ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بیانیه صبا ایده در توضیح پایان فعالیت لنزور: جایگاه شبکه اجتماعی در ایران مشخص نیست

صبا ایده، مالک مجموعه‌های آپارات، فیلیمو و البته شبکه اجتماعی لنزور که چندی پیش به طور رسمی اعلام شد تا پایان مرداد ماه به فعالیتش پایان می‌دهد، بیانیه‌ای در مورد چرایی پایان یافتن فعالیت لنزور ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۵

صبا ایده، مالک مجموعه‌های آپارات، فیلیمو و البته شبکه اجتماعی لنزور که چندی پیش به طور رسمی اعلام شد تا پایان مرداد ماه به فعالیتش پایان می‌دهد، بیانیه‌ای در مورد چرایی پایان یافتن فعالیت لنزور منتشر کرده است. این شرکت در بیانیه خود نظرات متنوع ارکان و متولیان مختلف فرهنگی کشور و مشخص نبودن جایگاه شبکه اجتماعی در ایران از دلایل تعطیلی لنزور عنوان کرده است.

در این بیانیه اعلام شده که لنزور، در سال ۱۳۹۲ و با هدف توسعه یک شبکه‌های اجتماعی عکس محور توسط هلدینگ صبا ایده، فعالیت خود را آغاز کرد. حالا در پایان مرداد ۹۹ و با گذشت هفت سال از شروع به کار، بحران‌‏ها و مشکلات مختلف لنزور که از ابتدا وجود داشت، صبا ایده را به تصمیم برای پایان فعالیت این پلتفرم رساند. دلایلی که صبا ایده در بیانیه خود از آنها صحبت به میان آورده، این موارد هستند:

۱- مشخص نبودن جایگاه شبکه‌های اجتماعی و حدود مسئولیت سرویس‏ دهندگان در ایران و همچنین عدم پشتیبانی حقوقی (عملی و نه تئوریک) از اینگونه خدمات.

۲-معین نبودن خطوط قرمز‏ فرهنگی و سرگردانی مدیران اینگونه شبکه‌های اجتماعی نسبت به نظرات متنوع و بعضا سلیقه‌ای ارکان و متولیان مختلف فرهنگ کشور که تا به امروز هم ادامه دارد.

یک سال پیش «محمد جواد شکوری مقدم» مدیر عامل هلدینگ صبا ایده درباره مشکلات و چالش‌های بر سر راه این شبکه اجتماعی عکس محور با دیجیاتو گفتگو کرده بود:

««فیسبوک در اواسط سال ۲۰۱۲ اینستاگرام را خرید و ما در انتهای سال ۲۰۱۲ لنزور را به شکل کامل راه‌اندازی کرده‌ بودیم؛ پلتفرمی که در زمان کوتاهی موفق شد ۳۰۰ هزار کاربر جذب کند و روزی ۱۲ هزار تصویر نیز در آن بارگذاری می‌شد. در آن زمان هنوز اینستاگرام در کشور شناخته نشده بود ولی مسئله اینجاست که به مرور زمان، به‌دلیل فیلترینگ سخت‌گیرانه بر محتوای سرویس لنزور، بسیاری از کاربران این پلتفرم سرخورده شدند و پس از یک‌سال و نیم، اینستاگرام با پلتفرمی قوی‌تر و البته محتوای آزادانه که به سلیقه مردم هم نزدیک‌تر بود، توانست مخاطبان بسیاری در کشور ما پیدا کند. همین مسئله باعث شد تا ما سرمایه‌گذاری روی لنزور و توسعه این محصول را متوقف کنیم.»

صبا ایده در انتهای بیانیه خود اعلام کرده که «گسترش و توسعه شبکه های اجتماعی در هر کشوری پیش از هر دغدغه فنی و زیرساختی نیازمند تعیین تکلیف شفاف و عملی دو محور فوق است.» این هلدینگ در نهایت ابزار امیدواری کرده که «با رفع موانع فوق و اعتماد به بخش خصوصی در آینده شاهد ظهور و بروز شبکه های اجتماعی موفقی توسط جوانان این مرز و بوم مانند دیگر کشورها باشیم.»

شایان ذکر است هلدینگ صبا ایده چندی پیش قصد تعطیلی محصول دیگر خود یعنی پلتفرم «کلوب» را داشت که در نهایت پس از اعتراض کاربران این پلتفرم، سهام خود را در این مجموعه به شرکت دیگری فروخت و کلوب به حیات خود ادامه داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (23 مورد)
  • imaliw
    imaliw | ۳۰ مرداد ۱۳۹۹

    تا وقتی بخوایین ذهن مردم رو کنترل کنید محکوم به شکستین شون حکو مته که باید طبق ذهن مردم تغییر کنه هیچ جای دنیا شیلترینگ کارساز نیست

  • gramophon music
    gramophon music | ۲۷ مرداد ۱۳۹۹

    منم بودم میبستمش الان فکر کردن پیش خودشون فردا حتی اگر لنزور هم موفق بشه اینا که نمیزارن کاربرا هر عکسی رو بزارن و زده میشن والا چهار نفر نشستن هر چی تو وب میزاری دستور میدن پاک کن این که نشد
    همین الان بیشتر سایتامون درگیر این موضوع هستن هر چی میزارن ایمیل میاد اینو پاکش کن ائنو پاکش کن اصلا معلوم نیست کی هستن ولی بدون شک ادم های متخصصی نیستن
    دیگه گذشت اون زمان الان عصر گردش ازاد اطلاعاته
    بزارید محتوا گردش داشته باشه
    خوب همین دخالت های که روی محتوا وبسایت ها هست فردا همین دخالت ها میاد توی پیام رسان ها
    یه گروه دوطلبانه ای یه گوشه ای جمع میشن دستور میدن اینو پاک کن اونو پاک کن پیام رسان های ایرانی هم اگر قراره پیام رسان ایرانی شکل بگیره نباید این دخالت ها و حذف کردن ها وجود داشته باشه باید براش قانون جدا نوشته بشه اگر قراره دخالت کنید پیام رسان ها رو جمعش کنید چون مردم یک عمره تو اینستا و تلگرام ازاد هستن و محتوا دلخواهشون رو میزارن تو کتشون نمیره این کارا هر چی بزارن پاک کنید

  • molavy
    molavy | ۲۷ مرداد ۱۳۹۹

    نمیدونم چرا سرویس زیر نویس فارسی آپارات رو راه نمی‌ن ازن جای این حرف ها

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی