ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گوگل گوشی‌های اندرویدی را به بزرگترین شبکه لرزه‌نگاری جهان تبدیل می‌کند

در رخداد بلایای طبیعی از جمله زلزله، هشداری حتی چند ثانیه زودتر می‌تواند جان خیلی‌ها را نجات دهد؛ به همین ترتیب گوگل قصد دارد به‌روزرسانی جدیدی را برای تمام گوشی‌های اندرویدی ارائه کند که طی ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۹

در رخداد بلایای طبیعی از جمله زلزله، هشداری حتی چند ثانیه زودتر می‌تواند جان خیلی‌ها را نجات دهد؛ به همین ترتیب گوگل قصد دارد به‌روزرسانی جدیدی را برای تمام گوشی‌های اندرویدی ارائه کند که طی آن هر موبایل به یک لرزه‌نگار کوچک تبدیل شده و شبکه‌ای جهانی و گسترده را جهت پیش‌بینی و تشخیص زلزله شکل دهد.

در حال حاضر سیستم‌های مبتنی بر ارسال پیامک هنگام رخداد زلزله وجود دارند، اما هنوز اکثر مردم به آن متصل نیستند. «مارک استوگیاتیس» مهندس نرم افزاری ارشد اندروید در بلاگ گوگل نوشته: «پیاده‌سازی زیرساخت‌های عمومی شناسایی و هشدار زلزله به عموم مردم به شدت پرهزینه هستند». بنابراین اگر سیستم مورد بحث درون سیستم عامل موبایل‌ها قرار داشته باشد، پیام‌های هشدار می‌تواند به دست تعداد خیلی زیادتری از مردم برسد.

برای این منظور گوگل با سازمان ژئوفیزیک ایالات متحده و اداره خدمات اورژانسی کالیفرنیا همکاری کرده تا دستگاه‌های مبتنی بر اندروید به سیستم هشدار لرزه ژئوفیزیک آمریکا متصل شوند. این سیستم اطلاعات بیش از هفتصد لرزه‌نگار در سراسر ایالت را جمع‌آوری و بررسی لحظه‌ای می‌کند تا وضعیت زلزله را متوجه شود.

اما پیاده‌سازی همین سیستم در سایر نقاط جهان و شکل‌دهی شبکه‌ای پیوسته بسیار دشوار خواهد بود؛ بنابراین گوگل سرویسی راه اندازی کرده و از تمام کاربران اندرویدی دنیا می‌خواهد به آن بپیوندند. «موبایل اندرویدی شما می‌تواند به لرزه‌نگاری کوچک تبدیل شود که با همراهی میلیون‌ها موبایل بزرگ‌ترین شبکه تشخیص و هشدار زلزله در جهان را شکل خواهد داد».

برای این منظور گوگل از سیستم شتاب‌سنج موبایل‌های شما استفاده می‌کند. «آنها به اندازه‌ای دقیق و حساس هستند که می‌توانند حتی اولین موج‌های پیش‌لرزه‌ها را قبل از وقوع اصلی زلزله با آسیب احتمالی تشخیص دهند.» وقتی دستگاه شما چیزی را احساس کند، پیامی حاوی محل حدودی حضورتان به سرورهای تشخیص زلزله گوگل ارسال می‌کند. این سرور بلافاصله داده‌های تمام گوشی‌های منطقه را جمع‌آوری کرده و متوجه می‌‌شود که آیا قرار است زلزله بیاید یا خیر.

«سیستم هشدار زلزله فعلا در ایالت کالیفرنیا فعال شده، چرا که این منطقه لرزه‌نگارهای بی‌شماری وجود دارد.» اما طبق وعده استوگیاتیس قابلیت مورد بحث تا سال آینده میلادی در سایر ایالات آمریکا و همچنین دیگر مناطق جهان راه‌اندازی خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • نیما
    نیما | ۲۳ مرداد ۱۳۹۹

    گوشی یه چیز ثابت نیست که متحرکه

  • molavy
    molavy | ۲۲ مرداد ۱۳۹۹

    حتما لازمه، هرچی میخوای بردار از گوشی ببر

  • Reza Molodi
    Reza Molodi | ۲۲ مرداد ۱۳۹۹

    باز معلوم نیست به بهونه زلزله کدوم اطلاعات گوشی رو میخواد بدزده و بفروشه به سرویس های اطلاعاتی

مطالب پیشنهادی