ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

معرفی و بررسی خودرو

بررسی موتور سیکلت کی تی ام دوک 200؛ مزایا، معایب و قیمت در بازار

موتور کی تی ام دوک ۲۰۰ یکی از موتورسیکلت‌های کلاس نیکد ۲۰۰ سی سی موجود در بازار ایران است که به تعداد نسبتا محدود روانه کشورمان شده و از طراحی جذاب و اسپرت سود می‌برد. به ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

موتور کی تی ام دوک ۲۰۰ یکی از موتورسیکلت‌های کلاس نیکد ۲۰۰ سی سی موجود در بازار ایران است که به تعداد نسبتا محدود روانه کشورمان شده و از طراحی جذاب و اسپرت سود می‌برد. به دلیل عدم حضور گسترده و رسمی موتورسیکلت‌های سنگین وزن با حجم بالاتر از ۲۵۰ سی سی در بازار ایران، محصولات ۲۰۰ سی سی یکی از گزینه‌های محبوب برای افرادی است که خواهان بهره‌مندی از یک سواری نسبتا چابک و مهیج با موتورسیکلت خود هستند‌.

 

موتور سیکلت کی تی ام دوک ۲۰۰ توسط کمپانی هندی باجاج، شریک کمپانی اتریشی KTM از سال ۲۰۱۴ تولید می‌رسد. این محصول توسط شرکت کویر موتور به صورت نه چندان گسترده به بازار ایران وارد شده و در ادامه قصد داریم تا به بررسی مهم‌ترین ویژگی‌های ظاهری، فنی، عملکردی و کیفیت سواری این محصول بپردازیم. بنابراین اگر مایل هستید تا به مهم‌ترین مشخصات کی تی ام دوک ۲۰۰ آگاهی پیدا کنید، با دیجیاتو همراه شوید.


طراحی ظاهری دوک ۲۰۰

پس از فروش نسبتا مناسب مدل کوچکتر دوک 125، کمپانی اتریشی KTM تصمیم گرفت تا یک مدل ۲۰۰ سی سی را بر اساس دوک ۱۲۵ توسعه دهد تا نماینده‌ای شایسته را به کلاس ۲۰۰ سی سی نیکد روانه کند. دوک ۲۰۰ همان محصولی بود که شرکت کی تی ام در دسته ۲۰۰ سی سی روانه میدان ساخت.


طراحی ظاهری دوک  KTM duke 200 به طور کلی شباهت فراوانی با مدل ۱۲۵ داشته و بیشتر تمرکز طراحان بر تقویت سامانه‌های فنی آن نسبت به دوک ۱۲۵ بوده است. طراحی ظاهری دوک ۲۰۰ حالتی عضلانی، اسپرت و کاملا جوان پسند داشته و می‌تواند به خوبی جوابگوی نیازهای بصری جوانان باشد. حالت کشیده چراغ جلو و مجموعه کاسه چراغ موجب مدرن و جسورانه جلوه کردن نمای روبرو این موتور سیکلت اتریشی هندی شده است. استفاده هنرمندانه از رنگ‌های مشکی و نارنجی نیز جلوه بسیار جذاب‌تری به این موتور سیکلت بخشیده است.

طراحی گلگیرها و رینگ‌های ده پره تاثیر بسزایی در زیباتر به نظر رسیدن نمای ظاهری موتور و القای حس هیجان به بیننده داشته است. فلاپ های زیرین بدنه با استفاده از خطوط صاف و زوایای شکسته طراحی شده‌اند و در کنار طرح هندسی ستیزه جویانه باک، وجهه خشن و اسپرتی را برای نمای کنار این موتور سیکلت خلق کرده‌اند.

سبک طراحی باک و صندلی‌ها نیز موجب ارتقاء موقعیت ارتقا ویژگی آیرودینامیکی راکب و سرنشین حین سواری با این موتور خواهد شد. در قسمت بالای موتور از هیچ‌گونه فلاپی برای پوشاندن موتور و مجموعه فنی استفاده نشده و به راحتی می‌توان فریم تریلس فولادی دوک ۲۰۰ را مشاهده کرد که باید از آن به عنوان یک ترفند زیرکانه جهت ارتقا ویژگی‌های بصری این محصول نام برد.

موتور دوک 200

نمای عقب با استفاده از اشکال هندسی مهیج مدرن و جذاب طراحی شده و جلوه هماهنگی برای بخش پشت دوک ۲۰۰ رقم زده است. طرح چراغ عقب و راهنماها نیز از وضعیت مشابه و خوشایندی برخوردار است.

یک صفحه نمایشگر ال سی دی نسبتا کوچک مقابل دسته فرمان روی کاسه چراغ تعبیه شده و اطلاعات مورد نیاز را با خوانایی مناسب در مقابل راننده پدیدار می‌سازد. البته شاید از لحاظ طراحی می‌توانست جذاب‌تر ترسیم شود.

در مجموع باید عنوان داشت که طراحی ظاهری موتورسیکلت دوک ۲۰۰ به طور کامل از اصول جوان پسندانه و اسپرت پیروی کرده و نمایی خوش‌تراش، عضلانی، خوش‌فرم و مهیج را برای این موتورسیکلت رقم زده که موجب استقبال گسترده‌تر مشتریان از آن در سطح بین‌المللی شده است. ناگفته نماند که مدل نیوفیس دوک 200 نیز اخیرا روانه بازار شده از ظاهر ستیزه‌جویانه‌، مدرن و مهیج‌تری سود می‌برد.

مشخصات فنی

کی تی ام دوک 200 از یک انجین تک سیلندر چهار زمانه انژکتوری ۴ سوپاپ نیرویی برابر با ۲۵ اسب بخار در ۱۰۰۰۰ دور در دقیقه دریافت می‌کند. نهایت گشتاور حاصل از این پیشرانه نیز معادل ۱۹.۵ نیوتن ‌متر در ۸۰۰۰ دور در دقیقه خواهد بود.

دوک ۲۰۰

این میزان توان به واسطه یک جعبه دنده ۶ سرعته به سوی چرخ عقب ارسال می‌شود. دوک ۲۰۰ قادر است ظرف مدت زمان حدود ۷ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. همچنین بیشینه سرعت آن نیز به رقم ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که خبر از چابکی مناسب این محصول می‌دهد. ظرفیت باک سوخت کی تی ام دوک ۲۰۰ برابر با ۱۱ لیتر بوده و این موتور سیکلت ۱۳۰ کیلوگرمی در حدود ۲.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر به طور میانگین سوخت مصرف می‌کند.

ترمزهای دوک در جلو از نوع دیسک ۲۳۰ میلی‌متری با سیلندر ترمز تک پیستون مجهز به سامانه ضد قفل abs است که از آن به عنوان محصول مشترک برمبو و کی تی ام نام برده شده است. در عقب نیز از دیسک ترمز ۲۳۰ میلی‌متری تک پیستون با سیستم ضد قفل abs استفاده شده است. البته عمده مدل‌های موجود در بازار ایران فاقد سیستم abs  هستند.

سیستم استارت الکتریکی، سامانه خنک کننده آبی، کمک دوشاخ تلسکوپی وارونه در قسمت جلو، کمک فنر تک یا مونوشاک در عقب و سیستم قطع اضطراری مسیر سوخت از جمله دیگر مشخصات فنی و تجهیزات عملکردی موتور سیکلت نیکد دوک ۲۰۰ شمار می‌آیند. ابعاد این موتورسیکلت نیز به این شرح است: طول ۲۰۲۹ میلیمتر، عرض ۸۳۶ میلیمتر، ارتفاع جلوی زین تا سطح زمین ۷۸۰ میلیمتر، فاصله بین محورهای دو چرخ ۱۳۶۱ میلیمتر، فاصله کف بدنه تا زمین ۱۷۰ میلی متر‌.

مزایا و معایب دوک 200

از جمله مهم‌ترین نکات مثبت و مزیت‌های کی تی ام دوک 200 می‌توان به مواردی همچون کیفیت ساخت بالای قطعات، شتاب و عملکرد فنی بسیار مناسب، سواری راحت و نسبتا نرم با پایداری بالا، فناوری مدرن در ساخت قطعات، چسبندگی مناسب تایرها، هندلینگ بالا، فرمان‌پذیری مطلوب، جعبه دنده ۶ سرعته و انجین انژکتوری اشاره کرد. از طرف دیگر قیمت بالا و کمبود لوازم یدکی، گرانی هزینه سرویس روغن و کوچک بودن زین سرنشین را می‌توان به عنوان پاشنه آشیل آن در نظر گرفت.

موتور دوک 200

قیمت و شرایط بازار

در پایان باید عنوان کنیم که موتورسیکلت کی تی ام دوک ۲۰۰ چه از لحاظ ظاهری و چه از لحاظ ویژگی‌های فنی و عملکردی می‌تواند نیاز مشتریان و علاقه‌مندان به دسته موتورسیکلت‌های نیکد ۲۰۰ سی سی، به ویژه جوانان را تا حد امکان و به میزان قابل قبول برآورده سازد و از این جهت کاملاً مناسب عمل کرده است.

با این حال قیمت بالا و لوازم یدکی نسبتا گران این محصول سبب شده تا مشتریان آن‌طور که باید از کی تی ام دوک ۲۰۰ استقبال نکنند. به هر حال افرادی که مشکل مالی نداشته و نیاز به یک موتور سیکلت ۲۰۰ سی سی اسپرت و جذاب دارند می‌توانند روی دوک ۲۰۰ حساب ویژه‌ای باز کنند. قیمت دوک ۲۰۰ مدل 98 هم‌اکنون در بازار حدود 110 الی 120 میلیون تومان است و نسخه های دست دوم مدل 95 این موتور سیکلت جذاب را نیز می توان با پرداخت بهایی در محدوده 50 میلیون تومان خریداری نمود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Mr Ali
    Mr Ali | ۲۴ مرداد ۱۳۹۹

    خخخخخخ شما 60 میلیون بیار مدل 95 رو من خریدارم

  • hasan imani
    hasan imani | ۲۱ مرداد ۱۳۹۹

    من دوک ۲۵۰ داشتم واقعا از همه نظر عالیه

مطالب پیشنهادی