ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش عملکرد دیوار در سال گذشته: میزبانی از ۹۸ میلیون آگهی و۴۴۷ هزار کسب‌و‌کار

دیوار در گزارش عملکردی که از پلتفرم خود در سال ۹۸ منتشر کرده، گفته که این پلتفرم با ۷۹۵ پرسنل (اشتغالزایی مستقیم) در سال گذشته میزبان ۹۸ میلیون آگهی از سوی کاربرانش بوده است. همچنین ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۱

دیوار در گزارش عملکردی که از پلتفرم خود در سال ۹۸ منتشر کرده، گفته که این پلتفرم با ۷۹۵ پرسنل (اشتغالزایی مستقیم) در سال گذشته میزبان ۹۸ میلیون آگهی از سوی کاربرانش بوده است. همچنین ۴۴۷ هزار کسب و کار فعال در این بستر مشغول به فعالیت هستند و این آمار روز به روز در حال رشد است. در ادامه‌ی این گزارش نگاهی داریم به عملکرد کلی و آمارهای منتشر شده از سوی دیوار.

دیوارِ محبوب‌ترین بخش‌های آگهی‌ها

در این گزارش ذکر شده که پلتفرم دیوار تنها در بخش خودرو ۹.۶ میلیون آگهی داشته و از این حیث محبوب‌ترین شاخه آگهی به حساب می‌آید. همچنین اعلام شده که ۱۹.۳ درصد معاملات بازار خودروی تهران از طریق این بستر رخ داده است. گفتنیست دیوار برای محبوب‌ترین شاخه آگهی خود اقدامات مضاعفی نظیر راه‌اندازی بخش کارنامه (کارشناسی در محل خودرو) و ایجاد پنل نمایشگاهی خودرو را پیاده‌سازی کرده است.

اجاره مسکن از دیگر شاخه‌های آگهی محبوب این پلتفرم درج آگهی آنلاین است و آنطور که دیوار در گزارش خود ذکر کرده، ۹۶ درصد سهم آگهی‌های آنلاین مسکن متعلق به دیوار است و این آمار، دیوار را بازیگر نخست حوزه معاملات آنلاین مسکن می‌سازد. همچنین بر اساس آماری که مربوط به تابستان سال ۹۸ و متعلق به تهران است، ۲۲.۲ درصد معاملات انجام شده در پایتخت از طریق بستر دیوار صورت گرفته است.

پس از وسایل نقلیه و املاک، لوازم مربوط به خانه بیشترین تعداد آگهی‌ها را شکل می‌دهند و کمترین آگهی‌های درج شده در این وبسایت به شاخه «اجتماعی» برمی‌گردد. همچنین باید گفت در بخش استخدام و کاریابی دیوار در سال گذشته ۱ میلیون و ۱۵۵ هزار و ۳۳۸ آگهی منتشر شده که همین میزان آگهی بیشترین بازدید میانگین روزانه را در تمامی بخش‌ها به ارمغان آورده است؛ در واقع آگهی‌های بخش استخدام و کاریابی روزانه به طور میانگین ۱۳۱۷ بار دیده می‌شوند.

دیوار در سال ۹۸ به ۲۰ میلیون نصب فعال رسید. دیوار همچنین ۳۵ میلیون کاربر فعال دارد که این رقم معادل جمعیت پنج کشور سوئد، سوئیس، دانمارک، فنلاند و نروژ با یکدیگر است.  ناگفته نماند از این تعداد کاربر فعال، ۱۳.۳ میلیون کاربر به عنوان کاربر ثبت شده حقیقی یاد می‌شود که در واقع کاربرانی هستند که با یک شماره تماس یکتا اقدام به ثبت آگهی کرده‌اند.

دیوارِ وقایع سال ۹۸

اتفاق‌هایی که در سال ۹۸ برای دیوار رخ داد در رشد این کسب‌وکار بی‌تاثیر نبوده، به عنوان مثال اضافه شدن حالت تاریک و دسترسی پذیری برای نابینایان در اپلیکیشن اندروید دیوار در بهار سال گذشته رخ داد و پس از آن آی‌هوم به تیم دیوار پیوست.

در همان روزهای همکاری آی‌هوم و دیوار، از خدمات «کارنامه» رونمایی شد و سپس پنل ویژه آگهی‌های مسکن بهره‌برداری شد. همچنین در اواخر سال گذشته آگهی‌های مربوط به الکل و ژل ضدعفونی کننده و ماسک از روی دیوار برداشته شد تا در مقابل گرانفروشی این اقلام مبارزه‌ای صورت بگیرد و در همین راستا، آگهی‌های اقامتگاه‌ها نیز به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا از این پلتفرم حذف شد.

دیوارِ آمار آگهی‌ها

همانطور که از تیتر این مطلب برمی‌آید، بیش از ۹۸ میلیون آگهی (به طور دقیق ۹۸ میلیون و ۷۵۴ هزار عدد) در سال گذشته منتشر شده که بر اساس آن می‌توان گفت روزانه ۲۷۰ هزار آگهی در این پلتفرم ثبت شده است. این رقم معدل رشدی ۳۷ درصدی نسبت به سال گذشته برای دیوار به حساب می‌آید چرا که سال گذشته تعداد آگهی‌ها ۷۲ میلیون و سال قبل از آن (۹۶) ۶۰ میلیون آگهی میزبان پلتفرم دیوار بودند. برای اینکه حجم این تعداد از آگهی را بیشتر درک کنیم، دیوار در گزارش خود مثال جالبی ارائه کرده است. در واقع اگر این تعداد آگهی را روی کاغذ در نظر بگیریم و آنها را روی هم بچینیم، به یک ارتفاع ۵۹۲ متری می‌رسیم که نزدیک ۱۶۰ متر از برج میلاد بلندتر است.

پر آگهی‌ترین ماه سال گذشته برای دیوار مانند سالهای گذشته به بهمن ماه اختصاص یافته است که بیش از ۱۴ میلیون آگهی در این ماه ثبت شده است. در بخش آمار و ارقام آگهی‌ها مربوط به ۱۴ بهمن ماه سال گذشته است که بیشترین آگهی‌های منتشر شده در یک روز را به خود اختصاص داده است. ماه‌های اردیبهشت و دی به ترتیب دوم و سوم از منظر تعداد آگهی منتشر شده هستند و سال گذشته اسفندماه به خاطر شیوع ویروس کرونا، آگهی‌های کمتری نسبت به سال گذشته به خود اختصاص داد.

دیوارِ کاربران

دیوار از آن دسته پلتفرم‌هایی است که اپلیکیشن بسیار بسیار محبوب‌تری بین کاربران دارد تا یک وبسایت. این ادعا از منظر آماری نیز قابل اثبات است به طوری که بیش از ۹۴ درصد بازدیدها از طریق اپلیکیشن صورت گرفته و الباقی بازدیدها از سمت سایت این مجموعه رخ داده است.

با اینکه در هیچ بخشی از سامانه دیوار سن و جنسیت کاربران پرسیده نمی‌شود اما این اپلیکیشن از طریق ابزارهای دیجیتال مارکتینگ توانسته به یک آمار تقریبی از سن و جنسیت اعضای خود برسد که آن را در گزارش عملکرد سال ۹۸ منتشر ساخته است. بر این اساس ۶۵ درصد کاربران را مردان تشکیل می‌دهند و ۳۵ درصد کاربران را زنان. افراد بین ۲۵ تا ۳۴ سال بیشترین کاربران دیوار هستند و پس از آن ۳۵ تا ۴۴ ساله‌ها کاربران فعال دیوار را شکل می‌دهند. کمترین جمعیت کاربران نیز سنی معادل ۵۵ سال به بالا دارند.

اما توزیع کاربران دیوار در نقاط مختلف جغرافیایی کشور چگونه است؟ دیوار در گزارش خود اعلام کرده که بیشترین کاربران این پلتفرم ساکن تهران هستند (با جمعیتی ۴ میلیون و ۷۴ هزار و ۴۷۶ نفری). پس از آن خراسان رضوی بیشترین کاربران دیوار را در اختیار دارد (با جمعیت ۱ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۷۳۴ نفری) و در نهایت اصفهانی‌ها بیشترین کاربران این سایت هستند (با جمعیتی ۹۹۶ هزار و ۶۳ نفری.) کمترین جمعیت نیز متعلق به استان چهارمحال و بختیاری است که ۸۹ هزار و ۹۲۲ کاربر فعال در پلتفرم دیوار دارد.

دیوارِ کسب‌وکارها

کسب‌وکارهای فعال در هر دسته دیوار نیز در گزارش سال ۹۸ این پلتفرم مشخص شده است. همانطور که گفته شد ۴۴۷ هزار و ۲۷ هزار کسب و کار فعال در این پلتفرم مشغول به کار هستند که یک سوم آگهی‌ها متعلق به آنها بوده است. بیشترین کسب‌وکارهای فعال در زمینه املاک،مربوط به خانه و خدمات مشغول هستند و کمترین آنها نیز به بخش استخدام و کاریابی تعلق دارد.

از منظر توزیع استانی کسب‌وکارها نیز همچون بخش جمعیت کاربران دیوار، با آماری نسبتا مشابه روبرو هستیم. بیشترین کسب‌وکارهای فعال در تهران هستند (۱۳۷ هزار و ۲۰۸ مورد) و سپس خراسان رضوی (با ۴۶ هزار و ۸۰۴ مورد). اما رتبه سوم در این بخش متعلق به استان خوزستان است که ۲۷ هزار و ۸۵۹ کسب‌وکار در این استان در سامانه دیوار مشغول هستند. کمترین کسب‌وکارهای فعال در دیوار نیز با ۹۶۹ مورد در استان سمنان قرار دارند.

این تعداد کسب‌وکار حاضر در پلتفرم دیوار کارآفرینی بزرگی را شکل می‌دهند. در واقع دیوار توانسته با حذف واسطه‌ها کار را برای کسب‌وکارها آسان‌تر کند و دست آنها را برای اشتغال در فضای آنلاین باز بگذارد. باید گفت در تمام ایران ۱۰۰ هزار سوپرمارکت بزرگ و کوچک وجود دارد اما در پلتفرم دیوار، بیش از ۴ برابر این تعداد کسب‌وکار آنلاین فعالیت دارند.

نباید فراموش کرد که شروع یک کسب و کار در ایران به طور مستقل یک روند طولانی را دارد که حداقل ۷۲ روز طول می‌کشد و ۱.۲ درصد درآمد سرانه هزینه‌بر است. با این حساب اگر فقط نیمی از ۴۴۷ هزار کارآفرین فعال دیوار بدون طی کردن مراحل اداری موفق به تجارت خود شده باشد، دیوار در سال گذشته باعث صرفه جویی ۱۴ میلیون دلاری برای کلیه کسب‌وکارها شده است.

دیوارِ سرمایه‌ها

همچنین دیوار می‌گوید که موجب کاهش ریسک سرمایه نیز شده است. در یک سال گذشته ارزش کل لوازم مربوط به خانه که در دیوار فروش رفته معادل ۱۷۰۰ میلیارد تومان بوده که افزایش ۱۴۳ درصدی مبادلات نشان دهنده کاهش ریسک سرمایه و در نتیجه اعتماد بیشتر افراد برای مبادله در این سایت است. خاطرنشان می‌شود که دیوار اولین کسب و کار اینترنتی است که به سامانه شاهکار متصل شده و ثبت کالاهای حساس را بدون احراز هویت غیرممکن ساخته است تا امکان اخلال در بازار و سودجویی را به حداقل برساند. در واقع این شفافیت باعث شده امکان ثبت آگهی غیر واقعی بسیار کم شود و در نتیجه ریسک سرمایه کاربران کاهش پیدا کند.

دیوارِ مشتریان

دیوار در بخش پشتیبانی مشتریان خود نیز در سال ۹۸ مجموعا ۱ میلیون و ۸۲ هزار و ۴۲۴ تماس را پاسخگو بوده است. تقریبا به طور روزانه ۳۳۸۱ تماس در روز از سوی مردم به پشتیبانی دیوار برقرار می‌شود و سال گذشته، نوزدهم خرداد ماه بیشترین تعداد این تماسها (۱۲ هزار و ۳۱۹ مورد) برقرار شده است. ناگفته نماند ۷۲ درصد تماس‌های ورودی دیوار نهایتا یک انتظار ۲۰ ثانیه‌ای برای پاسخگویی را می‌طلبد.

دیوارِ نظارت

دیوار در گزارش خود درباره نحوه نظارت بر آگهی‌ها نیز مطالبی را منتشر کرده که حائز اهمیت است. در این گزارش آمده که روزانه ۱۱۷ هزار «رد» می‌شوند و به طور کلی ۷۶.۸۳ درصد آگهی‌های سال گذشته مجوز انتشار در دیوار را دریافت کرده‌اند.باید گفت در طور روز ۵۰۰ هزار آگهی بررسی می‌شوند.

به طور میانگین روزانه ۵۰۰ هزار آگهی در دیوار بررسی می‌شود و از این تعداد مقدار زیادی رد می‌شوند. اگر بخواهیم نگاهی به چرخه یک هفته‌ای ثبت و بررسی و رد شدن آگهی‌ها داشته باشیم، می‌توان گفت در طول یک هفته بیشترین آگهی‌های رد شده به خدمات غیرمجاز بودن کالا یا خدمات اگهی رد می‌شوند. ۱۰ هزار مورد از آگهی‌ها نیز به خاطر دستور پلیس امنیت اخلاقی در دیوار ثبت نمی‌شود و ۴۸۰۰ مورد به دستور سازمان محیط زیست اجازه انتشار در دیوار را ندارند. ۳۰۰۰ مورد از آگهی‌ها به دستور کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه رد می‌شوند و ۲۰۰۰ مورد نیز به دستور مراجع قضایی امکان ثبت در دیوار را پیدا نمی‌کنند.

دیوار روی چت‌های داخل این سامانه نیز نظارت دارد تا بتواند امنیت کاربران را تامین کند. این گزارش اعلام کرده که ۳۰۰ هزار چت در ماه از طریق دیوار بین کاربران انجام می‌شود و ۲۰ هزار کاربر در ماه به خاطر رفتار ناهنجار اجازه چت کردنشان برای مدتی سلب می‌شود. همچنین ۱۴ هزار کاربر در ماه به طور کلی از چت کردن محروم خواهند شد.

دیوارِ محافظ محیط زیست

دیوار برای اثبات اینکه چطور روی کاهش مصرف آب نقش داشته مثال جالب توجهی را در این گزارش منتشر ساخته است: «خرید یک جرم کفش چرم دست دوم به جای یک مدل نو می‌تواند از مصرف هشت هزار لیتر آب صرفه‌جویی کند. اگر علاوه بر این کفش، یک شلوار جین دست دوم و یک پیراهن نخی هم خریداری شود، مانع مصرف دوازده هزار و ۱۰۰ لیتر آب شده‌ایم. اگر آبی که برای تولید همه اشیایی که در روز با آنها سر و کار داریم را یکجا جمع کنیم، خواهیم دید که یک دریاچه را مصرف کرده‌ایم.»

همچنین دیوار در کاهش زباله نیز نقش بسزایی داشته و برای اثبات این ادعا کافیست به مثالهایی که در این گزارش آورده شده توجه بیشتری داشت. به عنوان مثال در سال گذشته ۸۹۰ هزار وسیله الکترونیکی (به ارزش ۱۷۰۰ میلیارد تومان) در دیوار دوباره فروخته شده که اگر این تعداد قطعات را به زمین‌های ضایعات و زباله منتقل کنیم، میلیونها سال طول می‌کشد که دوباره به طبیعت برگردند.

همانطور که در ابتدای گزارش به آن اشاره شد، پلتفرم دیوار در سال گذشته میزبان بیش از ۹۸ میلیون آگهی بوده است. اگر هر دو آگهی روی یک برگه A4 و با تیراژ ۱۰ برگه در کوچه و خیابان منتشر می‌شدند، ۴۹۰ میلیون برگه برای این کار نیاز بود که این تعداد کاغذ یعنی قطع ۶۱ هزار و ۲۵۰ درخت؛ برای درک بیشتر این حجم از درختان کافیست بدانید که این تعداد ۴ برابر بیشتر از چنارهای خیابان ولیعصر تهران است. همچنین از نگاهی دیگر نیز می‌توان به این قطع نشدن درختان نگریست، چرا که هر درخت در سال ۲۱ کیلوگرم دی‌اکسید را از بین می‌برد و با این حساب دیوار مانع تولید ۱۲۰۰ تن کربن دی‌اکسید در سال ۹۸ شده است.

می‌توانید نسخه کامل گزارش را از اینجا دانلود کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • keyvan.yz
    keyvan.yz | ۲۷ مرداد ۱۳۹۹

    دوستان زحمت کش دیجیاتو برنامه تون چرا نمیشه نظر داد وقتی نظرو مینویسی لودبنگ میره میگه خظا اینجور چیزا
    لایک هم میکنی لایک نمیشه در واقع.
    حتما باید از سایت نظر بدیم؟

مطالب پیشنهادی