ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سیگار الکترونیکی ریسک ابتلا به کووید-۱۹ را در نوجوانان و جوانان افزایش می‌دهد

تحقیق جدید نشان می‌دهد نوجوانان و جوانانی که سیگار الکترونیکی می‌کشند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری کووید-۱۹ قرار دارند. تحقیق جدید محققان دانشگاه استنفورد که در ژورنال Adolescent Health منتشر شده، نشان می‌دهد فرد ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۰

تحقیق جدید نشان می‌دهد نوجوانان و جوانانی که سیگار الکترونیکی می‌کشند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری کووید-۱۹ قرار دارند.

تحقیق جدید محققان دانشگاه استنفورد که در ژورنال Adolescent Health منتشر شده، نشان می‌دهد فرد جوانی که سیگار معمولی و الکترونیکی می‌کشد، ۷ برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به کووید-۱۹ قرار دارد. برای کسی که فقط سیگار الکترونیکی می‌کشد، احتمال ابتلا به این بیماری ۵ برابر بیشتر می‌شود.

متخصصان می‌گویند همزمان با افزایش آمار ابتلای افراد جوان به ویروس کرونا، مقامات بهداشتی باید فکری در مورد محبوبیت بی‌حد و حصر سیگار الکترونیکی در بین جوانان کنند.

سازمان جهانی بهداشت حدوداً یک هفته قبل اعلام کرد که آمار ابتلای افراد جوان به بیماری کووید-۱۹ به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. بر اساس آمارهای این سازمان، از ۶ میلیون نفری که در حال حاضر به این بیماری هستند، آمار مبتلایان بین ۱۵ تا ۲۴ سال از ۵ اسفند ۹۸ تا ۲۲ تیر ۹۹ سه برابر شده است.

محققان می‌گویند کشیدن سیگار الکترونیکی روی ریه‌ها و سیستم ایمنی تأثیر منفی گذاشته و آسیب‌پذیری بیشتر افراد جوان در برابر بیماری کووید-۱۹ احتمالاً به همین دلیل است. علاوه بر این افرادی که سیگار الکترونیکی مصرف می‌کنند، معمولاً لوازم و تجهیزات آن را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و بیشتر به صورت خود دست می‌زنند.

مطالعات قبلی نشان می‌دهند کشیدن سیگار الکترونیکی پیامدهای متعددی همچون خطر ابتلا به بیماری‌های دهان، آسیب به قلب و حتی مرگ را به دنبال دارد. حال محققان می‌گویند تحقیق جدید یک بار دیگر ضرر این وسیله را ثابت می‌کند و به جوانان توصیه کرده‌اند تا در دوران کرونا از کشیدن آن خودداری کنند.

«Ana María Rule» محقق دانشگاه جانز هاپکینز که نقشی در این تحقیق نداشته می‌گوید سیگار الکترونیکی و کووید-۱۹ روی قسمت‌های یکسانی از ریه‌ها تأثیر می‌گذارند. به گفته او نتیجه این تحقیق اهمیت بالایی دارد چراکه نشان می‌دهد کشیدن سیگار الکترونیکی می‌تواند اثرات کوتاه مدت روی سلامتی بگذارد.

محققان از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) درخواست کرده‌اند تا قوانین سخت‌گیرانه‌تری را برای سیگارهای الکترونیکی وضع کرده و تحقیقات بیشتری را در مورد ارتباط آن و بیماری کووید-۱۹ انجام دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی