ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

۵۴.۴ درجه سانتی گراد؛ گرم‌ترین روز تاریخ زمین در «دره مرگ» ثبت شد؟

روز یکشنبه دمای دره‌ای بیابانی در کالیفرنیای جنوبی به خاطر موج گرمای شدید به ۵۴.۴ درجه سانتی گراد رسید. این دما در صورت تأیید شدن یکشنبه را به گرم‌ترین روز تاریخ زمین تبدیل خواهد کرد. ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۰

روز یکشنبه دمای دره‌ای بیابانی در کالیفرنیای جنوبی به خاطر موج گرمای شدید به ۵۴.۴ درجه سانتی گراد رسید. این دما در صورت تأیید شدن یکشنبه را به گرم‌ترین روز تاریخ زمین تبدیل خواهد کرد.

یکشنبه (۲۶ مرداد) یک ایستگاه هواشناسی متعلق به خدمات هواشناسی ملی ایالات متحده آمریکا (NWS) دمای منطقه Furnace Creek واقع در «دره مرگ» در ایالت کالیفرنیا را ۵۴.۴ درجه سانتی گراد ثبت کرد.

بیش از صد سال قبل (تیر ماه ۱۲۹۲) دمای ۵۶.۶ درجه سانتی گراد در این منطقه به ثبت رسیده اما متخصصان به دقت آن شک دارند. بنابراین دمای جدید در صورت تأیید شدن یکشنبه را به گرم‌ترین روز تاریخ زمین تبدیل خواهد کرد. برخی متخصصین می‌گویند دمایی که صد سال قبل ثبت شده از لحاظ علم هواشناسی امکان‌پذیر نبوده است.

دماسنج منطقه Furnace Creek دمای بیشتری را نسبت به ایستگاه هواشناسی ثبت کرده است.

برخی متخصصین دمای ۵۴ درجه سانتی گراد را که تیر ماه ۱۳۹۲ توسط ابزارهای مدرن در دره مرگ و همچنین کویت (۲۰۱۶) و پاکستان (۲۰۱۷) به ثبت رسیده را به عنوان بالاترین دماهای ثبت شده در تاریخ زمین به رسمیت می‌شناسند.

سازمان جهانی هواشناسی (WMO) دمایی که تیر ماه ۱۲۹۲ در منطقه دره مرگ ثبت شده را به عنوان گرم ترین روز تاریخ زمین می‌شناسد. شهریور ماه ۱۳۰۱ (سپتامبر ۱۹۲۲) دمای ۵۸ درجه سانتی گراد در کشور لیبی به ثبت رسیده است که توسط این سازمان به رسمیت شناخته نمی‌شود. تیر ماه ۱۳۱۰ (ژوئیه ۱۹۳۱) دمای ۵۵ درجه سانتی گراد در کشور تونس به ثبت رسیده که متخصصین دقت آن را هم زیر سوال برده‌اند.

با این تفاسیر دمایی که منطقه «دره مرگ» روز یکشنبه تجربه کرده، احتمالاً به طور رسمی به عنوان گرم ترین دمای تاریخ زمین ثبت خواهد شد. افزایش دما در این منطقه سطح رطوبت را به تنها ۷ درصد رساند. «دره مرگ» در نزدیکی مرز کالیفرنیا و نوادا قرار داشته و خشک‌ترین و گرم‌ترین منطقه آمریکاست.

«Randy Cerveny»، یکی از متخصصین سازمان جهانی هواشناسی می‌گوید دمایی که روز یکشنبه در دره مرگ ثبت شده «معتبر است.» او در ایمیلی به روزنامه «واشنگتن پست» گفت: «تمام داده‌هایی که رویت کرده‌ایم نشان می‌دهند این دما معتبر است. من به سازمان جهانی هواشناسی توصیه می‌کنم تا این دما را موقتاً بپذیرد تا در هفته‌های آتی به دقت آن را به کمک تیم‌های اعتبارسنجی بررسی کنیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • nexaen
    nexaen | ۳۱ مرداد ۱۳۹۹

    داغترین نقطه ی روز زمین کویر لوت خودمان است، https://earthobservatory.nasa.gov/features/HottestSpot#:~:text=Seven%20years%20of%20satellite%20temperature,the%20hottest%20spot%20on%20Earth.

  • mo13deh
    mo13deh | ۳۰ مرداد ۱۳۹۹

    اینا رو بیار یزد جلز و ولز روغن زیر پوستشونو حس کنن ببینن گرم یعنی چی

    • Sae77
      Sae77 | ۳۱ مرداد ۱۳۹۹

      دمای اعلام شده همیشه "دمای در سایه" و با شرایط و تجهیزات مخصوص هواشناسی هست.

  • fayyaz.saeed
    fayyaz.saeed | ۳۰ مرداد ۱۳۹۹

    شنیده بودیم در چاله لوت دما خیلی بالا تر ثبت شده؟

    • efi
      efi | ۳۰ مرداد ۱۳۹۹

      شنیدن کی بود مانند دیدن

مطالب پیشنهادی