ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

معرفی و بررسی خودرو

شاهکار مهندسی مکانیک؛ موتور T50 در عرض 0.3 ثانیه به دور 12.100 rpm می رسد

اولین نکته‌ای که توجه شما را به موتور T50 این ابرخودرو گوردن میوری، ساخت شرکت کازورث با نام GMA-Cosworth V12 جلب می‌کند هدرزهای تیتانیومی است که با یک خم ملایم رو به بالا بر روی این موتور ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۰

اولین نکته‌ای که توجه شما را به موتور T50 این ابرخودرو گوردن میوری، ساخت شرکت کازورث با نام GMA-Cosworth V12 جلب می‌کند هدرزهای تیتانیومی است که با یک خم ملایم رو به بالا بر روی این موتور کار شده‌اند.

دلیل اصلی استفاده از این مواد آن این است که عملا با کار شدن دیفیوزرهای عظیم در بخش پایینی بدنه فضایی برای کار کردن سیستم اگزوز به صورت معمول نبوده است و برای استفاده از 4 کاتالیست اجباری نیز فضای کافی وجود نداشته است.

موتور T50

نکته دیگر عدم استفاده از هرگونه تسمه رایج است چراکه این موتور از فن‌آوری جدید موسوم به استارت به کمک ژنراتور (ISG) بهره می‌برد که شامل یک موتور 48V با دور بسیار بالا است که وظیفه تامین قدرت فن کار شده در بخش انتهایی موتور و همینطور کمپرسور سیستم A/C را بر عهده دارد.

این موتور بدون استفاده از هرگونه سیستم پرخوران و هیبریدی توانسته 71 درصد از گشتاور را در دور 2500 rpm تولید کند.

میوری، سازنده موتور در ابتدا به دنبال یک موتور به حجم 3.3 لیتر بوده است اما مهندسین کازورث او را ترغیب به استفاده از یک موتور به حجم دقیق 3994 سی سی با عملکرد بسیار بالا می‌کنند.

این موتور مجهز به 4 سوپاپ بر روی هر سیلندر است و سیستم روغن کاری آن از نوع خشک و ضریب تراکم آن نیز به 14:1 می رسد که در حد اندازه موتورهای سوپربایک و یا موتورهای سابق فرمول یک است. پیش از این موتور، فراری 458 اسپشیاله چنین تراکم بالایی را در موتورهای تنفس طبیعی تجربه کرده بود.

این جواهر 178 کیلوگرمی توانایی تولید حداکثر قدرت 690 اسب بخار در صورت استفاده از حداکثر قدرت فن کار شده در بخش انتهایی را دارد.

موتور T50 استفاده شده در مک لارن F1 افسانه‌ای به عنوان سریع ترین خودروی قرن 20 با حجم 6.1 لیتر ساخت بخش M Power شرکت بی ام و توانایی رسیدن به حداکثر دور 8500 rpm را دارد که اختلاف زیادی با موتور جدید ساخت شرکت کازورث یعنی 12.100 rpm دارد.

در نتیجه این تغییرات، نسبت وزن به قدرت T50 حتی از مک لارن P1 GTR به عنوان یک مدل تولید محدود مسابقه‌ای نیز بهتر است.

این موتور از دور ایستا تا حداکثر دور را در عرض 0.3 ثانیه پر می‌کند که به معنای سرعت گرفتن موتور به ازای 28.400 rpm در هر ثانیه است. این سرعت واکنش به پدال گاز تا پیش از این در هیچ یک از خودروهای شهری مشاهده نشده است.

میل لنگ تنها 8.5 سانتی‌متر از کف خودرو بالاتر بوده و کازورث استفاده گسترده‌ای از تیتانیوم در این موتور کرده است به گونه‌ای که سوپاپ ها و شاتون از این ماده ارزشمند ساخته شده است. چرخ دنده های انتقال قدرت، چهار دریچه گاز جداگانه، سیستم زمان بندی متغیر برای ورودی و خروجی هوا و 12 کویل 12 ولتی جداگانه از دیگر مشخصات استثنایی این موتور است.

با این حال برای رسیدن به چنین سرعتی نیاز به استفاده از یک کلاچ اختصاصی ساخته شده از سیلیکون کربن و تیتانیوم سه لایه با اینرسی بسیار کم بوده است. همچنین محفظه این کلاچ نیز از تیتانیوم بهره برده است.

با این اوصاف به نظر می رسد که تجربه رانندگی با T50 بسیار متفاوت از سایر خودروهای اسپرت امروزی باشد و بتواند حس و حال رانندگی کاملا مکانیکی را به همراه ویژگی های یک خودرو سبک وزن مدرن را به صورت همزمان ارائه دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این ابر اتومبیل افسانه ای می توانید به این لینک مراجعه فرمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • فرشید یاری
    فرشید یاری | ۲۶ مرداد ۱۳۹۹

    ایول شیره شیر

  • fayyaz.saeed
    fayyaz.saeed | ۲۵ مرداد ۱۳۹۹

    واقعا دست مریزاد حاجی!
    خسته شدیم ازین همه مهندسی های تکراری و فاقد خلاقیت.

مطالب پیشنهادی