ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فورتنایت
تکنولوژی

فورتنایت در برابر فروشگاه‌های اپ؛ اپیک گیمز توانایی شکستن انحصار گوگل و اپل را دارد؟

فورتنایت یکی از محبوبترین بازی‌های موبایل محسوب می‌شود که بسیاری از کاربران اندروید و iOS آن را تجربه کرده‌اند. چند روز پیش به علت تغییراتی در این بازی، گوگل و اپل تصمیم به حذف این ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰

فورتنایت یکی از محبوبترین بازی‌های موبایل محسوب می‌شود که بسیاری از کاربران اندروید و iOS آن را تجربه کرده‌اند. چند روز پیش به علت تغییراتی در این بازی، گوگل و اپل تصمیم به حذف این بازی از فروشگاه‌های اپلیکیشن خود گرفتند و سازنده آن، «اپیک گیمز» در مقابل از اپل به علت سیاست‌هایش شکایت کرده است.

اپیک گیمز یکی از سازندگان بزرگ بازی در جهان است و نامی شناخته شده در دنیای بازی‌های موبایل محسوب می‌شود. در بخش عرضه دیجیتالی بازی‌ها، فروشگاه «استیم» که مالکیت آن در اختیار کمپانی «ولو» قرار دارد، حکمرانی می‌‌کند و کارمزد بالایی از سازندگان می‌گیرد. همین موضوع باعث شد که مدیرعامل اپیک گیمز، «تیم سوئینی» به دنبال راه اندازی یک فروشگاه با کارمزد پایینتری باشد.

این شرکت در سال ۲۰۱۸ فروشگاه دیجیتال بازی‌های ویدیویی خود با نام «اپیک گیمز استور» را راه‌اندازی کرد و موفقیت بالای بازی فورتنایت باعث شد که این سازنده بازی کنار ارائه اثر خود توسط فروشگاه‌های ویندوز و مک او اس، آن را از طریق فروشگاه خود نیز عرضه کند. این فروشگاه در مقایسه با استیم کارمزد پایینتری از سازندگان بازی دریافت می‌کند.

اپ استور، راه اصلی دسترسی به کاربران iOS

با وجود اینکه اپیک گیمز توانسته در سیستم عامل‌های ویندوز و مک او اس از پرداخت کارمزد به دیگر کمپانی‌ها جلوگیری کند، در دنیای موبایل موضوع کمی متفاوت است. اگر بخواهید نسخه موبایل بازی خود را در اختیار میلیون‌ها نفر در سراسر جهان قرار دهید، باید به سراغ فروشگاه‌های رسمی محبوبترین سیستم عامل‌های موبایل یعنی اپ استور iOS و پلی استور اندروید بروید، البته همانطور که سخنگوی گوگل گفته چندین فروشگاه برای سیستم عامل اندروید وجود دارد و اپیک می‌تواند خودش بازی را توزیع کند.

این فروشگاه‌های اپلیکیشن سیاست‌های مخصوص به خود را دارند و همانطور که می‌توان حدس زد، در قبال خدماتی که در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهند و اینکه توسط آن‌ها می‌توان برنامه‌ها و بازی‌ها را در اختیار میلیاردها کاربر قرار داد، کارمزدی از سازندگان دریافت می‌کنند. در صورتی که سازنده‌ای از این قوانین سرپیچی کند، با خطر حذف برنامه از این فروشگاه‌ها مواجه می‌شود.

فورتنایت

شکایت از اقدامات گوگل

با حذف این بازی از گوگل پلی، اپیک گیمز از سازنده اندروید شکایت کرد و در دادخواست خود به نگرانی‌ها پیرامون نسخه مخصوص بازی فورتنایت برای گوشی‌های وان پلاس پرداخته است. این بازی به صورت انحصاری روی گوشی‌های این کمپانی چینی با رفرش ریت ۹۰ هرتز اجرا می‌شود و حالا اپیک گیمز در پرونده خود ادعا کرده که گوگل از دسترسی به چنین ویژگی در صورت نصب بازی از جایی غیر از پلی استور، جلوگیری می‌کند.

به نظر می‌رسد علاوه بر وان پلاس، این موضوعی درباره گوشی‌های ال جی نیز صادق است و کاربران در خارج از کشور هند در صورت نصب بازی از منبعی غیر از گوگل پلی به چنین ویژگی دست پیدا نمی‌کنند. گوگل پس از حذف بازی از فروشگاه خود، در بیانیه‌ای به استقبال از مذاکره با اپیک و بازگرداندن بازی به پلی استور اشاره کرد.

کمپین اپیک گیمز علیه اپل

فورتنایت یکی از محبوبترین و پول‌‌سازترین بازی‌ها موبایل در حال حاضر است و اپیک گیمز نمی‌خواهد بخش بزرگی از این درآمد را در اختیار کمپانی‌های دیگر قرار دهد. این شرکت در بروزرسانی جدید فورتنایت امکان پرداخت مستقیم به اپیک بجای سیستم پرداخت درون برنامه‌ای اندروید و iOS را فراهم کرده است.

با توجه به مسائلی که در گذشته پیش آمده و همچنین جنجال‌های اخیر در رابطه با اپلیکیشن ایمیل Hey در سیستم عامل iOS، اپیک گیمز مسلما از حذف برنامه خود از فروشگاه‌های اپ استور و پلی استور اطلاع داشته، با این حال به نظر می‌رسد این کمپانی هدف دیگری را دنبال می‌کند چرا که یک کمپین بزرگ با هشتگ «FreeFortnite» راه‌اندازی کرده و یک ویدیوی تبلیغاتی نیز ساخته که در حقیقت ویدیوی تبلیغاتی اپل در سال ۱۹۸۴ است که در دنیای فورنتایت جریان دارد و این غول آمریکایی را به انحصار متهم می‌کند.

افزایش انتقادها از سیاست‌های اپل

اپل به علت سیاست‌های خود در اپ استور با انتقادهای شدیدی روبه‌رو شده و بسیاری آن را محکوم به انحصار می‌کنند. اپل باارزش‌ترین کمپانی در جهان محسوب می‌شود و اخیرا از شرکت نفتی «آرامکو» نیز پیشی گرفته، بنابراین هیچ شرکتی نمی‌تواند با آن رقابت کند و همچنین موضوع باعث شده که سیاست‌های خود را به توسعه‌دهندگان دیکته کند.

در حقیقت توسعه‌دهنده برای اینکه بتواند به یکی از بزرگترین پلتفرم‌های جهان دست پیدا کند و برنامه خود را در اختیار میلیون‌ها کاربر قرار دهد، مجبور است از سیاست‌های اپل پیروی کند، موضوعی که به مذاق بسیاری از کمپانی‌ها خوش نیامده و اخیرا شاهد انتقادهایی از سوی آن‌ها نیز هستیم که برای مثال می‌توان به مایکروسافت و اخیرا فیسبوک اشاره کرد که کارمزد ۳۰ درصدی را بسیار بالا می‌دانند.

افزایش فشارها روی اپل می‌تواند یک برگ برنده برای اپیک گیمز باشد و شروع یک کمپین بسیار بزرگ، می‌تواند انتقادهای عمومی از این غول فناوری آمریکایی را دوچندان کند. اپیک گیمز پا را از این فراتر گذاشته و با یک دادخواست ۶۲ صفحه‌ای، از اپل شکایت و این کمپانی را به رفتار ضد رقابتی و انحصاری متهم کرده است.

جنگ برای دفاع از حقوق سازنده و کاربر

مدیرعامل شرکت سازنده فورتنایت در چندین توییت اعلام کرده که اقدامات این شرکت به علت پول نیست، بلکه به دنبال آزادی‌های ابتدایی برای مصرف کننده و توسعه‌دهنده است:

«در ابتدایی‌ترین سطح ما برای آزادی مردمی که گوشی هوشمند خریده‌اند، می‌جنگیم. کاربران باید برای نصب برنامه از هر منبعی آزاد باشند و سازندگان نیز بتوانند از هر منبعی آن‌ها را توزیع کنند و در نهایت امکان تجارت مستقیم میان سازنده و مصرف کننده وجود داشته باشد. در حال حاضر سازندگان گوشی‌های هوشمند در انجام هر کاری آزاد هستند. تمام ما حقوقی داریم که برای دفاع از آن‌ها باید بجنگیم، حتی اگر این جنگ با کمپانی‌هایی مانند اپل باشد.»

دلیل اپیک گیمز هرچه باشد، به نظر می‌رسد در بهترین زمان حرکت خود را آغاز کرده و این احتمال وجود دارد که اپل مجبور به تغییر در سیاست‌های چندین ساله خود شود. در حالی که شاید هدف اصلی اپیک گیمز افزایش درآمد خود باشد، چنین اقدامی به نفع بسیاری از کسب و کارهای کوچک تمام خواهد شد، چرا که آن‌ها دیگر نیازی به پرداخت کارمزد بالا ندارند و با افزایش درآمد، شانس خود برای باقی ماندن در بازار را افزایش می‌دهند.

شکایت اپیک از اپل

باید منتظر باشیم و ببینیم این شکایت و همچنین انتقادهایی که روز‌به‌روز بر شمار آن‌ها افزوده می‌شود، می‌توانند اپل را متقاعد به تغییر کنند یا اینکه دیگر زور هیچ کسی به پولدارترین کمپانی جهان نمی‌رسد و باید به رفتارهای اپل مانند شکایت از استارتاپی با ۵ کارمند به علت شباهت لوگو عادت کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی