ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

قطع اینترنت در بلاروس در پی اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری

در پی اعتراضات گسترده مردم بلاروس به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در این کشور، اینترنت خانگی و موبایل و همچنین تلفن ثابت قطع شدند. مقامات کشور بلاروس با اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری از پیروزی ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۶:۴۵

در پی اعتراضات گسترده مردم بلاروس به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در این کشور، اینترنت خانگی و موبایل و همچنین تلفن ثابت قطع شدند.

مقامات کشور بلاروس با اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری از پیروزی «الکساندر لوکاشنکو»، رئیس جمهور پنج دوره قبلی با حدود ۸۰ درصد آرا خبر دادند. این خبر اعتراضات گسترده مردم و قطعی اینترنت را در پی داشته که به اعتراضات دامن زده است.

مردم شهرهای مختلف بلاروس پیش از روز انتخابات به سیاست‌های دولت لوکاشنکو از جمله سیاست خارجی و مدیریت نامناسب شیوع ویروس کرونا اعتراض کرده‌اند؛ اعتراضاتی که پس از اعلام نتیجه انتخابات به اوج رسید. دولت این کشور با ارسال نیروهای نظامی و پلیس به خیابان‌ها سعی در ساکت کردن اعتراضات داشته است. نامزدان رقیب و معترضان می‌گویند در انتخابات تقلب شده است.

لوکاشنکو روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد دولت او نقشی در قطعی اینترنت در این کشور ندارد و کشورهای خارجی را مقصر قطعی دانست. سرویس‌های امنیتی بلاروس حملات سایبری به تجهیزات آژانس امنیت ملی و وزارت امور داخلی این کشور را عامل قطعی اینترنت می‌دانند؛ ادعایی که سازمان‌های مستقل به صحت آن شک دارند.

سازمان غیر انتفاعی «نت‌بلاکس» که بر امنیت و محدودیت‌های اعمال شده بر اینترنت نظارت می‌کند، گفت نشانه‌ای مبنی بر انجام حملات سایبری علیه بلاروس کشف نکرده اما احتمال انجام چنین حملاتی را رد نکرد. به گفته این سازمان همزمان با شروع انتخابات اختلال در اینترنت شروع شده و با پایان انتخابات قطعی‌ها گسترده‌تر شده است.

برخی گزارشات حاکی از آنند که قطعی اینترنت در بلاروس از قبل برنامه‌ریزی شده بوده است. از سه شنبه هفته گذشته تصویری در تلگرام در حال دست به دست شدن است که نشان می‌دهد یکی از بانک‌های بلاروس با ارسال ایمیل به مشتریان نسبت به احتمال قطعی بانکداری اینترنتی هشدار داده است.

«Lukasz Olejnik»، محقق امنیتی مستقل می‌گوید: «متاسفانه سیاست قطع اینترنت در حال محبوب شدن در جهان بوده و به تعداد کشورهایی که به دنبال چنین کاری هستند افزوده می‌شود. از لحاظ فنی می‌توان معماری اینترنت را به گونه‌ای طراحی کرد که امکان قطعی وجود داشته باشد.»

بیش از ۵۰ سازمان حمایت از حقوق بشر با امضای نامه‌ای سرگشاده به کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، قطعی اینترنت در بلاروس را محکوم کرده و ادعای دولت این کشور مبنی بر دست داشتن هکرها در قطعی را نادرست خواندند.

گزارشات حاکی از آنند که اینترنت موبایل نیز از اواخر تیر ماه به شکل پراکنده در بلاروس قطع شده و ابزار «نت‌بلاکس» آنها را ثبت کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • Fereydoun
    Fereydoun | ۲۱ مرداد ۱۳۹۹

    یه نمونه کوچیک از ایران که فقط در اروپا است!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی