ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

سرویس فکس اینترنتی FAX.IR به فعالیت خود پایان می‌دهد

سرویس ارسال و دریافت فکس اینترنتی FAX.IR تا پایان شهریور ماه به فعالیت خود پایان خواهد داد. این سرویس ضمن اعلام این خبر، به کاربران تاکید کرده تا فکس‌های خود را از روی این سرور دانلود ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۵

سرویس ارسال و دریافت فکس اینترنتی FAX.IR تا پایان شهریور ماه به فعالیت خود پایان خواهد داد. این سرویس ضمن اعلام این خبر، به کاربران تاکید کرده تا فکس‌های خود را از روی این سرور دانلود کنند و مبالغ مشتریان نیز که در کیف پول الکترونیکی آنها باقی مانده عودت داده خواهد شد.

برای ارسال و دریافت فکس تا چند سال پیش یا باید دستگاه فکس تهیه می‌کردید یا نهایتا به برخی فروشگاه‌ها مراجعه می‌کردید که این خدمات را انجام می‌دادند. در سال ۱۳۹۰ اما سرویس اینترنتی Fax.ir توسط شرکت توسعه ارتباطات آتریسا ایجاد شد و اتفاقا در گذر سال‌های اخیر مورد استقبال ویژه‌ای قرار گرفت؛ چراکه هنوز هم ادارات و سازمان‌ها در بسیاری از موارد از فکس استفاده می‌کنند.

توسعه FAX.IR در لابراتوار افرانت توسط شرکت توسعه ارتباطات آتریسا (وابسته به افرانت) انجام شده و ارائه این سرویس به عنوان اولین سرویس پردازش ابری در کشور از طریق دیتاسنتر Cloud صورت گرفت. این شرکت مجوزهای مختلفی از معاونت علمی ریاست جمهوری گرفته تا نماد الکترونیکی ای‌نماد از وزارت صمت و همچنین پروانه بهره برداری (بازهم از سمت وزارت صنعت، معدن و تجارت) را داشت و یکی از محبوب‌ترین و بی‌حاشیه‌ترین سرویس‌های اینترنتی بود که طی چند روز گذشته در یک متن کوتاه که برای برخی مشتریان خود ارسال کرده، خبر از تعطیلی خود می‌دهد.

در متن بیانیه‌ای که این سرویس در سایت خود مندرج کرده، این متن به چشم می‌خورد:

«احتراما ضمن تشکر از همراهی و حمایتهای شما در طی این سال ها، به اطلاع میرساند با توجه به شرایط موجود، براساس تصمیم شرکت، ارایه سرویس FAX.IR از تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ متوقف خواهد شد.

لطفا در صورت تمایل جهت دانلود فایل فکس های خود، تا قبل از تاریخ فوق به سایت مراجعه نمایید.

همچنین مبالغ باقیمانده مربوط به مشتریانی که تا تاریخ مزبور از سرویس خود بطور کامل استفاده نکرده اند برگشت داده خواهد شد. لطفا جهت عودت وجه، شماره کارت بانکی خود را تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۹، از طریق ایمیل ثبت نام شده در سامانه، به آدرس support@fax.ir اعلام‌ نمایید. مبلغ باقیمانده در حساب شما حداکثر ظرف مدت یک ماه‌ پس از دریافت شماره کارت واریز می‌گردد.»

نکته مهم توجه اینجاست که تقریبا هیچ پلتفرم دیگری در ایران در زمینه ارسال و دریافت فکس اینترنتی فعالیت ندارد و در واقع می‌توان گفت سرویس در حال تعطیل FAX.IR جایگزینی ندارد. با نبود جایگزین برای این سرویس و عدم ارائه چنین سرویسی توسط برخی تیم‌های معدود دیگر، می‌توان گفت یک عقبگرد در زمینه ارسال و دریافت فکس در سیستم اتوماسیون اداری کشور رخ می‌دهد، آنهم در زمانی که استفاده از کاغذهای فیزیکی برای ارسال فکس می‌تواند در دوران شیوع کرونا ضررهای بسیاری داشته باشد.

در تابستان جاری سرویس ابرینو که باز هم یک ارائه دهنده‌ی خدمات ابری بود به کار خود پایان داد و حالا نوبت به FAX.IR رسیده است تا فعالیتش را متوقف کند؛‌ این در حالیست که هنوز دریافت و ارسال فکس در ایران جریان دارد و دلیل پایان فعالیت این سرویس اینترنتی، روشن نیست.

دیجیاتو در سال‌ ۱۳۹۴ با دست‌اندرکاران و مسئولین FAX.IR مصاحبه‌ای ویدیویی انجام بود که می‌توانید آن را در این لینک ببینید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Milad Salehi
    Milad Salehi | ۲۵ مرداد ۱۳۹۹

    ظاهراً تنظیم مقررات ارتباطات بخاطر مسائل امنیتی بهشون گفته جمع کنید برید.

مطالب پیشنهادی