ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پرتاب فضاپیمای یدک کش MEV-2 با راکت آریان ۵ [تماشا کنید]

یک یدک‌کش فضایی جدید، «MEV-2» که دومین فضاپیما با امکان افزایش طول عمر ماهواره‌ها محسوب می‌شود به همراه دو ماهواره‌ دیگر توسط راکت «آریان ۵» به فضا فرستاده شدند. این راکت که از فرانسه پرتاب ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۰

یک یدک‌کش فضایی جدید، «MEV-2» که دومین فضاپیما با امکان افزایش طول عمر ماهواره‌ها محسوب می‌شود به همراه دو ماهواره‌ دیگر توسط راکت «آریان ۵» به فضا فرستاده شدند.

این راکت که از فرانسه پرتاب شده، فضاپیمای «Mission Extension Vehicle-2» یا MEV-2 را حمل می‌کند که وظیفه آن، قرار دادن ماهواره اینتل‌ست در مدار بالاتر است. در این ماموریت علاوه بر این وسیله، دو ماهواره ارتباطات پهن باند نیز وجود داشته‌اند. این ماموریت برای ۷ مرداد ماه برنامه‌ریزی شده بود، اما در آن تاخیر به وجود آمد.

این تاخیر باعث بررسی‌های فنی بیشتر درباره سیستم پرتاب دوگانه آریان ۵ شد. وضعیت بد جوی در پرتاب این راکت تاخیر چند دقیقه‌ای ایجاد کرد، اما در نهایت با موفقیت به سمت فضا ارسال شد. MEV-2 چندین ماموریت برای ماهواره اینتل‌ست انجام خواهد داد. اولین ماموریت، «MEV-1» در اوایل سال جاری میلادی با موفقیت به ماهواره اینتل‌ست ۹۰۱ متصل و تبدیل به اولین ماموریت در نوع خود شد.

هدف از انجام این ماموریت‌ها، تعمیر و فعالیت مجدد ماهواره‌های قدیمی بجای ارسال ماهواره‌های جدید برای جایگزینی است که هزینه کمتری برای کمپانی‌ها در پی دارد. ماهواره اینتل‌ست ۹۰۱ ماه آوریل فعالیت خود را دوباره به صورت کامل آغاز کرد. MEV-2 برای اتصال به ماهواره‌ اینتل‌ست 1002/IS-1002 که در سال ۲۰۰۴ راه‌اندازی شد، پرتاب شده و انتظار می‌رود اوایل سال آینده میلادی ماموریت خود را آغاز کند.

این فضاپیما به سیستم رانش و منبع سوخت مجهز شده تا بتواند گردش ماهواره IS-1002 را کنترل کند و آن را به مدار زمین ثابت بازگرداند تا دوره مداری ماهواره با سرعت چرخش زمین مطابقت پیدا کند. در صورتی که ماموریت طبق برنامه پیش برود، MEV-2 از این ماهواره جدا شده و آماده ماموریت‌های بعدی می‌شود.

علاوه بر این فضاپیما، راکت آریان ۵ حاوی دو سرویس مخبراتی نیز بود. یکی از آن‌ها «Galaxy 30» نام دارد که جایگزین ماهواره قدیمی اینتل‌ست می‌شود و امکان پخش محتوا با کیفیت فوق‌العاده بالا را برای کاربران فراهم می‌کند. دومین ماهواره با نام «BSAT-4b» که توسط شرکت «Maxar» تولید شده، برای یک شرکت ژاپنی توسط این موشک راهی فضا شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی