ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

خلبان F-16 در نبرد هوایی شبیه سازی شده از هوش مصنوعی شکست خورد

هوش مصنوعی موفق شد خلبان جنگنده F-16 را در یک نبرد هوایی شبیه سازی شده شکست دهد. آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی آمریکا یا به اختصار «دارپا» رقابتی به نام AlphaDogfight Trial با حضور شرکت‌های ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

هوش مصنوعی موفق شد خلبان جنگنده F-16 را در یک نبرد هوایی شبیه سازی شده شکست دهد.

آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی آمریکا یا به اختصار «دارپا» رقابتی به نام AlphaDogfight Trial با حضور شرکت‌های مختلف برگزار کرده که در آن توانایی هوش مصنوعی در نبرد هوایی شبیه سازی شده سنجیده می‌شود. در این مسابقه فقط باید از مسلسل دماغه هواپیما برای سرنگون کردن حریف استفاده می‌شد.

پس از اتمام رقابت هوش مصنوعی در برابر هوش مصنوعی، نوبت به آزمایش هوش مصنوعی در برابر خلبان رسید و هوش مصنوعی شرکت Heron Systems موفق شد خلبان جنگنده F-16 را با نتیجه ۵ بر صفر شکست دهد. کارشناسان می‌گویند توانایی «مافوق انسانی» این هوش مصنوعی در هدف گیری سبب برتری آن در نبرد هوایی تن به تن شد.

پیشرفت در توسعه هوش مصنوعی خلبان به لطف استفاده از یادگیری عمیق تقویتی (DRL) بوده است که هوش مصنوعی را برای انجام یک وظیفه مشخص بارها و بارها در محیط مجازی آموزش می‌دهد.

یکی از نکات جالب توجه رقابت این بود که هوش‌های مصنوعی در طی مسابقه اجازه استفاده از اطلاعات نبرد برای ارتقا مهارت‌ها را نداشتند که مسابقه را کمی از واقعیت دور می‌کرد. برای مثال سیستم تشخیص برخورد بین هواپیماها وجود نداشت.

توسعه دهندگان هوش مصنوعی شرکت Heron Systems پس از برنده شدن آن در مورد برخی رفتارها و حرکات پیش بینی نشده آن صحبت کردند. به گفته آنها هوش مصنوعی این شرکت قابلیت اجرا روی تراشه‌های بسیار کوچک مثل انویدیا Tegra را دارد.

پیش از این نیز هوش مصنوعی خلبان را در نبرد هوایی شبیه سازی شده شکست داده است. تیر ماه سال ۹۵ یکی از متخصصان بازنشسته نیروی هوایی آمریکا مغلوب هوش مصنوعی شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • reza_jj
    reza_jj | ۱ شهریور ۱۳۹۹

    عجب ?

مطالب پیشنهادی