ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رصدخانه
علمی

بروز نقص فنی در دومین رصدخانه بزرگ دنیا

روز دوشنبه این هفته یکی از بزرگترین رصدخانه های دنیا دچار مشکل شد. یکی از کابل های رصدخانه Arecibo در پورتوریکو که ضخامتی برابر با ۷.۶۲ سانتیمتر داشته ظاهرا به دلایل نامعلوم قطع شده و خرابی ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰

روز دوشنبه این هفته یکی از بزرگترین رصدخانه های دنیا دچار مشکل شد. یکی از کابل های رصدخانه Arecibo در پورتوریکو که ضخامتی برابر با ۷.۶۲ سانتیمتر داشته ظاهرا به دلایل نامعلوم قطع شده و خرابی بزرگی به طول ۳۰ متر را در دیش بازتاب دهند ۸.۱ هکتاری متعلق به تلسکوپ رادیویی این مرکز بر جای گذاشت.

گفته می شود این رصدخانه بعد از یک تعطیلی کوتاه به خاطر طوفان حاره ای Isaias که باعث قطع شدن کابل اصلی اش شده بود تازه شروع به کار کرده بود که این اتفاق رخ داد. حالا دومین رصدخانه بزرگ دنیا دوباره تعطیل شده تا مهندسان بتوانند برآوردی از خسارت وارده به آن را انجام دهند.

اخترشناسان از این تلسکوپ برای مطالعه سیارک های خطرناکی استفاده می کردند که از نزدیکی زمین عبور میکنند. آنها در واقع تلاش دارند با شناسایی سریع و به موقع این سیارک ها راه را بر هرگونه برخورد احتمالی شان با زمین ببندند و به موقع وارد عمل شوند.

دانشمندان همچنین از رصدخانه Arecibo برای شناسایی حیات فرازمینی کمک می گرفتند. در سال ۱۹۷۴ میلادی Arecibo قدرتمندترین سیگنال ها را به آسمان فرستاد تا با فضایی های احتمالی ارتباط برقرار کند.

در سال ۲۰۱۶ میلادی این تلسکوپ اولین انفجارهای سریع رادیویی را شناسایی کرد که در واقع علامت های فضایی مرموز از منابع ناشناخته هستند.

گفته شده پارگی اخیر در کابل این تلسکوپ به ۸ پنل گنبد گریگورین آسیب وارد کرده؛ این گنبد در واقع پرتوهای خود را روی نقاطی از آسمان متمرکز می کند تا دانشمندان بتوانند روی آنها تحقیق کنند. براساس گزارش ها این اتفاق همچنین خرابی هایی را در سکویی که برای دسترسی به گنبد مورد استفاده قرار می گرفت به بار آورده است.

فرانسیسکو کوردوا مدیر رصدخانه در این باره گفت:

ما تیمی از کارشناسان را تعیین کرده ایم تا به بررسی شرایط بپردازند. تمرکز مان نیز فعلا روی حصول اطمینان از ایمنی نیروهایمان و حفاظت از تاسیسات و نیروگاه هاست. همچنین قصد داریم در سریع ترین زمان ممکن این تاسیسات را به کار بیاندازیم تا دانشمندان سراسر دنیا بتوانند بار دیگر از آن استفاده نمایند.

اوایل این ماه اخترشناسان این تلسکوپ را برگرداندند تا به مطالعه سیارک خطرناکی بپردازند که ابعادی برابر با پنج زمین فوتبال داشت و قرار بود از نزدیکی زمین عبور کند.

بد نیست اشاره کنیم که رصدخانه Arecibo در دهه ۱۹۶۰ میلادی ساخته و گرچه جدیدترین یا پیشرفته ترین تلسکوپ محسوب نمی شود اما یکی از بزرگترین ها در دنیاست. براساس مقاله ای که در نشریه Scientific American منتشر شد این رصدخانه در پیدا کردن امواج گرانشی بسیار خوب عمل می کند و مدت هاست که از آن برای شناسایی سیارک های نزدیک به زمین استفاده می گردد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • نیما
    نیما | ۲۴ مرداد ۱۳۹۹

    چه بد??

مطالب پیشنهادی