ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استراتژی رشد

۳ توصیه برای همکاری با افرادی که در دورکاری عملکرد خوبی ندارند

دورکاری که اواخر سال گذشته موقتی به نظر می‌رسید تا نیمه‌های امسال آماده پیدا کرده و بعید نیست تا چند ماه دیگر در بر همین پاشنه بچرخد. شاید برخی از ما با این شرایط اخت ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۹

دورکاری که اواخر سال گذشته موقتی به نظر می‌رسید تا نیمه‌های امسال آماده پیدا کرده و بعید نیست تا چند ماه دیگر در بر همین پاشنه بچرخد. شاید برخی از ما با این شرایط اخت گرفته باشیم اما عادت کردن به آن با حفظ بازدهی تیم تفاوت دارد چرا که باید بین وظایف خانوادگی، فقدان ابزارهای کارآمد مثل سیستم قدرتمند، اینترنت سریع، سکوت لازم برای تمرکز و موارد دیگر تعادل برقرار کرد. بعید نیست برخی از اعضای تیم در تطبیق دادن خود با این شرایط ناموفق بوده و بازدهی‌شان کاهش پیدا کرده باشد. خبر خوب این است که با برخی راهکارها می‌توان آنها را با تیم همراه کرده و به سطح کارایی مورد انتظار رسانید.

اولویت‌های کارکنان را درک کنید

ما طوری از دورکاری حرف می‌زنیم انگار فقط چارچوب فیزیکی اطراف فرد فرق کرده در حالی که اولویت‌ها و ترجیحات افراد حین دورکاری به شدت تغییر می‌کند. از آنجا که شما با کارکنان ملاقات حضوری ندارید، اطلاع از این ترجیحات دشوارتر است اما می‌توانید با تمرکز روی مسائل کاری صحبت در این باره را شروع کرده و به طرف مقابل اجازه دهید در صورت تمایل اطلاعات شخصی خود را با شما در میان بگذارند.

برای مثال از آنها بپرسید به چه روشی (تماس تصویری، واتساپ، پیامک یا تماس تلفنی)، چه زمانی (چه ساعتی از روز یا هفته، چند وقت یکبار و به صورت از پیش تعیین شده یا هر زمان لازم شد)، چرا (برای پیگیری کارها، کار روی پروژه ای خاص یا گپ زدن) و تا چه حدی (فقط مسائل کاری یا دورهمی‌های اینترنتی) دوست دارند با تیم ارتباط برقرار کنند.

شاید این موارد ساده به نظر برسند اما در زمان دورکاری فرهنگ سازمانی رایج کنار گذاشته شده و افراد بر اساس اولویت‌های خود روندی را پیش می‌برند که می‌تواند برای برخی از اعضای تیم آزار دهنده باشد. برای درک بهتر شرایط تیم کافی است این سوالات را با آنها در میان بگذاریم.

انعطاف پذیر و قابل پیش‌بینی باشید

یکی از روش‌های مدیریت تیم این است که رفتارتان را بر اساس اولویت‌ها و ترجیحات نیروهایتان تنظیم کنید اما فارغ از اینکه این کار را انجام می‌دهید یا خیر باید تا حد ممکن رفتار و تصمیم‌های شما قابل پیش‌بینی باشد.

کرونا باعث شده شرایط برای بسیاری از کارکنان به شکلی غیر قابل پیش‌بینی و ناآشنا تغییر کند. در چنین اوضاعی غیرقابل پیش‌بینی بودن تصمیمات شما هم قوز بالای قوز می‌شود بنابراین سعی کنید اولویت‌هایتان را به الگویی پیش فرض تبدیل کرده و از وارد کردن استرس اضافی به کارکنان خودداری کنید. در این شرایط تصمیمات طرف مقابل هم برای شما قابل پیش‌بینی خواهد بود و مجبور نیستید فشار اضافی را برای درک واکنش آنها به وظایف محوله تحمل کنید.

با کارکنان همدلی کنید

کار همیشه بخش مهمی از زندگی ما بوده و طبیعتا با بسیاری از کارکنان روابطی دوستانه و همدلانه داشته‌ایم که روی کیفیت زندگی ما اثر گذار بوده است. این روابط در دوران کرونا و قرنطینه کمرنگ شده‌اند اما با استفاده از ابزارهای فناوری می‌توان تا حدودی جای خالی آنرا پر کرد.

هیچ چیزی به اندازه همدلی در ایجاد ارتباطی قوی با کارکنان تاثیر ندارد و بحران کرونا هم این تاثیر را دو چندان کرده است. هر چند نشان دادن همدلی از طریق زوم و واتساپ کار ساده‌ای نیست اما برای کمک به همکاران از آنها بپرسید چه حس و حالی دارند، شرایطشان چگونه است و با قرنطینه طولانی مدت و دورکاری کنار آمده‌اند یا خیر. در کنار این موارد به آنها بگویید که کنارشان هستید و می‌توانند روی کمک شما حساب باز کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی