‌تواند بهتر از اسمبلی باشد»

با این حال کار روی چنین زبانی باعث شد او به کامپایل کردن علاقه پیدا کرده و یکی از مدرن‌ترین کامپایلرهای دنیای را طراحی کند. او پس از ۴۵ سال کار در کمپانی IBM در سال ۲۰۰۲ بازنشسته شد و در سال ۲۰۰۶ نیز جایزه تورینگ «Turing» را دریافت کرد. نام الن به تالار مشاهیر «زنان در تکنولوژی» اضافه شد و بنابر گفته‌های IBM جایزه «Augusta Ada Lovelace» برای همکاری زنان در دنیای پردازش را دریافت کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • nexaen
    nexaen | ۲۰ مرداد ۱۳۹۹

    و در کشور خود کسانی را داریم که پیرو احمق هایی هستند که زنان را ناقص العقل میدانند.

  • عزراییل
    عزراییل | ۲۰ مرداد ۱۳۹۹

    جهان امروزی مدیون همچین اشخاصی هستش روحش شاد

مطالب پیشنهادی