ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف کلاس جدیدی از ستارگان که امکان زندگی فرازمینی را قوت می‌بخشد

فسفر یکی از عناصر اصلی زندگی محسوب می‌شود اما در جهان عمومیت چندانی ندارد. اخیرا اخترشناسان موفق به کشف نوع جدیدی از ستارگان شده‌اند که غنی از فسفر است و می‌تواند به معنای وجود زندگی ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰

فسفر یکی از عناصر اصلی زندگی محسوب می‌شود اما در جهان عمومیت چندانی ندارد. اخیرا اخترشناسان موفق به کشف نوع جدیدی از ستارگان شده‌اند که غنی از فسفر است و می‌تواند به معنای وجود زندگی فرازمینی باشد.

فسفر یکی از ۶ المان ضروری برای زندگی روی زمین شامل کربن، هیدورژن، نیتروژن، اکسیژن و گوگرد است. در زیست شنانسی، فسفر یک عنصر ساختاری مهم در DNA و RNA است که امکان انتقال انرژی در سلول‌ها و تنظیم سایر فرایندهای کلیدی را فراهم می‌کند. در این میان مشکل اصلی، کمیاب بودن این عنصر در جهان است.

برای مدت زمان طولانی تصور می‌شد که فسفر از نواختر و ابرنواختر سرچشمه گرفته که به معنای کمیاب بودن زندگی فرازمینی بود. یکی از ایده‌ها در این زمینه، شکل‌گیری منظومه شمسی در نزدیکی یک ابرنواختر بود، اما اکنون اخترشناسان کشف جدیدی کرده‌اند که نشان‌دهنده عمومیت بیشتر این فسفر در جهان است.

اخترشناسان در موسسه «Instituto de Astrofísica de Canarias» و دانشگاه «La Coruña» موفق به کشف کلاس جدیدی از ستارگان شده‌اند که غنی از فسفر است. این تیم اطلاعات پروژه «نقشه‌برداری آسمانی دیجیتال اسلون» را مورد بررسی قرار دادند و اثر نور مادون قرمز طیف وسیعی از ستارگان را تحلیل کردند. آن‌ها موفق به کشف ۱۵ ستاره غنی از فسفر شده‌اند که یک کلاس جدید را تشکیل می‌دهند.

زندگی فرازمینی

بر اساس این مقاله که در ژورنال «Nature Communications» منتشر شده، این ۱۵ ستاره جدید حاوی عناصر دیگری شامل منیزیم، سیلیکون، اکسیژن، آلومینیوم و سریم نیز هستند. به گفته محققان، با درک کنونی ما از چگونگی تکامل ستارگان و سنتر عناصر در هسته آن‌ها، این شیمی خاص قابل توضیح نیست:

«این نتایج نه تنها نشان‌دهنده نوع جدیدی از اشیاء است، بلکه کشف آن‌ها راه جدیدی در راستای اکتشاف مکانیزم‌های جدید فیزیکی و واکنش‌های هسته‌ای در داخل ستارگان ایجاد می‌کند.»

این کشف جدید نشان می‌دهد که زمین تنها محل مناسب برای زندگی در جهان نیست و احتمالا زندگی فرازمینی از آن چیزی که تصور می‌کردیم، رایج‌تر است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • yashar1
    yashar1 | ۲۰ مرداد ۱۳۹۹

    حتما زندگی فرا زمینی وجود داره ما نمی‌توانیم هوشمند ترین موجودی باشیم که جهان هستی ارائه کرده

    • masoud.hi
      masoud.hi | ۲۰ مرداد ۱۳۹۹

      قطعا اینطوره ، اصلا امکان نداره توی جهانی با همچین عظمتی فقط ما انسان ها زندگی کنیم قطعا حیات های دیگه و تمدن های دیگه ای هستن در گوشه ای از جهان که برای خودشون تاریخ و فرهنگ دارن

    • مهدی میناسرشت
      مهدی میناسرشت | ۲۱ مرداد ۱۳۹۹

      چرا اونوقت؟

مطالب پیشنهادی