ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف کهکشانی شبیه راه شیری در اعماق فضا اخترشناسان را متحیر کرد

اخترشناسان با استفاده از رصدخانه آلما و تکنیک‌های پیچیده نجومی موفق به کشف کهکشانی شدند که شباهت زیادی به کهکشان راه شیری دارد. فرضیه‌های فعلی حاکی از آنند که چنین کهکشانی نباید وجود خارجی داشته ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۰

اخترشناسان با استفاده از رصدخانه آلما و تکنیک‌های پیچیده نجومی موفق به کشف کهکشانی شدند که شباهت زیادی به کهکشان راه شیری دارد. فرضیه‌های فعلی حاکی از آنند که چنین کهکشانی نباید وجود خارجی داشته باشد.

ستاره شناسان با استفاده از رصدخانه میلی متری بزرگ آتاکاما یا به اختصار «آلما»، کهکشانی به نام SPT0418-47 را رصد کرده‌اند که شباهت‌های زیادی با کهکشان خانگی ما یعنی راه شیری دارد. نور ساطع شده از این کهکشان ۱۲ میلیارد سال سفر کرده تا به زمین برسد؛ این یعنی اخترشناسان با سفر به گذشته در حال رصد کهکشانی هستند که حدوداً ۱.۵ میلیارد سال پس از تولد گیتی شکل گرفته است.

اخترشناسان با توجه به مدل‌سازی ها و تحقیقات این فرضیه را مطرح کرده بودند که دوران پس از شکل گیری گیتی بسیار بی‌نظم بوده است. کهکشان‌های تازه متولد شده احتمالاً با هم برخورد کرده و ادغام می‌شدند و خوشه‌هایی عظیم از ستارگان را به وجود می‌آوردند. بنابراین فرضیه شکل گیری کهکشان‌های تخت و دیسک شکل منتفی شد. اما کهکشان SPT0418-47 از این قاعده پیروی نمی‌کند. همین مساله سبب شگفتی اخترشناسان شده و تصورات آنها در مورد فعالیت‌های کیهانی در آغاز تولد گیتی را دگرگون می‌کند.

«Francesca Rizzo»، اخترشناس از انستیتوی اخترفیزیک ماکس پلانک آلمان می‌گوید: «این کشفی بزرگ در زمینه شکل گیری کهکشان‌ها محسوب شده و نشان می‌دهد ساختارهایی که هم اکنون در کهکشان‌های مارپیچی نزدیک و راه شیری می‌بینیم، از ۱۲ میلیارد سال قبل وجود داشته‌اند.»

به دلیل فاصله فوق العاده زیاد کهکشان SPT0418-47 با زمین، پیدا کردنش در آسمان بسیار مشکل است، به همین خاطر اخترشناسان برای پیدا کردن آن از پدیده‌ای موسوم به «همگرایی گرانشی» کمک گرفتند. محققان با استفاده از این تکنیک و همچنین رصدخانه آلما، نور ساطع شده از این کهکشان را بزرگنمایی کرده و با ارتقای رزولوشن خصوصیات این کهکشان تازه متولد شده را بررسی کردند.

رصدخانه آلما در شیلی

محققان با استفاده از مدل‌سازی کامپیوتری شمایل کهکشان SPT0418-47 را بازسازی کردند که حاوی خبرهای شگفت انگیزی بود. تصویر بازسازی شده نشان می‌دهد که این کهشکان برخلاف کهکشان راه شیری فاقد بازوهای پیچشی بزرگ است اما همانند این کهکشان دارای دیسک بوده و در مرکز آن برآمدگی عظیمی وجود دارد.

رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) می‌گوید کهکشان SPT0418-47 تنها ۲۵ درصد جرم کهکشان راه شیری را داشته و سایز آن حدوداً نصف کهکشان خانگی ما است. نرخ تشکیل ستاره در این کهکشان برابر با جرم ۳۵۰ خورشید است که محققان آن را «بسیار عظیم» توصیف کرده‌اند. نرخ تشکیل ستاره این کهکشان دانشمندان را شگفت زده کرده چرا که نشان می‌دهد فرآیندهای بسیار پر انرژی در آن در حال رخ دادن هستند، ولی این کهکشان با این وجود همچنان خنک و آرام باقی مانده است.

محققان می‌گویند کهکشان SPT0418-47 در آینده مثل کهکشان راه شیری مارپیچی نخواهد شد، بلکه مثل کهکشان Messier 87 که نخستین تصویر واقعی از یک سیاه چاله از آن بدست آمد، بیضی شکل می‌شود. این اتفاق میلیون‌ها سال بعد رخ خواهد داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی