ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ابداع روشی برای تشخیص دقیق ابتلا به دیابت با دوربین موبایل

گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا روشی امیدوارکننده برای تشخیص دو نوع از دیابت از طریق دوربین موبایل‌های هوشمند امروزی طراحی کرده‌اند. این گروه خلاق ترفندی ارائه داده‌اند که به هیچ ابزار سخت افزاری به جز ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰

گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا روشی امیدوارکننده برای تشخیص دو نوع از دیابت از طریق دوربین موبایل‌های هوشمند امروزی طراحی کرده‌اند. این گروه خلاق ترفندی ارائه داده‌اند که به هیچ ابزار سخت افزاری به جز یک دوربین تلفن هوشمند فعال نیاز نیست و می‌تواند حتی تا هشتاد درصد در تشخیص صحیح بیماری دقت داشته باشد.

انواع دیابت می‌توانند برای مدت خیلی زیادی بدون علامت باشند و به همین دلیل به سختی از ظاهر افراد قابل تشخیص هستند. در همین راستا «رابرت اورام» محقق ارشد این موضوع می‌گوید: «تا امروز هیچ ابزار غیرتهاجمی و در دسترسی وجود ندارد که بتواند دیابت را به سادگی تشخیص دهد، و به همین دلیل ما انگیزه لازم را برای توسعه این الگوریتم به دست آوردیم».

این سیستم مبتنی بر تغییر حجم‌سنجی نوری (PPG) طراحی شده؛ ترفندی که در آن درخشش نور روی یک بافت پوستی می‌تواند تغییرات حجم خون را نمایان کند. معمولا از PPG برای تشخیص ضربان قلب و میزان اکسیژن خون در معاینه سرپایی توسط پزشکان استفاده می‌شود.

طبق مطالعات صورت گرفته محققان معتقدند دوربین‌های تلفن‌های هوشمند می‌توانند PPG را اندازه‌گیری کنند؛ به همین ترتیب در اقدام اول الگوریتمی مبتنی بر یادگیری ماشین طراحی شده که می‌تواند داده‌های میلیون‌ها ثبت اطلاعات PPG را اندازه‌گیری کرده و متوجه شود آیا هدف که در سلامتی کامل به نظر می‌رسد دیابت دارد یا خیر. این شبکه عصبی تاکنون ۲.۶ میلیون مورد PPG از ۵۳ هزار نفر را ثبت کرده که دیابت آنها تشخیص داده شده است.

با استفاده از این الگوریتم، محققان با تاباندن نور چراغ قوه گوشی به انگشت افراد و استفاده از دوربین موبایل آزمایشاتی صورت داده‌اند. این سیستم در هشتاد درصد موارد موفق شده به درستی دیابت را تشخیص دهد. این الگوریتم با در اختیار داشتن شرایط جسمی فرد از جمله وزن و سن و جنسیت می‌تواند با دقت بالاتری هم دیابت را شناسایی کند.

هنوز تحقیقات زیادی لازم است تا این سبک از تشخیص دیابت به اپلیکیشنی کاربردی برای مصارف عمومی تبدیل شود، اما در هر صورت ایده کلی ماجرا به شدت امیدوارکننده است و شاید در آینده هر کسی بتواند در خانه خودش وضعیت سلامت اعضای خانواده‌اش را بسنجد. محققان سخت در تلاش هستند تا ترفندهای جدید شناسایی دیابت را جایگزین تکنولوژی‌های قدیمی و موجود در دنیا کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی