ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

بارش شهابی برساوشی امشب آسمان را روشن می‌کند

اگر از علاقه‌مندان به دنیای نجوم باشید، نباید بارش شهابی برساوشی را از دست بدهید. امشب یکی از جذابترین رویدادهای نجومی رخ می‌دهد و می‌توانید ده‌ها شهاب سنگ را مشاهده کنید. بارش شهابی برساوشی در فاصله ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

اگر از علاقه‌مندان به دنیای نجوم باشید، نباید بارش شهابی برساوشی را از دست بدهید. امشب یکی از جذابترین رویدادهای نجومی رخ می‌دهد و می‌توانید ده‌ها شهاب سنگ را مشاهده کنید.

بارش شهابی برساوشی در فاصله ۲۶ تیر ماه تا ۲ شهریور ماه قابل مشاهده است، با این حال اواخر مرداد ماه به اوج می‌رسد. امسال اوج این بارش در روز ۲۲ مرداد ماه رخ می‌دهد و می‌توانید امشب به نظاره این رویداد بنشینید.

امشب هوا در بسیاری از مناطق ایران صاف است و می‌توانید به راحتی این پدیده را مشاهده کنید که البته بهترین زمان برای این کار، ساعت ۲ تا ۳ بامداد است. همانند سایر پدیده‌های نجومی، برای بهترین تجربه ممکن باید بارش شهابی برساوشی را نیز در مناطق بیابانی و کوهستانی مشاهده کنید. با دوری از نور شهر، این بارش به خوبی به چشم می‌خورد و حتی امکان ثبت تصاویر از آن‌ها نیز وجود دارد، البته اگر با عکاسی نجومی آشنایی داشته باشید.

بارش شهابی برساوشی چیست؟

«دنباله‌دار سوئیفت-تاتل» بزرگترین جسم شناخته شده است که بطور مداوم از اطراف زمین عبور می‌کند. هسته این دنباله‌دار ۲۶ کیلومتر عرض دارد و آخرین بار در سال ۱۹۹۲ در هنگام چرخش اطراف خورشید از نزدیکی زمین عبور کرد و این رویداد بار دیگر در سال ۲۱۲۶ رخ خواهد داد. برای مشاهده دوباره این پدیده زنده نخواهیم ماند، اما می‌توانیم سالانه عبور شهاب سنگ‌ها از اطراف زمین را ببینیم.

بارش شهابی برساوشی

زمانی که در حال نظاره بارش شهابی هستید، در حقیقت بقایای دنباله‌داری را مشاهده می‌کنید که با ورود به اتمسفر دمای آن‌ها افزایش پیدا می‌کند و آسمان را روشن می‌کنند. سرعت این اجسام ۵۹ کیلومتر بر ساعت است و قبل از ورود به جو زمین با نام شهاب‌واره شناخته می‌شوند و سپس با نام شهاب سنگ خوانده می‌شوند.

برای مشاهده بارش شهابی برساوشی باید تا جای ممکن به آسمان نزدیک شوید و همچنین در منطقه تاریکی قرار بگیرید. پس از ۳۰ دقیقه چشم شما به تاریکی عادت می‌کند و بدون نیاز به ابزار اضافه‌ای می‌توانید در یکساعت نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ شهاب سنگ را مشاهده کنید. امسال علاقه‌مندان به نجوم موفق به مشاهده دنباله‌دار «نئووایز» نیز شده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • mobin34
    mobin34 | ۲۲ مرداد ۱۳۹۹

    حتما اگر وقت دارید به دیدن این منظره برید
    من خودم دیشب حدود ساعت ۱۰ شب اینا ۸،۹ تایی به صورت کاملا واضح دیدم به نسبت دفعات قبلی بهتر و واضح تر بود
    منطقه مشاهده استان البرز

مطالب پیشنهادی