ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تهدید اوبر و لیفت به تعطیلی خدمات در صورت کارمند محسوب شدن رانندگان

تقابل بین قانون‌گذاران کالیفرنیایی و شرکت‌های خدمات تاکسی اینترنتی «اوبر» و «لیفت» در آمریکا همچنان ادامه دارد. اخیرا قانونی در آمریکا وضع شده که طی آن می‌بایست تمام رانندگان تاکسی‌های اینترنتی به عنوان «کارمند» تلقی ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۰

تقابل بین قانون‌گذاران کالیفرنیایی و شرکت‌های خدمات تاکسی اینترنتی «اوبر» و «لیفت» در آمریکا همچنان ادامه دارد. اخیرا قانونی در آمریکا وضع شده که طی آن می‌بایست تمام رانندگان تاکسی‌های اینترنتی به عنوان «کارمند» تلقی شوند و از مزایایی مانند بیمه سلامت و بیمه بیکاری و غیره بهره ببرند. اوبر و لیفت در واکنش به این ماجرا کالیفرنیا را تهدید به تعطیل کردن کسب و کارشان کردند.

چند روز پیش معلوم شد که اوبر و لیفت در دادگاه عالی کالیفرنیا شکست خوردند و بعد از برگزاری رفراندومی موظف خواهند بود رانندگان را به عنوان کارمند تلقی کنند. در حال حاضر تمام آنها به عنوان افرادی مستقل و فریسلنر شناخته می‌شوند که از هیچ نوع مزایای کارمندی مانند بیمه برخوردار نیستند. حالا شرکت‌های تاکسی اینترنتی آمریکایی قصد دارند با تهدید کالیفرنیا به تعطیلی خدماتشان و جلب حمایت مردم دست به مقابله با قانون جدید بزنند.

در همین راستا «دارا خسروشاهی» مدیر اوبر چنین اتفاقی را «به شدت مایه تاسف» خواند و اعلام کرد «عملا تجارت اوبر تا ماه نوامبر تعطیل خواهد شد تا نتیجه رای‌گیری مشخص شود». همزمان «جان زیمر» مدیر لیفت هم در بیانیه‌ای مشابه عنوان کرد «مجبور خواهد بود عملیات خدمات‌رسانی تاکسی اینترنتی در کالیفرنیا را موقتا تعطیل کند. لیفت نمی‌تواند با یک دکمه تمام تغییرات قانونی را اعمال نماید».

در همین حین که اوبر و لیفت کمترین مزایا را در اختیار رانندگان قرار می‌دهند، از همه طرف فشارهایی به آنها وارد می‌شود تا با راه حل‌هایی بهتر، بیشتر از گذشته از نیروهای کارشان حمایت و پشتیبانی کنند. هر دو کمپانی به خاطر شیوع ویروس کرونا لطمه بزرگی دیدند و ضررهای شگرفی به اقتصاد آنها وارد شده است. حالا آنها در خطر از دست دادن بازار ایالتی هستند که حتی از بسیاری از کشورها بزرگتر است و باعث لطمه جبران‌ناپذیری به بدنه کسب و کارشان خواهد شد.

ضمن اینکه چنانچه اوبر و لیفت مبارزه قانونی در ایالت اصلی خودشان را ببازند، احتمالش وجود دارد سایر ایالت‌ها هم از همین مسیر پیروی کنند و قوانین جدیدی برای تاکسی‌های اینترنتی وضع نمایند.

این ماجرا پیرو وضع قانونی جدید به اسم AB5 توسط دادگاه عالی کالیفرنیا اتفاق افتاده و به همین ترتیب قرار است رفراندومی تا ماه نوامبر از ساکنین کالیفرنیا صورت گیرد. اگر قانون برنده باشد، اوبر، لیفت، اینستاکارت، دوردش و پست‌میت باید مزایای اضافی را در اختیار رانندگان قرار دهند.

برای همین منظور تعطیلی کسب و کار راهی برای اوبر و لیفت خواهد بود تا قدرت اپلیکیشن‌های خود را نشان داده و رفته رفته نظرات مردم را به سمت خودشان جلب کنند. چه از نظر رانندگانی که منبع درآمدزایی خودشان را از دست می‌دهند، و چه از سوی کاربرانی که دیگر قادر نخواهند بود به سادگی وسیله نقلیه‌ای برای جابجایی در سطح ایالت در اختیار بگیرند، خصوصا در شرایط پاندمی فعلی.

پیش از این تعطیلی یا محدود کردن فعالیت در برخی دیگر از نقاط ایالات متحده برای اوبر و لیفت جوابگو بوده. به عنوان مثال اوبر فعالیت خودش در شیکاگو، هاستون و آستین متوقف کرد که با بازخوردهای شدیدی از سوی کاربران همراه بود. در سال ۲۰۱۵ هم جهت مقابله با وضع قانونی از سوی مقامات نیویورک با محدود کردن فعالیت‌ها باعث شدند تقریبا زمان انتظار برای کاربران تا ۲۵ دقیقه بالا برود و همین موضوع اوضاع را تغییر دهد.

هرچند در شرایط کنونی بسیاری از کارشناسان صنعت معتقدند اوبر و لیفت این بار در موقعیت ضعیف‌تری قرار دارند. درآمد اوبر طی دومین سه ماهه سال حدود ۶۷ درصد کاهش داشته و لیفت هم در رقمی مشابه حدود ۶۱ درصد افت درآمدزایی در قیاس با سال قبل داشته است.

«بروس شالر» کارشناس صنعت حمل و نقل در این رابطه می‌گوید «در حال حاضر احساس همدردی با رانندگانی که هیچ مزایا و حق و حقوقی به خصوص در زمان پاندمی نداشته‌اند بیشتر از همیشه است و مردم در مقایسه با پنج یا شش سال پیش بیشتر حامی رانندگان هستند».

گفتنی است اوبر و لیفت در حال حاضر تنها در کالیفرنیا با این معضل مواجه نیست؛ چرا که برخی ایالات دیگر مانند ماساچوست، پنسیلوانیا و نیویورک نیز قوانین مشابهی دارند که باعث بروز درگیری‌هایی همیشگی بین قانونگذاران و مدیران شرکت‌های تاکسی اینترنتی به خاطر وضعیت کاری رانندگان شده است. حال باید دید آینده و سرنوشت رانندگان اوبر و لیفت در وضعیت کنونی چگونه خواهد بود و ماجرا تا کجا پیش خواهد رفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی