ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

۶ قدم حیاتی که قبل از راه‌اندازی استارتاپ باید بردارید

بسیاری تصور می‌کنند داشتن یک ایده درخشان برای راه‌اندازی استارتاپی موفق کافی است غافل از اینکه ایده خوب تنها قدم اول است اما جامعه عمل پوشاندن به آن نیاز به زمان، تلاش و پشتکار بسیار ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۴

بسیاری تصور می‌کنند داشتن یک ایده درخشان برای راه‌اندازی استارتاپی موفق کافی است غافل از اینکه ایده خوب تنها قدم اول است اما جامعه عمل پوشاندن به آن نیاز به زمان، تلاش و پشتکار بسیار زیادی دارد. هر گام اشتباهی در این مسیر تا زمانی که به سقوط منجر نشود تجربه‌ای ارزشمند خواهد بود اما کار هوشمندانه‌تر این است که از تجارب دیگران استفاده کنید. در ادامه مطلب ۶ توصیه برای راه‌اندازی استارتاپ مطرح شده که نتیجه سال‌ها تجربه است.

۱. دقیق برنامه‌ریزی کنید

بسیاری از ایده‌های ناب به خاطر ترس یا عدم اعتماد به نفس به فراموشی سپرده شده‌اند و برخی دیگر هم به خاطر انتقادهای مخرب اطرافیان کنار گذاشته شده‌اند. اگر ایده خوبی به سرتان زد برای اجرای آن برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید و به انتقادهای غیر سازنده توجه نکنید. بدین منظور باید نقشه راه واضحی برای نخستین مراحل کار تدوین کنید که در آن تمام شرایطی که ممکن است اوضاع طبق روال پیش نرود، پیش بینی شده باشد. هرچند ممکن است از برخی شرایط احتمالی غافل شوید اما با تهیه این نقشه برای روبرو شدن با آینده آمادگی بیشتری خواهید داشت.

۲. درباره نقاط ضعف و قوت رقبا مطالعه کنید

واضح است که باید بازاری که قصد ورود به آنرا دارید تجزیه و تحلیل کنید. در این مرحله جدای از نقاط ضعف رقبا باید نقاط قوت آنها را هم شناسایی کنید. در این شرایط می‌توانید روی بهبود همین نقاط قوت تمرکز کرده و از این طریق آنها را از میدان به در کنید. تصور کنید اگر در کنار آن بتوانید نقاط ضعف را هم پوشش دهید چه موفقیتی در انتظارتان خواهد بود.

۳. ایده‌ها را تا حد ممکن ساده کنید

تفکرات و ایده‌های مبهم و نامفهوم به طرح‌های کسب و کاری مبهم منجر می‌شوند که پیاده‌سازی آنها بسیار دشوار و حتی خطرناک خواهد بود. پیش از ‌راه‌اندازی استارتاپ نکات منفی بسیاری در ایده شما وجود دارد که تا زمان روشن نشدن کامل طرح پیدا کردن و حذفشان ناممکن است. بهترین راه برای غلبه براین مشکل این است که طرح را تا حد ممکن ساده کنید و سپس بر اساس هسته اصلی به آن پر و بال بدهید تا تمام جنبه‌های کاری در راستای هدف اصلی متمرکز باشند.

۴. خودآموزی را فراموش نکنید

از توصیه‌های دیگر کارآفرینان استفاده کنید. با استفاده از شبکه‌سازی می‌توان با کسانی ارتباط برقرار کنید که پیش از این از پس برخی چالش‌های استارتاپی بر آمده‌اند. هر موقع سوالی داشته باشید، کسی را دارید که به شما کمک کند. بدین منظور باید بخشی از فاز آماده‌سازی را صرف فراگیری آموزه‌های کارآفرینی کنید. قبل از تاسیس شرکت زمان زیادی را صرف مطالعه کتاب‌ها و نشریات بکنید، از اخبار غافل نشوید و با اطرافیان صحبت کنید.

۵. کارها را برون‌سپاری کنید

معمولا بودجه استارتاپ‌ها در اوایل شروع کار محدود است، بنابراین استخدام ثابت اعضای مورد نیاز عملا غیرممکن خواهد بود و نمی‌توان افراد متخصصی را با حقوقی مناسب جذب کرد. این موضوع را برای آینده در نظر داشته باشید و سعی کنید در ابتدای راه از نیروهای دورکار و پاره وقت بهره بگیرید. این روشی مناسب برای پیدا کردن و پرورش استعدادهایی در تجارت شما خواهد بود.

۶. اولویت خود را سوددهی قرار ندهید

تحلیل روزانه بازار فارکس

روی سوددهی سریع تمرکز نکنید، چون چنین اتفاقی نخواهد افتاد. چطور می‌توانید تصمیماتی منطقی بگیرید، وقتی که تمام انرژی و هدف شما با مسائل اقتصادی گره خورده؟ بدون شک نه به این معنا که کلا به درآمدزایی فکر نکنید، اما قبل از آنکه کار خودتان را آغاز نمایید، بایستی فداکاری کرده و مدلی تجاری طراحی کنید و برنامه‌هایی استراتژیک بریزید تا استارتاپ رشد کند. وقتی این موارد به درستی انجام شوند، پول هم می‌آید. همه کارآفرینان اشتباهاتی دارند اما کسانی که از اشتباهات خود درس می‌گیرند موفق‌ترین خواهند بود. لازم است کار درست را از همان ابتدا انجام دهید، در غیر این صورت استارتاپ شما حتی شاید فرصت راه اندازی هم نداشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی