ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

واکسن کرونای روسیه
علمی

روسیه نگرانی های بین المللی در مورد واکسن اسپوتنیک V را بی اساس خواند

روسیه با رد نگرانی های فزاینده بین المللی در مورد ایمنی واکسن اسپوتنیک V که برای مقابله با کووید ۱۹ ساخته شده است، این ادعاها را کاملا بی اساس خواند. روز سه شنبه همین هفته ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۰

روسیه با رد نگرانی های فزاینده بین المللی در مورد ایمنی واکسن اسپوتنیک V که برای مقابله با کووید ۱۹ ساخته شده است، این ادعاها را کاملا بی اساس خواند.

روز سه شنبه همین هفته روسیه اعلام کرد که بعد از دوماه آزمایش واکسن کرونای خود روی انسان، موافقت قانونی برای تولید انبوه آن را دریافت کرده است. با این حال متخصصان سراسر دنیا بلافاصله بعد از انتشار این خبر به ابراز نگرانی در مورد واکسن کرونای روسیه پرداختند و حالا مرتبا بر فهرست کشورهایی که در مورد این واکسن ابراز تردید می کنند افزوده می شود.

اکنون دانشمندانی از آلمان، فرانسه، اسپانیا و آمریکا خواستار احتیاط در این باره شده اند.

میخائیل موراشکو وزیر بهداشت روسیه روز چهارشنبه همین هفته در رابطه با این نگرانی ها گفت:

به نظر می رسد همکاران خارجی ما به برتری های رقابتی داروی روسیه پی برده اند و تلاش می کنند عقایدی را مطرح کنند که کاملا بی اساس هستند.

او اضافه کرد که این واکسن به زودی در اختیار همه قرار می گیرد و اولین بسته از این واکسن ظرف دو هفته آینده عرضه می شود که در وهله نخست به پزشکان تزریق می گردد.

مقامات روسیه گفته اند که قصد دارند از ماه اکتبر (مهرماه) واکسیناسیون جمعی این دارو را آغاز نمایند.

این خبر روز سه شنبه همین هفته و از سوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مطرح شد. او در صحبت هایش خاطرنشان کرد که واکسن کرونای روسیه کلیه بررسی های مورد نیاز را پشت سر گذاشته و دخترش جزو نخستین نفراتی بوده که این دارو را دریافت کرده است.

واکسن کرونای روسیه

با این حال سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که مذاکراتی را با مقامات بهداشت روسیه آغاز کرده تا آنها را مجاب نماید که این واکسن را مورد بررسی قرار دهند.

بد نیست اشاره کنیم که اسپوتنیک V در زمره شش واکسن مورد تایید سازمان بهداشت جهانی که وارد فاز سوم آزمایشات بالینی شده اند هم قرار ندارد.

واکنش ها به اسپوتنیک V

روز چهارشنبه همین هفته وزیر بهداشت آلمان نسبت به تکمیل نبودن فرایند تست این واکسن ابراز نگرانی کرد. Jens Spahn در این باره گفت:

واکسیناسیون همگانی اسپوتنیک V میتواند خطرناک باشد چون اگر نتیجه مطلوب به دست نیاید آنگاه پذیرش مقوله ای به نام واکسیناسیون را در میان مردم از بین می برد. براساس آنچه می دانیم این واکسن به طور کامل تست نشده. باید در نظر داشت که مساله ارائه اولین واکسن نیست بلکه ارائه یک واکسن ایمن است.

ایزابل امبرت از محققان مرکز ملی تحقیقات علوم فرانسه در مارسی هم گفت که وعده زودهنگام درمان می تواند بسیار خطرناک باشد. ما روش روس ها یا نتایج بالینی آزمایش این واکسن را نمی دانیم.

آنتونی فائوچی ویروس شناس ارشد آمریکا نیز گفته است به ادعاهای روسیه شک دارد. او در این باره به نشریه نشنال جئوگرافی گفت:

امیدوارم که روس ها قطعا ثابت کرده باشند این واکسن ایمن و موثر است. جدا شک دارم که آنها واقعا موفق به این کار شده باشند.

در عین حال انجمن سازمان های آزمایش بالینی در مسکو که نمایندگی شرکت های داروسازی مطرح دنیا در روسیه را دارد از وزیر بهداشت این کشور خواسته که تایید واکسن اسپوتنیک V را به تاخیر بیاندازند تا فاز سوم آن نیز انجام شود.

اسوتلانا زاویدوا مدیر این اتحادیه در مصاحبه با وبسایت روسی MedPortal گفت که تصمیم گیری در مورد واکسیناسیون همگانی بعد از فاز اول و دوم تست این دارو روی ۷۶ نفر انجام شده و نمیتوان براساس همین دیتا موثر بودن این واکسن را تایید کرد.

با این حال برخی کشورها هم واکنش مثبتی به واکسن کرونای روسیه نشان داده اند. برای مثال رودریگو دوترته رئیس جمهور فیلیپین گفته که حاضر است واکسن را روی او تست کنند.

من باور دارم واکسنی که شما تولید کرده اید واقعا برای بشریت خوب است. حاضرم اولین نفری باشم که آن را دریافت می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Arsin
    Arsin | ۲۴ مرداد ۱۳۹۹

    حداقل روی افرادی که شدیدا در معرض خطر و مرگ هستند نظیر افراد مسن که در خانه های سالمندان رها شده اند تا بمیرند، انجام شود. بعیده که کشورهایی نظیر امریکا و اروپای غربی آنچنان دغدغه ای برای این دست افراد داشته باشند. مخصوصا در آمریکا که غیر از افراد مسن، دغدغه سیاه پوستان و امریکای جنوبی تبارها و مسلمان ها و کارتن خواب ها و ... را ندارد.

  • pygra
    pygra | ۲۴ مرداد ۱۳۹۹

    هیچ ماست فروشی نمیگه ماست من ترشه
    ولی حتی اگه ناقص و معیوبم باشه ، شکستش باعث افزایش تجربه ی بقیه کشورهایی که در حال تحقیق هستن میشه ، به شخصه دوست دارم کشور های غیر سیاسی و کم حاشیه ای مثل سوئیس و نروژ یا آلمان واکسن رو کشف کنن تا آمریکا و روسیه ، چون اینطوری حقیقت تحقیقات بین تعصبات سیاسی مات و مبهم میشه .

مطالب پیشنهادی