ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

بررسی نماد «مفاخر»: آنچه باید درباره سهم توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی بدانید

مفاخر نام نماد شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی، یکی از ۱۸ نماد گروه رایانه و فعالیت های وابسته در بازار دوم فرابورس ایران است. بورس با فرابورس، دو بازار جدا از هم است و شرکت ...

علی زمانی
نوشته شده توسط علی زمانی | ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۳

مفاخر نام نماد شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی، یکی از ۱۸ نماد گروه رایانه و فعالیت های وابسته در بازار دوم فرابورس ایران است. بورس با فرابورس، دو بازار جدا از هم است و شرکت ها تلاش دارند تا با افزایش شفافیت مالی و سود دهی، ارتقا پایه و بازار پیدا کنند. در ادامه سلسله گفتارهای بررسی نمادهای گروه رایانه در بورس، این مطلب ، مروری دارد بر مفاخر.

مفاخر، طراحی تولید و مونتاژ، خرید و فروش، واردات و صادرات، تدارک ارائه خدمات پشتیبانی و بهره برداری از تمامی زیرساخت‌های شبکه‌های کامپیوتری، انواع سخت افزار و تمامی تجهیزات رایانه و بانکی و دستگاه های جانبی رایانه‌ای، تهیه، تولید و پشتیبانی نرم افزار و هرنوع فعالیت اقتصادی مالی و تجاری مجاز در زمینه موضوع فعالیت شرکت در داخل و یا خارج از کشور، طراحی تولید و پشتیبانی نرم افزارهای رایانه‌ا‌ی را بر عهده دارد.

برای اطلاع از فعالیت های شرکت توسعه  فناوری اطلاعات خوارزمی به سایت شرکت در نشانی KHARAZMICO.com مراجعه کنید.

تابلوخوانی مفاخر

یکی از موضوعات مهمی که همواره در سلسله گفتارهای بورسی دیجیاتو بر آن تاکید داشته و این جا نیز یادآوری می کنیم، اهمیت توجه به تکنیک‌های تابلوخوانی است. چون در بورس ایران با ۲ مبحث دامنه نوسان و حجم مبنا روبرو هستیم و عمق بازار کم و اکثر سهامداران، کم تحمل و با نگاه کوتاه مدتی در بازار حضور دارند، لذا بررسی و رصد درست تابلو معاملاتی سهام در سامانه tsetmc.com اهمیت فوق العاده دارد.

مفاخر
تابلو معاملاتی سهم شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی (مفاخر) در ۲۶ مرداد ۱۳۹۹

در تابلوخوانی یک سهم، می‌توان کد به کد حقوقی ها، اضافه کم شدن سهام سهامداران عمده، تغییر معنی دار افزایش یا کاهش حجم معاملات، جدول حجم قیمت، ریز  معاملات و هم‌چنین رفتار بازیگردان را بررسی کرد. همه این‌ها موضوعات مهمی برای سهامداران کوتاه مدتی و میان مدتی است.

همان‌طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، مفاخر، دارای  ۱۷۰  میلیون قطعه سهم در مرداد ماه ۹۹ بود. ۱ میلیون و ۲۲۸ هزار سهم، حجم مبنا دارد و میانگین حجم ماهانه ۲ میلیون و ۲۱۱ هزار سهمی را ثبت کرده است. در ۲۶ مرداد ۹۸ قیمت هر سهم  مفاخر، ۶۵۵ تومان بوده که با حدود ۸۰۰ درصد افزایش به رقم ۵۴۴۰ تومان افزایش یافت. در زمان بررسی این گفتار، میزان EPS مفاخر ۷۱۶ و P/E نیز ۷۴ بود. همیشه تکنیکال مفاخر را با تکنیکال شاخص گروه رایانه تطبیق دهید.

سود و زیان مفاخر در تابستان ۹۹

طبق گزارش توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی (مفاخر) مربوط به فعالیت ماهانه دوره ۱ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۰۴/۳۱ در
سال مالی منتهی به: ۱۳۹۹/۱۲/۳۰، شاهد افزایش ۷.۰۱ درصدی فروش تیر ۱۳۹۹ در مقایسه با ماه خرداد ۹۹ و رشد ۳۷.۲۶ درصدی فروش تیر ۱۳۹۹ در مقایسه با تیر ۱۳۹۸ هستیم. هم‌چنین رشد ۵۴.۱۹ درصدی فروش ۴ ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۸ حاصل ده است.

یکی از  شرکت‌های تابعه مفاخر، شرکت راهکارهای فناوری غزال دامون است. در صورت‌های مالی حسابرسی شده مربوط به سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۸، شاهد افزایش ۲۲ درصدی زیان عملیاتی ۱۲ ماهه نود و هشت در مقایسه با دوره مشابه سال قبل هستیم.

بر اساس تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه دوره ۱۲ ماهه منتهی به۲۹ اسفند ۹۸ که ۱۵ مرداد ماه منتشر شد، سود(زیان) خالص هر سهم مفاخر ، ۳۶۸ ریال اعلام شد. امسال مفاخر هیچ سود نقدی تقسیم نکرد. سود (زیان) انباشته پایان دوره مفاخر قبل از مجمع سال جاری، ۴۶۴ میلیون ریال بود. با سرمایه ۱۷۰,۰۰۰ میلیون ریال، تناسب سود انباشته پایان دوره مفاخر به سرمایه : ۰.۲۷% است.

سهامداران عمده مفاخر

ترکیب سهامداران عمده، از موضوعاتی است که در تابلوخوانی می توان هر روز رصد کرد. سهامداران عمده خوش نام در سهام بورسی و فرابورسی، می‌تواند در جذب سهامداران تازه نفس و سرمایه گذاران جدید، نقش موثری ایفا کند. چون برخی از سهامداران عمده در بورس، خوش نام تلقی می‌شوند. نقش سهامدار عمده در هدایت قیمتی سهم، موضوعی است که در نظر سهامدار خرد، همواره مورد توجه بوده و به آن اهمیت می دهد.

۳ تن از سهامداران بالای ۱ درصد مفاخر در زمان بررسی این گفتار (۲۶ مرداد۹۹)،  شخص حقیقی بوده و ۴ سهامدار  عمده دیگر مفاخر به شرح زیر است:

  • شرکت سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات مالک ۵۰ درصد
  • شرکت گروه سرمایه گذاری آتیه دماوند (سهامی عام) مالک ۶.۸۹ درصد
  • شرکت توسعه اقتصادی آرین (سهامی عام) مالک ۲.۳۳ درصد
  • شرکت سرمایه گذاری خوارزمی (سهامی عام) مالک ۲.۱۴ درصد
  • ۳ شخص حقیقی در مرداد ۹۹ مالک ۳.۳۴ درصد کل سهم

شرکت سرمایه گذاری خوارزمی مثل بعضی از شرکت‌های سرمایه گذاری بزرگ ایران (وغدیر-شستا-صبا)، سهامدار برخی از سهام بورس ایران نیز محسوب می‌شود. شرکت سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات، صرفا سهامدار مفاخر است و سهم دیگری به عنوان سهامدار عمده این سهم، در پرتفوی خود ندارد.

سهامدار عمده مفاخر، صاحب سهام شرکت هایی چون: بانک صادرات (۲.۹ درصد)، بانک پاسارگاد (۱.۲  درصد)، کارت اعتباری ایران کیش (۱۵.۷ درصد)، داروسازی سینا (۴۶ درصد)، بیمه سرمد (۹.۷ درصد)، گروه بهمن (۱.۳ درصد)، پتروشیمی خارک (۱ درصد)، پتروشیمی فناوران (۲.۴۴ درصد)، سیمان سفید نی ریز (۱۶.۹ درصد).

مفاخر
تصویر سابقه معاملاتی نماد مفاخر در خرداد و تیر ۱۳۹۹

در عکس بالا که نمونه‌ای از سوابق معاملاتی مفاخر است، سابقه معاملاتی نماد مفاخر از ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ تا ۲۳ تیر ۱۳۹۹ نشان می دهد. همواره حجم معاملاتی را در تابلو سهم، بررسی  کنید. افزایش حجم معاملاتی یا کاهش حجم معاملاتی، می تواند سیگنال هایی مبنی بر افزایش قیمت سهم در میان مدت باشد.

در ۲۵ خرداد ۹۹، ۶.۵ میلیون سهم مفاخر معامله شده و قیمت از ۴۸۴۰ تومان تا ۵۳۰۰ افزایش یافته و پس از آن شاهد کاهش حجم معاملات و کاهش قیمت بودیم. منفی ۵ های مکرر در مفاخر  و ۲ مثبت ۵، نشانه‌هایی از اتفاقاتی است که تابلوخوان‌ها به آن توجه دارند.

شما به عنوان سهامدار این شرکت، باید در جریان ورود و خروج های حقوقی و کد به کدهای روزانه قرار بگیرید. افزایش حجم معاملات در یک سهم، می‌تواند نشانه‌ای از اصلاح و آغاز روند صعودی یک سهم باشد.

معمولا در زمان‌هایی که حجم معاملات به طرز قابل توجهی از میانگین ماهانه بیش‌تر باشد، می‌توان به حرکت صعودی اطمینان پیدا کرد. اگرچه یکی از شروط صعود، افزایش حجم معاملات است. پس باید به حجم معاملات دقت کنید. حجم معاملات در سامانه tsetmc.com را در بخش سابقه مشاهده کنید که در عکس بالا ارائه شده است.

مفاخر در فهرست ۱۰ نماد پربازده بورس ایران در ۱۰ روز اول سال ۱۳۹۹ بود. این سهم در ۱۰ روز معاملاتی اول سال جهش تولید، بیش از ۵۵ درصد رشد قیمتی داشت. مفاخر از زمان حضور در فرابورس، افزایش سرمایه نداشته است. لذا کاندید افزایش سرمایه از سال ۱۴۰۰ شمسی به بعد است.

مفاخر در کدال

حتما هر سهمی که در پرتفو دارید، گزارشات کدال آن را رصد کنید. اگر درک درستی از بنیادی سهام ندارید و قابلیت تفسیر صورت‌های مالی و گزارش مجامع ندارید، از صاحب نظران و بنیادی کارها استفاده کنید.

در این لینک، می توانید به صورت های مالی مفاخر دسترسی داشته باشید. گزارش افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف و ب، گزارش مجامع، صورت‌های مالی تلفیقی و هم چنین آگهی‌های تقسیم سود و افزایش سرمایه احتمالی مفاخر، همه در سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران در دسترس است.

اگر سهامدار مفاخر هستید، نگاه شما با رعایت حد ضرر، بلند مدتی باشد و از سهامداری با مفاخر و دیگر سهام گروه رایانه استفاده کنید. بورس، نوسانات زیادی دارد، لذا سعی کنید با پول مازاد وارد شوید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی